Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kim Swee mohon restu

Posted:

Kim Swee mohon restu

Kim Swee mohon restu

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Skuad Olimpik negara tiba di KLIA, Sepang semalam, sekembalinya mereka dari Lahore, Pakistan. - UTUSAN/Abdul Nazir Mohamed


SEPANG - Sejurus tiba dari Pakistan semalam, pengendali skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee sudah mempunyai perancangan tersendiri bagi menghadapi persaingan pusingan kedua kelayakan Olimpik yang dijadualkan berlangsung 19 dan 23 Jun nanti.

Namun, bagi melancarkan segala apa yang telah dirancang, beliau berharap Jawatankuasa Pertandingan Tempatan Persatuan Bola Sepak Malaysia (JKPT FAM) merestui permintaannya untuk menangguhkan tiga perlawanan Liga Super yang akan berlangsung mulai 14 hingga 21 Jun.

Selain itu, Kim Swee juga berharap dapat melakukan beberapa aksi persahabatankelas A bergantung kepada lawan yang akan ditemui skuad Olimpik negara pada pusingan kedua.

''Bagi melakukan persiapan mantap untuk pusingan kedua, saya mahu mengumpul semua pemain bagi menjalani latihan bersama di Kuala Lumpur selepas pertemuan dengan Selangor pada 24 Mei sehingga hari perlawanan.

''Dalam tempoh berkenaan, saya menagih beberapa perlawanan persahabatan kelas A memandangkan kami bakal berdepan pasukan-pasukan yang lebih baik pada pusingan seterusnya.

''Atas sebab itu, saya meminta jasa baik Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM agar menangguhkan tiga perlawanan Liga Super yang akan Harimau Muda A lalui pada 14, 17 dan 21 Jun, " katanya yang ditemui di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) selepas tiba dari Pakistan bersama para pemain dan pegawai, semalam.

Skuad Olimpik negara mara ke pusingan seterusnya selepas menewaskan Pakistan dengan agregat 2-0, hasil kemenangan di Stadium Shah Alam pada 23 Februari walaupun terikat tanpa jaringan pada perlawanan kedua di Lahore, Rabu lalu.

Bagi perlawanan persahabatan, Kim Swee menjelaskan dia akan memilih pasukan yang mempunyai kemampuan setanding dengan skuad yang akan ditemui pada pusingan kedua.

''Sebagai contoh, andai kata kita diundi berdepan Jepun, saya akan memilih lawan dari benua dan gaya permainan yang sama seperti Korea Selatan, samalah juga sekiranya kita bertemu dengan mana-mana pasukan Asia Barat, kita akan memilih pasukan dari benua yang sama.

''Jadi selepas 30 Mac, selepas kita mengetahui lawan kita, barulah saya dapat melakukan strategi bagi mengenal pasti kekuatan serta kelemahan lawan kita.

''Tetapi segala perancangan itu hanya boleh dilakukan jika Jawatankuasa Pertandingan Tempatan bersetuju memberikan ruang kepada kami berlatih secara bersama sebulan ini," ujarnya sekali lagi.

Tiga perlawanan yang diminta oleh Kim Swee untuk ditangguhkan terbabit ialah membabitkan pertemuan dengan Terengganu (14 Jun), Sabah (17 Jun) dan Pahang (21 Jun).

Dalam masa sama, Naib Presiden FAM, Datuk Affandi Hamzah yang juga pengurus skuad Olimpik berjanji akan mengajukan perkara itu untuk diteliti mesyuarat Jawatankuasa Pertandingan Tempatan.

''Saya akan cuba meminta supaya semua ahli Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) menilai kembali jadual pertandingan ketat yang sedang dilalui oleh Harimau Muda di dalam kempen Liga Super dan kemungkinan melakukan sedikit rombakan.

''Ia penting supaya tidak menjejaskan prestasi semasa skuad Olimpik di peringkat antarabangsa yang sedang mengharungi kelayakan Olimpik," ujarnya yang juga Timbalan Pengerusi JKPT.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sabar dulu Mew Choo - Rashid

Posted:

Sabar dulu Mew Choo - Rashid

Sabar dulu Mew Choo - Rashid

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Biarpun mengakui permainan Wong Mew Choo sudah statik dan dia tidak mungkin kembali ke zaman kegemilangannya, namun ketua jurulatih perseorangan negara, Rashid Sidek masih berharap bekas juara Terbuka China itu kekal dalam skuad kebangsaan untuk tempoh yang lebih lama.

Tegas Rashid, seandainya Mew Choo memilih untuk berundur sekarang, ia adalah satu kerugian besar buat badminton wanita negara, yang ketika ini masih mencari tapak untuk mengukuhkan kedudukan di pentas antarabangsa.

Pemain pelapis seperti Lydia Chia dan Tee Jing Yi makin menunjukkan peningkatan, namun belum mampu menandingi Mew Choo, manakala bekas perseorangan kedua negara, Julia Wong baru kembali dari kecederaan panjang dan sejauh mana dia mampu cemerlang tidak diketahui.

Justeru, Mew Choo adalah satu-satunya pemain yang dapat 'menghidupkan' badminton wanita negara, bukan saja untuk bersaing dengan pemain terbaik dunia, malah menjadi perangsang kepada pemain-pemain muda.

"Saya akui sekarang ini prestasi Mew Choo tidak sehebat dulu dan sukar untuk dia kembali kepada zaman kehebatannya ketika menjuarai Terbuka China 2007. Bagaimanapun, dia tetap pemain wanita terbaik Malaysia dan hingga kini, kedudukannya tidak boleh diganti.

"Ia akan menjadi satu kerugian besar buat Malaysia andai Mew Choo berundur sekarang, bukan saja kita sukar bersaing di peringkat antarabangsa tetapi mungkin sedikit menjejaskan pembangunan pemain wanita. Jadi, saya harap Mew Choo mempertimbangkan untuk berada lebih lama lagi dalam skuad kebangsaan,'' kata Rashid ketika dihubungi Utusan Malaysia di Birmingham semalam.

Rashid tidak menolak, kekalahan 16-21, 16-21 pada pusingan pembukaan kepada jaguh China, Wang Xin memang amat mengecewakan ratu badminton negara itu, malah dia ada berkata kepadanya bahawa dia sudah tidak berdaya lagi.

Begitupun Rashid percaya, Mew Choo sebenarnya masih mampu memberi cabaran terbaik jika tidak diganggu kecederaan, sambil melihat pemain itu masih memiliki kekuatan fizikal untuk bersaing dengan jagoan dunia yang lain.

"Masalah Mew Choo adalah kecederaan yang kadang kala datang dan tiba-tiba pergi, tetapi kalau dia berada dalam fizikal terbaik, dia sebenarnya pemain yang berbisa dan mampu menggerunkan lawan.

"Bagaimanapun semuanya terpulang kepada Mew Choo, hanya dia yang tahu bagaimana keadaan dirinya, sama ada masih boleh meneruskan karier atau tidak. Saya dan pemain yang lain hanya boleh berharap, pada akhirnya dia yang harus menentukan apa yang terbaik untuk dirinya,'' kata Rashid lagi, yang melihat Mew Choo sebagai sandaran terbaik Malaysia untuk memenangi pingat emas Sukan SEA, selain layak ke Sukan Olimpik 2012.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan