Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Misbun enggan jumpa Nadzmi

Posted:

Misbun enggan jumpa Nadzmi

Misbun enggan jumpa Nadzmi

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
sukan@utusan.com.my


Mungkin ada sesuatu yang mencuit hati sehingga Ahmad Shabery (kiri) dan Nadzmi (tengah) ketawa kecil selepas kedua-duanya berbincang mengenai kemelut yang dialami BAM ketika ini di Menara KBS Putrajaya, semalam. Hadir sama dalam pertemuan itu ialah Setiausaha BAM, Ng Chin Chai (dua dari kanan) dan Pengurus Besar BAM, Kenny Goh.


KUALA LUMPUR - Sehingga semalam, usaha untuk menjernihkan kemelut yang melanda Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan jurulatih perseorangan negara, Datuk Misbun Sidek, masih menemui jalan buntu.

Pada ketika Misbun enggan ditemui pegawai BAM, sekurang-kurangnya dalam tempoh terdekat, Presiden BAM, Datuk Seri Nadzmi Mohd. Salleh pula menolak untuk berdepan pihak media dengan alasan bimbang keadaan akan menjadi bertambah kusut.

Akhirnya, hanya Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tampil untuk cuba menjernihkan kekusutan, namun ia tetap tidak memadai bagi meleraikan keadaan, kerana Ahmad Shabery bukan orang yang terlibat secara langsung dalam kemelut yang berlaku.

Sejak kembali dari London kelmarin, Nadzmi berusaha untuk mengatur pertemuan dengan Misbun, bagi mendapatkan penjelasan sebenar mengenai tindakan mengejut jurulatih itu meletakkan jawatan, yang berkuat kuasa 3 Januari lalu.

Malangnya, Misbun memberitahu beliau tidak dapat bertemu dalam masa terdekat dan mungkin memerlukan beberapa hari lagi sebelum bersedia bersemuka dengan BAM. Namun, pada masa yang sama, beliau sudi menerima pelawaan makan malam bersama Ahmad Shabery yang diadakan secara tertutup, malam tadi.

Malah, Nadzmi dan pegawai-pegawai kanan BAM yang lain turut memilih untuk memenuhi undangan makan tengah hari bersama Ahmad Shabery semalam, selepas usaha untuk duduk berunding dengan Misbun menemui kegagalan.

Bagaimanapun, harapan media untuk mendapatkan penjelasan daripada Nadzmi mengenai apa sebenarnya yang sedang berlaku hampa, apabila Presiden BAM itu tidak mahu memasuki sidang akhbar dan meninggalkan Ahmad Shabery bersendirian cuba menjelaskan keadaan.

"Datuk Nadzmi tidak mahu memburukkan keadaan kerana bimbang jika beliau mengeluarkan sebarang kenyataan ia akan disalah tafsir. Hari ini, beliau kecewa apabila membaca laporan sebuah akhbar yang mengeluarkan beberapa perkataan yang sebenarnya tidak pernah disebut, ini tidak membantu, tetapi hanya mengeruhkan lagi situasi.

"Mengenai kedudukan saya sebagai orang tengah, saya tidak pernah berniat mencampuri urusan BAM. Saya memanggil mereka (BAM dan Misbun) hanya kerana ingin mendapat penjelasan sebenar, sebagai wakil kerajaan yang banyak menyalurkan bantuan kewangan kepada sukan badminton, saya rasa kami berhak untuk tahu apa yang berlaku. Sama ada saya akan bantu, ia bergantung sama ada mereka mahu saya membantu.

"Saya juga ingin menegaskan, saya bertindak sebagai orang tengah bukan kerana BAM dan Misbun tidak boleh bersemuka. Saya panggil mereka kerana prihatin terhadap masalah yang melanda. Jika ada keperluan, kita akan buat Misbun dan BAM berjumpa, pada saya yang penting keikhlasan,'' kata Ahmad Shabery pada sidang akhbar di Menara KBS, Putrajaya semalam.

Ahmad Shabery bagaimanapun enggan memberitahu butiran terperinci mengenai hasil pertemuan dengan Nadzmi serta pegawai BAM yang lain, malah merahsiakan lokasi pertemuan dengan Misbun sambil menegaskan ia adalah tertutup.

Sementara itu Pengurus Besar BAM, Kenny Goh ketika dihubungi berkata, badan badminton kebangsaan itu tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan sehinggalah penyelesaian ditemui, sambil menegaskan bahawa pertemuan dengan Misbun akan berlaku cuma bukan dalam masa terdekat.

"Saya tidak mahu berkata apa-apa lagi kerana bimbang keadaan akan menjadi bertambah buruk. Sebarang kenyataan hanya akan diberikan oleh Presiden BAM dan saya percaya beliau akan berbuat demikian apa tiba masanya.

"Mengenai usaha untuk bertemu dengan Datuk Misbun, sudah tentu kami akan bersemuka cuma bukan dalam masa terdekat. Saya harap tolong jangan buat sebarang spekulasi yang tidak betul kerana ia hanya akan memburukkan lagi keadaan,'' katanya.

Selain Nadzmi dan Kenny, turut hadir dalam pertemuan hampir sejam bersama Menteri Belia dan Sukan semalam adalah Setiausaha BAM, Ng Chin Chai dan Pengarah Prestasi Tinggi, Datuk James Selvaraj.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tidak merugikan negara - Shabery

Posted:

Tidak merugikan negara - Shabery

Tidak merugikan negara - Shabery

KUALA LUMPUR - Seandainya pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei meninggalkan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) untuk mengikuti jejak jurulatihnya, Datuk Misbun Sidek, ia tidak sepatutnya dianggap satu kerugian buat negara.

Chong Wei tetap akan mewakili Malaysia, sekalipun berada di bawah bumbung yang bersaingan daripada skuad kebangsaan. Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek menegaskan, beliau masih berharap perpecahan tidak berlaku dan kemelut Misbun dan BAM mampu menemui penyelesaian.

Kata Ahmad Shabery, Chong Wei tetap 'permata' badminton Malaysia, sama ada dia bersama BAM atau tidak, namun lebih baik jika pemain itu terus berada dalam skuad kebangsaan, kerana ia mampu memberi manfaat kepada semua pihak.

"Kalau anda tanya apakah pendapat saya mengenai situasi sekarang, sudah tentu saya tidak mahu perpecahan berlaku. Ia tidak menguntungkan sesiapa, sebaliknya lebih bagus jika kita bersatu demi kepentingan nasional.

"Namun sekiranya Chong Wei mengambil keputusan untuk keluar dari skuad kebangsaan, ia bukan satu kerugian buat negara. Selagi Chong Wei masih bertanding, dia tetap membawa nama Malaysia. Pada saya, yang bermasalah adalah BAM kerana ini berkaitan dengan membawa nama BAM.

"Apabila tiba kepentingan nasional, saya percaya prestasi akan menjadi pertimbangan dalam pemilihan. Chong Wei tetap pemain Malaysia, tetap pemain terbaik di negara ini dan No. 1 di dunia. Tiada sebab dia tidak akan mewakili negara,'' kata Ahmad Shabery.

Bagaimanapun, Ahmad Shabery mengingatkan Chong Wei dan mana-mana pemain lain yang berhasrat untuk meninggalkan BAM, bahawa survival mereka apabila keluar dari skuad kebangsaan tidak mudah, apatah lagi badminton belum mencapai tahap setinggi sukan profesional seperti tenis atau golf.

Menurutnya, terdapat banyak contoh pemain akhirnya kembali ke pangkuan skuad kebangsaan, selepas gagal bertahan sebagai profesional, terutama dari segi kewangan.

"Badminton belum mencapai tahap seperti tenis atau golf yang menawarkan hadiah kemenangan lumayan. Pemain tidak memerlukan bantuan persatuan kerana wang penajaan dan kemenangan sudah cukup untuk gaji jurulatih, latihan dan perbelanjaan lain.

"Bagaimanapun pemain beralih secara profesional bukan perkara baru dalam badminton. Di Indonesia ia sudah berlaku cuma saya ingin mengingatkan mudahkan ia tidak mudah,'' kata Ahmad Shabery lagi.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan