Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Trofi buat Sathia

Posted:

Trofi buat Sathia

Trofi buat Sathia

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Penyerang Selangor, Mohd. Fadzli Shaari (tengah) cuba melepasi dua pertahanan Kelantan pada Perlawanan Sumbangsih di Stadium Shah Alam, semalam. - MINGGUAN/Hafiz Johari


SHAH ALAM - Kelantan mencipta satu lagi sejarah bola sepak tempatan apabila menjulang trofi Piala Sultan Ahmad Shah buat kali pertama dengan mengejutkan penyandang juara, Selangor 2-0 dalam Perlawanan Sumbangsih di Stadium Shah Alam, semalam.

Kemenangan bersejarah itu pastinya menjadi hadiah istimewa buat bekas jurulatih B.Sathianathan yang digantung, selain penghijrahan lima tonggak utama mereka yang menjulang Piala Malaysia musim lalu.

Segala kemelut tersebut tidak memberi impak besar untuk Kelantan yang mempamerkan aksi penuh bertenaga.

Jaringan penalti menerusi ayam tambatan Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha dan gol menerusi sepakan percuma Mohd.Badhri Mohd.Radzi sudah cukup buat Red Warrios mengecewakan Selangor yang berhasrat memburu kejuaraan hatrik Piala Sultan Ahmad Shah.

Sepakan penalti Kelantan berpunca daripada tindakan bek kanan Selangor, Mohd. Razman Roslan yang menjatuhkan Mohd. Nurul Azwan Roya di dalam kawasan sendiri pada minit kelapan.

Norshahrul mudah menewaskan Mohd Iqbal Suhaimi apabila melepaskan sepakan kencang ke arah kiri, ketika penjaga gol Selangor itu memilih merebahkan badan ke sebelah kanan.

Ketua pasukan Kelantan, Mohd.Badhri Radzi menutup sisa kebangkitan tuan rumah pada minit ke-84 menerusi sepakan percuma, apabila melakukan rembatan lencong yang cantik dari arah sebelah kanan pintu gol Selangor yang gagal dijangkau Iqbal.

Bertambah manis buat Kelantan, anugerah Pemain Terbaik Perlawanan diraih oleh penjaga golnya, Khairul Fahmi Che Mat.

Ternyata taruhan terbaru Kelantan meletakkan K.Soley atau nama Islamnya, Solihin Kanasian, Mohd.Nurul Azwan Roya dan Danial Fadzley menggantikan ketiadaan Indra Putra Mahayuddin serta Mohd.Nor Farhan Muhammad cukup menjadi dalam perlawanan tersebut.

Dalam perlawanan yang dihadiri kira-kira 40,000 penyokong itu, Kelantan dilihat cukup menyerlah pada separuh masa pertama melalui penguasaan di bahagian tengah yang cukup kemas oleh Mohd. Badhri Mohd. Radzi dan Mohd. Shakir Shaari.

Red Giants turut berpeluang mendapatkan jaringan menerusi percubaan terbaik Safee Sali pada minit ke-31, namun tandukannya terkena tiang walaupun Khairul Fahmi sudah tertewas.

Ketangkasan Khairul Fahmi yang juga penjaga gol kebangsaan ternyata sukar dijinakkan oleh barisan serangan Selangor, yang bagaikan tidak bermaya di segenap penjuru malah kelibat Safee serta Safiq Rahim tenggelam sepanjang permainan.

Perlawanan terganggu seketika apabila pengadil, Mohd.Yusof Mat Karim memberhentikan perlawanan kira-kira 10 minit, ekoran insiden pembalingan objek berhampiran kawasan padang oleh penyokong Kelantan.

Selepas Kelantan memperoleh gol kedua, jurulatih Selangor,K. Devan memasukkan penyerang muda, S.Sritharan dan jentera Selangor dilihat sedikit hidup, tetapi ia sudah terlambat buat Red Giants melakukan kebangkitan ketika Khairul Fahmi tangkas menghampakan setiap percubaan anak-anak buah Devan.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

N. Sembilan langkah kanan

Posted:

N. Sembilan langkah kanan

N. Sembilan langkah kanan

KUALA LUMPUR - Juara Piala FA dan naib juara Piala Malaysia musim lalu, Negeri Sembilan mengorak langkah kanan dalam Liga Super 2011 dengan menumpaskan Harimau Muda A 1-0 di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Seremban, semalam.

Biarpun menunggu sehingga baki tiga minit permainan, anak buah Wan Jamak Wan Hassan terselamat dengan jaringan tunggal Shaffik Rahman, sekali gus menghampakan skuad Bawah 22 negara untuk mencuri satu mata.

Tiga mata turut digenggam satu lagi tuan rumah, Pahang selepas menumpaskan Perlis 3-1 di Stadium Darul Makmur, Kuantan hasil jaringan Saiful Nizam minit ke-14, sepakan penalti R. Surendren (42) dan Mohd. Alafi Mahmud (73).

Namun, Singa Utara sempat mengejutkan Tok Gajah yang diterajui Dollah Salleh dengan jaringan pendahuluan oleh bekas pemain Kedah, Samransak Kram pada minit ke-10.

Di Stadium Bola Sepak Kuala Lumpur, tuan rumah terlepas tiga mata apabila diikat Perak 1-1 biarpun mendahului menerusi Mohd. Badrul Hisyam Azmi pada minit ke-12 sebelum disamakan oleh Shafiq Jamal, minit ke-66.

Tiga keputusan seri tanpa jaringan pula tercatat dalam perlawanan Terengganu-Sabah di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu; Johor FC-Felda United di Stadium JCorp, Pasir Gudang dan Kedah-T-Team di Stadium Darulaman, Alor Setar.

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan