Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Sedia hadapi cabaran sengit’

Posted: 23 Mar 2011 01:07 PM PDT

JAGUH berbasikal trek negara, Mohd Azizulhasni Awang diingatkan agar bersedia berdepan cabaran sengit di luar jangkaannya ketika beraksi pada Sukan Olimpik 2012 di London.

Ingatan itu disuarakan Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi kepada Olahragawan Negara 2010 itu selepas menjadi sandaran memenangi salah satu pingat emas di temasya sukan terbesar dunia itu selain Datuk Lee Chong Wei (badminton), Pandelela Rinong (terjun) dan pasangan beregu Koo Kien Keat-Tan Boon Heong (badminton).


"Satu perkara yang perlu kita berwaspada, tuan rumah sudah pasti mahu mendapatkan pungutan pingat emas sebanyak mungkin. Itu adalah keutamaan yang menjadi kebiasaan kepada negara yang menganjurkan sesuatu temasya sukan," katanya.

Tambahnya, selain turun sebagai tuan rumah, England salah satu kuasa berbasikal trek dunia dengan barisan pelumba kuat termasuk seteru utama Mohd Azizulhasni, Chris Hoy yang kerap mencipta kemenangan di peringkat antarabangsa termasuk tiga pingat emas di Olimpik 2008 di Beijing.


"Pada pandangannya saya, peluangnya mungkin tidak secerah Chong Wei dalam badminton. Namun, apa juga yang berlaku sama ada meraih pingat emas atau sebaliknya, usia Mohd Azizulhasni masih muda (23 tahun) dan mungkin peluang terbaiknya adalah pada edisi 2016 di Brazil," katanya.


Pandangan Kok Chi itu ada benarnya kerana berbasikal trek adalah salah satu acara yang menjadi sandaran utama tuan rumah selepas meraih tujuh pingat emas pada temasya di Beijing, China itu.

Beliau sebelum ini menyatakan, di kalangan atlet yang diletakkan harapan untuk memenangi pingat emas, Chong Wei mempunyai peluang paling cerah berikutan bermain di gelanggang berkecuali selain hanya Lin Dan yang dilihat mampu menghalang pemain nombor satu dunia itu menjadi juara.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ramlay intai kejohanan Piala Dunia

Posted: 23 Mar 2011 01:04 PM PDT

SELEPAS meraih tiket ke Sukan Paralimpik London 2012 secara merit di Sukan Asia Guangzhou tahun lalu, kini skuad berbasikal paralimpik kebangsaan mengintai satu lagi peluang, kali ini menerusi kejohanan Piala Dunia di Sydney, 1 hingga 8 Mei ini.

Menurut Pengerusi Biro Para Persekutuan Kebangsaan Berbasikal Malaysia (PKBM), Ramlay Ibrahim, posisi sedia ada ketika ini menjadi milik Saiful Izwan Rustam yang menduduki tangga kelima ketika menyertai Sukan Asia.


Begitupun menurutnya ketiadaan Mohd Norhafizan Ahmad Jais yang menarik diri biarpun selepas menduduki tangga keenam di temasya sukan itu membuatkan pihaknya mencari pengganti sesuai mengiringi Saiful Izwan.

"Ketiadaan Mohd Norhafizan menyebabkan kami menghantar Saiful Izwan saja ke Sydney. Cadangan asalnya, jika Saiful Izwan layak menerusi kejohanan itu, mungkin slot sebelumnya boleh diberi kepada pelumba lain," katanya.


Menurutnya, ketika ini pelumba basikal negara menjalani latihan intensif di Majlis Sukan Negara (MSN) sebagai persediaan ke London.


Sejak menjalani latihan intensif mulai Ogos tahun lalu, tiga sasaran diletakkan terhadap pelumba iaitu menduduki 10 tempat teratas bagi setiap acara disertai, menempatkan diri di kalangan 40 terbaik ranking dunia UCI untuk melayakkan diri ke Sukan Paralimpik London 2012 dan memperbaiki catatan masa peribadi di setiap acara yang disertai.

Sementara itu, jurulatih berbasikal paralimpik kebangsaan, Md Raffi Md Sarip ketika dihubungi berkata selain Saiful Izwan dan yang bakal menyertai acara tandem bersama penunggang hadapan, Khairul Naim Azhar, seorang lagi pelumba turut dicadangkan untuk turut dibawa ke Sydney.


"Kami bercadang menghantar Sharifuddin Isa untuk menyertai acara single bike C3 memandangkan acara itu dipertandingkan di sana."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan