Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Ujian getir beregu elit

Posted: 01 Mar 2011 10:09 AM PST

GELARAN Seluruh England menjadi sasaran utama gandingan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong tapi kejohanan bertaraf GP Emas Terbuka Jerman minggu ini menjadi kayu pengukur kemampuan bekas gandingan nombor satu dunia itu.

Jurulatih beregu elit, Rexy Mainaky berkata, setiap kelemahan sudah dikenal pasti dan kini Kien Keat-Boon Heong perlu memantapkannya pada aksi pemanas badan di Jerman.


"Keputusan di Jerman menjadi ukuran kemampuan mereka untuk bergelar juara Seluruh England minggu depan tapi itu tidak semestinya menjadi gambaran sebenar yang akan berlaku di Birmingham," kata Rexy.

Pusingan kelayakan Terbuka Jerman bermula semalam dan Kien Keat-Boon Heong membuka cabaran pusingan pertama hari ini menentang pemain Jepun, Hiroyuki Endo-Kenichi Hayakawa.


Gandingan negara yang dilabel pilihan ketiga bakal berdepan laluan getir di separuh akhir apabila dijangka bertemu Lee Yong Dae-Jung Jae Sung dari Korea Selatan.


Kien Keat-Boon Heong meneruskan kemarau kejuaraan sejak kali terakhir muncul juara Terbuka Malaysia tahun lalu.

Aksi di Siri Super Final di Taiwan cukup lemah apabila tewas semua tiga perlawanan, sebelum tewas di pusingan pertama Terbuka Malaysia Januari lalu. Di Siri Super Premier Terbuka Korea seminggu selepas itu, Kien Keat-Boon Heong kandas di separuh akhir, tewas di tangan Yong Dae-Jae Sung.


Sementara itu, cabaran negara dalam perseorangan lelaki digalas Liew Daren seakan pasti membuka ruang seluas-luasnya buat China memonopoli saingan.

Selain ketiadaan Datuk Lee Chong Wei, jaguh Indonesia Taufik Hidayat dan Peter Gade (Denmark) juga tidak mengambil bahagian, sekali gus Chen Jin serta Lin Dan boleh berkira-kira untuk beraksi di pentas final.


Begitupun, peluang buat Wong Mew Choo lebih terbuka tanpa kehadiran pemain ternama China. Begitupun dia perlu berhati-hati menentang pemain Korea dan Thailand yang boleh menghalang kemaraan ke peringkat lebih jauh.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Mosthakeen letak jawatan jurulatih Perlis

Posted: 01 Mar 2011 10:04 AM PST

"SAYA mengesahkan sudah menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai ketua jurulatih pasukan Perlis kepada Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA) berkuatkuasa hari ini (semalam).

"Justeru, saya mengesahkan tidak lagi terbabit mengendalikan pasukan ini selepas Perlis menentang Kuala Lumpur pada aksi Liga Super di Stadium Utama Negeri Kangar, malam ini (semalam)," demikian pengakuan Mosthakeen Omar.


Beliau bagaimanapun enggan mengulas panjang berhubung tindakan itu melainkan sekadar menyatakan, tindakan itu adalah yang terbaik bagi kedua-dua pihak.

Namun, Mosthakeen mengaku kecewa dengan pengurusan pasukan yang menyalahkan dirinya berikutan kegagalan demi kegagalan Perlis sepanjang aksi Liga Super dan Piala FA setakat ini.


"Pada peringkat awal, semuanya nampak berjalan dengan begitu baik. Bagaimanapun, masalah mula timbul selepas sesi penilaian terhadap prestasi pasukan selepas tewas kali kelima kepada T-Team, baru-baru ini.


"Oleh kerana terdapat perbezaan pendapat, saya tidak punya pilihan melainkan mengundur diri," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan