Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Tidak sopan

Posted: 21 Apr 2011 12:31 PM PDT

TINDAKAN Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM) mendesak supaya pihak pengurusan Kompleks Sukan Ranau, Lembaga Sukan Negeri Sabah (LSNS) memenuhi tuntutan mereka dengan menetapkan jangka waktu sehingga hujung bulan ini mengecewakan Pengurus Besar, Mahmood Kalong.

Mahmood berkata, ketika mereka sedaya upaya cuba membantu KOAM melaksanakan program latihan atlet kebangsaan di Ranau, beliau tidak menyangka Timbalan Presiden badan induk olahraga tanah air, Karim Ibrahim sanggup menuduhnya sengaja melambat-lambatkan program itu.


"Tak elok beliau (Karim) 'bantai' kami sesuka hati, itu kurang sopan. Saya sudah berbincang dengan Menteri Belia dan Sukan Sabah (Datuk Peter Pang En Yin) dan kami gembira KOAM mahu menjadikan Kompleks Sukan Ranau sebagai pusat olahraga tapi janganlah memeras ugut kami kalau tak dapat sediakan tuntutan mereka.

"Kami berusaha memenuhi tuntutan mereka tapi kompleks ini bukan saja untuk olahraga tapi untuk semua sukan. Apa mereka mahu tiada dalam pelan asal. Bila sudah siap dibina baru nak cakap mahu jadikan kompleks sukan ini sebagai pusat olahraga dan terus minta macam-macam," katanya.


Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Karim yang tidak berpuas hati dengan kelewatan LSNS menyediakan peralatan asas olahraga bagi membolehkan atlet kebangsaan menjalani latihan.


Karim turut menegaskan KOAM tidak teragak-agak untuk mencari lokasi lain sebagai pusat latihan persediaan atlet ke Sukan Sea Palembang November ini jika LSNS gagal menyediakan peralatan asas sehingga hujung bulan ini.

Menurut Mahmood, pihaknya sudah menerima senarai peralatan asas yang diperlukan KOAM tapi cadangan untuk mendapatkan peralatan itu dari Tawau dan Kota Kinabalu tidak praktikal.


"Kami hanya akan menyediakan peralatan asas saja kerana tujuan asal pembinaan kompleks sukan ini adalah untuk kegunaan masyarakat setempat bukan khusus untuk latihan atlet kebangsaan. "Memang kami boleh ambil peralatan dari tempat lain tapi mereka juga perlukannya kerana sedang digunakan dalam kejohanan sekolah.

"Kami akan cuba bantu dan berbincang dengan pihak Persatuan Olahraga Amatur Sabah bagi menyelesaikan masalah ini secepat mungkin," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Masih ada masa

Posted: 21 Apr 2011 12:29 PM PDT

PRESTASI kurang menjadi Harimau Muda A dalam Liga Super termasuk ketika tumpas kepada Kedah 1-0 kelmarin nyata mengecewakan jurulatih Ong Kim Swee.

Namun beliau tetap yakin masih mempunyai masa memperbaiki kelemahan sebelum sebilangan besar pemain skuad itu berdepan tugas getir berdepan Lebanon dalam aksi pusingan kedua kelayakan Olimpik London 2012 Jun depan.


Berdasarkan prestasi sepanjang bulan ini, Harimau Muda A mencatat empat kekalahan dan dua kemenangan untuk menduduki tangga ketujuh liga dengan mengumpul 15 mata selepas 12 perlawanan.

Rekod itu mengundang rasa kurang senang Kim Swee yang mula mencongak strategi terbaik bagi mengelakkan kekalahan berterusan yang boleh menjejaskan moral pemain menjelang perlawanan pertama pusingan kedua menentang Lebanon di Beirut 19 Jun ini.


"Semua pemain akan diberi peluang bermain dan saya akan menilai posisi mereka dalam perlawanan Liga Super, Mei ini. Ini penting bagi merangka strategi ketika bertemu Lebanon. "Kami akan mengharungi jadual padat sepanjang Mei, selain menggilirkan pemain untuk diturunkan. Justeru saya berkemungkinan besar menggunakan khidmat beberapa pemain SSBJ (Sekolah Sukan Bukit Jalil) dalam tiga hingga lima perlawanan terakhir Liga Super sebelum skuad Olimpik berkumpul menjalani latihan pusat.


"Saya perlu membuat keputusan terbaik untuk Harimau Muda kerana tidak mahu pemain keletihan dan mengalami kecederaan sebelum menentang Lubnan. Semua pihak kena faham bahawa misi utama adalah kelayakan Olimpik," katanya.

Sebelum ini, Kim Swee pernah membuat keputusan mengejut dengan memasukkan hampir separuh pemain SSBJ ketika menentang Johor pada pusingan kedua Piala FA bagi merehatkan pemain sebelum perlawanan pusingan pertama kelayakan Olimpik menentang Pakistan. Keputusan itu menyebabkan Harimau Muda A tersingkir daripada saingan Piala FA dengan keputusan 2-1.


Ketika ini, Kim Swee terpaksa merehatkan tujuh tonggak yang mengalami kecederaan termasuk Mohamad Muslim Ahmad, Mohd Affize Faisal Mamat, Gary Steven Robbat dan Mahali Jasuli.

Namun beliau berharap, Muslim akan dapat diturunkan pada perlawanan menentang Kedah di Stadium Darul Aman, esok.


"Muslim mungkin kembali beraksi dan kehadirannya amat penting. Saya berharap semua pemain bangkit dengan beraksi lebih matang dalam perlawanan itu nanti," katanya.


Mengikut perancangan, Kim Swee akan memanggil pemain skuad Olimpik pada 25 Mei sebelum bertandang ke Doha bagi latihan pusat dan perlawanan persahabatan dengan skuad Olimpik Qatar bermula 9 Jun depan bagi persediaan menghadapi Lubnan 10 hari selepas itu.


Malaysia dan Lubnan kemudian akan bertemu sekali lagi pada perlawanan kedua di Shah Alam, pada 23 Jun. Skuad Olimpik negara sebelum ini melepasi halangan pusingan pertama dengan menewaskan Pakistan menerusi agregat 2-0.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan