Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Nicol juara kali ketujuh

Posted: 20 Mar 2011 12:51 PM PDT

DATUK Nicol Ann David berjaya mempertahankan reputasinya sebagai pemain nombor satu dunia apabila merangkul kejuaraan Terbuka Kuala Lumpur 2011 bagi kali ketujuh, semalam.

Ratu skuasy negara itu hanya mengambil masa 34 minit untuk mengatasi pemain Ireland, Madeline Perry, pada perlawanan akhir di gelanggang kaca di BerjayaTimes Square.


Nicol sebelum ini mengungguli kejuaraan tersebut sebanyak enam kali pada 2000, 2002, 2005, 2007, 2008 dan 2010.

"Saya tahu perlawanan akhir tetap sukar. Saya pernah kalah sekali kepada Madeline dan tidak mahu keyakinannya menguasai perlawanan.


"Saya perlu bekerja keras untuk menafikan rentak perlawanannya," kata Nicol, selaku pilihan utama kejohanan itu.


Atas kejayaan itu, Nicol menerima hadiah wang tunai AS$8,550 (RM26,107) dan trofi manakala Madeline pula membawa pulang wang tunai AS$5,850 (RM17,862) disampaikan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Muhriz Tuanku Munawir.

Selepas ini, Nicol akan mengambil bahagian pada kejohanan Terbuka Cayman Island dari 5 hingga 9 April ini sebelum menyambung latihan di bawah jurulatih Liz Irving di Amsterdam, Belanda.


Sementara itu, dalam acara lelaki, pilihan utama Karim Darwish (gambar) dari Mesir merangkul gelaran pertama musim 2011 apabila menewaskan rakan senegara, Mohamed El Shorbagy 11-9, 11-9, 11-3 dalam masa 52 minit. Dia membawa pulang AS8,075 (RM24,657).

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Baddrol tekad curi hati Raja

Posted: 20 Mar 2011 12:49 PM PDT

PEMAIN sayap Kedah, Baddrol Bakhtiar bertekad mengukuhkan kembali namanya dalam skuad kebangsaan selepas sekadar memendam rasa melihat rakan sepasukan gah di pentas berprestij menjulang trofi Piala Suzuki AFF, Disember lalu.

Dia yang terlepas dua kejohanan utama tahun lalu, Sukan Asia di Guangzhou dan Piala Suzuki AFF akibat kecederaan lutut kanan kembali dipanggil bersama 23 pemain oleh jurulatih kebangsaan K Rajagobal bagi menjalani latihan pusat di Wisma FAM, hari ini.


Baddrol yang kini berusia 23 tahun tidak mahu menghampakan Rajagobal yang masih menaruh kepercayaan kepadanya meskipun mengakui belum berada di tahap terbaik selepas pulih daripada kecederaan.

"Memang kembali bersemangatlah apabila dipanggil semula berlatih dengan skuad kebangsaan. Tak sangka jurulatih masih beri kepercayaan kepada saya. Saya tahu persaingan merebut tempat dalam skuad sengit tapi apa yang penting saya kena tunjukkan kemampuan dan berlatih lebih giat untuk kembali cergas.


"Sekarang saya sudah tak rasa takut nak bermain selepas cedera, semua sudah OK. Memang di awal permulaan saingan Liga Super prestasi masih kurang tapi selepas tiga, empat perlawanan, permainan saya semakin baik," katanya yang hanya meledak satu gol dalam kempen Liga Super musim ini.


Baddrol antara pemain kembali disenaraikan Rajagobal selain pemain tengah Selangor, Azidan Sarudin serta pertahanan Kelantan, Mohd Rizal Fahmi Abdul Rosid yang tampil kali pertama dalam skuad kebangsaan.

Selepas kemenangan 2-0 ke atas Hong Kong pada perlawanan persahabatan antarabangsa Februari lalu, skuad kebangsaan hanya berpeluang menguji kekuatan menentang kelab Perancis yang beraksi dalam Liga Singapura, Etoile FC, 26 Mac ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan