Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Vettel sambar petak utama

Posted:

Vettel sambar petak utama

Vettel sambar petak utama

Oleh SHAHRIL NIZAM ABDULLAH
shahril@kosmo.com.my


TIGA pelumba (dari kiri) Webber, Vettel dan Hamilton yang mengungguli tiga petak hadapan bagi perlumbaan sebenar F1 GP Malaysia di Litar Sepang hari ini.


JUARA dunia, Sebastian Vettel berpeluang mencatat kejayaan kedua berturut-turut dalam perlumbaan kereta Formula Satu (F1) 2011 apabila bermula di petak hadapan pada saingan Grand Prix (GP) Malaysia petang ini.

Pemandu Red Bull itu muncul pemandu terpantas pada sesi kelayakan di Litar Sepang semalam dengan masa 1 minit 34.870, hanya 0.024 saat mengatasi pemandu McLaren, Lewis Hamilton di tempat kedua.

Hamilton pada mulanya dilihat bakal memenangi petak utama itu setelah mencatat 34.974s pada sesi kelayakan ketiga (Q3).

Begitupun, Vettel yang menjuarai saingan pembuka musim di GP Australia dua mingu lalu, mempamer pemanduan bergaya pada pusingan terakhir untuk sekali lagi mengatasi pemandu Britain itu dalam pere- butan petak utama.

"Saingan peringkat kelayakan kali ini amat sengit dan mencabar," kata Vettel yang mengumpul 25 mata setakat ini.

"Saya berpuas hati dengan prestasi jentera RB7 hari ini (semalam). Meskipun masih belum mendapat rentak yang diharapkan, namun kami masih berjaya mengekalkan kelebihan ke atas pasukan lain, terutama- nya McLaren.

"Bagaimanapun, trek ini sangat mencabar dan mempunyai banyak selekoh, ia memerlukan masa untuk mendapatkan rentak sebenar.

"Jadi kita tunggu saja perlumbaan esok (hari ini). Jika cuaca bagus dan tiada banyak masalah, saya rasa peluang untuk menang amat cerah," jelas- nya.

Pada GP Malaysia tahun lepas, Vettel terpaksa berpuas hati di tempat ketiga, manakala rakan sepasukannya, Mark Webber muncul juara pada perlumbaan yang dilangsungkan dalam keadaan cuaca hujan dan litar licin.

"Saya berharap kami mampu menaiki podium sekali lagi, cuma kali ini saya harap saya pula memenanginya.

"Jurang masa dengan McLaren mungkin tidak begitu bagus tetapi mekanik pasukan kami membuktikan yang kami mampu melakukannya. Jadi esok kami berharap dapat menyelesaikan tugas dengan baik," kata Vettel lagi.

Webber pula meneruskan kehebatan Red Bull apabila menduduki petak ketiga, manakala seorang lagi pemandu Britain dari McLaren, Jenson Button melengkapkan barisan kedua petak hadapan di tempat keempat.

Sementara itu, Fernando Alonso masih muncul antara pemandu terbaik dalam kalangan pemandu lain apabila menduduki petak kelima, namun pemandu Ferrari itu ketinggalan lebih 0.5s di belakang kedudukan petak keempat.

Nick Heidfeld turut cemerlang dengan memenangi petak keenam buat Lotus Renault, mengatasi pemandu Ferrari, Felipa Massa (ketujuh) dan rakan sepasukannya, Vitaly Pet- rov (kelapan).

Nico Rosberg dan Kamui Kobayashi melengkapkan kelompok 10 pemandu terpantas pada Q3 apabila masing-masing menduduki tempat kesembilan dan ke-10.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lotus Renault terus cipta kejutan

Posted:

Lotus Renault terus cipta kejutan

Lotus Renault terus cipta kejutan


GAYA pemanduan Heidfeld semalam memberi harapan kepada pasukan Lotus Renault untuk meraih mata pada GP Malaysia hari ini.


PASUKAN Lotus Renault yang membawa imej Proton, sekali lagi mencipta kejutan dengan menduduki kelompok 10 petak hadapan setelah dua pemandunya, Nick Heidfeld dan Vitaly Petrov mencatat masa keenam dan kelapan terpan- tas pada sesi kelayakan ketiga (Q3) perlumbaan kereta Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Malaysia di Litar Sepang petang semalam.

Pemandu Finland, Heidfeld yang gagal pada pusingan kelaya- kan dan terpaksa memulakan perlumbaan di petak ke-18 pada GP Australia dua minggu lepas, mene- bus kekecewaannya itu di Sepang apabila mencatat masa 1 minit 36.124 saat untuk bermula di petak keenam hari ini.

Heidfeld yang mengalami demam ketika tiba di Malaysia, ketinggalan hampir dua saat di bela- kang pemenang petak utama, Sebastian Vettel dari pasukan Red Bull dan satu saat di belakang pemandu Ferrari, Fernando Alonso yang menempah petak kelima perlumbaan hari ini.

Begitupun, seorang lagi pemandu Ferrari, Felipe Massa mengekori rapat pada pusingan kelaya- kan semalam apabila hanya ketinggalan 0.1s di belakang pemandu Lotus Renault itu.

Sementara itu, Petrov pula yang memenangi tempat ketiga pada GP Australia, menduduki tempat kelapan di belakang Massa dengan perbezaan 0.1s.

Petrov bangkit daripada aksi hambar pada sesi latihan kelmarin yang mana jentera pasukan itu mengalami beberapa isu mekani- kal, sekali gus menyaksikan pemandu dari Rusia itu menduduki tempat ke-13 dalam sesi tersebut.

"Saya gembira kerana dapat memperbaiki persembahan pada pusingan kelayakan ini, Nick (Heidfeld) juga bagus kerana menduduki petak keenam.

"Selepas berlaku beberapa masalah di bahagian jentera semalam (kelmarin), saya dan jurutera berusaha keras bagi menyelesaikannya. Usaha kami itu nampaknya berjaya membuahkan hasil hari ini (semalam)," kata Petrov semalam.

Begitupun, Petrov tidak pasti sama ada dia dapat mengulangi prestasi ketika menaiki podium buat kali pertama dalam F1 di Melbourne dua minggu lalu.

"Saya tidak tahu sama ada mampu melakukannya sekali lagi atau tidak. Bagaimanapun, kami sedar tentang kemampuan sebenar kami berbanding pasukan Red Bull, McLaren dan Ferrari.

"Oleh itu saya juga kena realistik tentang peluang untuk menaiki podium sekali lagi. Untuk melaku- kannya kamu kena beraksi lebih baik daripada semua pemandu lain dan ia sudah pasti satu risiko yang besar.

"Apa yang membantu kejayaan kami di Melbourne adalah strategi yang baik dan tidak melakukan sebarang kesilapan . Mungkin sukar untuk mengulanginya esok tetapi saya akan cuba melakukannya," ujarnya lagi.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

United, Everton menang mudah

Posted:

United, Everton menang mudah

United, Everton menang mudah



LONDON - Manchester United terus mengukuhkan cengkaman mereka di persada Liga Perdana England selepas meraih kemenangan 2-0 ke atas Fulham di Old Trafford semalam.

Dimitar Berbatov dan Antonio Valencia menghadiahkan kemenangan bergaya itu apabila masing-masing meledak gol berharga untuk United pada minit ke-11 dan 32.

Kemenangan itu menyaksikan United terus unggul mendahului kedudukan liga dengan 69 mata.

"Kami semakin hampir untuk merealisasikan hasrat menjuarai liga. Kemenangan ini juga membuktikan bahawa United serius dengan sasaran mempertahankan gelaran," kata Berbatov sele- pas perlawanan tersebut.

Pada perlawanan awal, hasrat Wolves untuk keluar dari zon penyingkiran Liga Perdana England terus gagal selepas dibelasah 3-0 oleh Everton di gelanggang keramat mereka di Molineux.

Ia merupakan jaringan kemenangan terbesar pernah dicatatkan oleh Everton dalam saingan liga musim ini.

Kesemua gol Everton itu dihasilkan pada separuh masa pertama menerusi Jermaine Beckford, Phil Neville dan Diniya Bilyaletdinov, sekali gus mengekalkan kedudukan mereka di tempat ketujuh.

Ini merupakan kemenangan keenam berturut-turut diraih oleh skuad bimbingan David Moyes itu.

Bagi pengurus Wolves, Mick McCarthy, kekalahan itu semakin menyukarkan misi mereka untuk terus kekal dalam Liga Perdana musim depan dan selepas aksi semalam, mereka masih menghuni tangga kedua tercorot dengan 32 mata.

Mereka masih ada enam lagi perlawa- nan untuk diharungi. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan