Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


ASEAN serius

Posted:

ASEAN serius

ASEAN serius


NEGARA-NEGARA anggota ASEAN berhasrat menjadi tuan rumah bersama Piala Dunia 2030.


BANGKOK – Negara-negara anggota ASEAN dan ahli gabungan Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF) akan membentuk sebuah jawatankuasa untuk membida hak selaku tuan rumah bersama Piala Dunia 2030.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman berkata, cadangan penubuhan jawatankuasa itu diputuskan pada mesyuarat Majlis AFF semalam.

"Jawatankuasa itu akan menjalankan kajian menyeluruh mengenai cadangan supaya ASEAN menjadi tuan rumah acara sukan terbesar itu," katanya selepas menghadiri Mesyuarat Khas Tidak Rasmi Menteri-Menteri Luar ASEAN mengenai Sidang Kemuncak Asia Timur (EAS).

Anifah berkata, beliau memberi taklimat kepada rakan sejawatnya pada mesyuarat itu mengenai cadangan tersebut.

Malaysia telah mengemukakan cadangan itu pada Julai tahun lepas.

Anifah berkata, Malaysia dan Sekretariat ASEAN akan menyediakan satu laporan status mengenai cadangan itu kepada pemimpin pada mesyuarat Sidang Kemuncak ASEAN ke-18 di Jakarta, Indonesia, pada 7 dan 8 Mei depan.

Brazil akan menjadi tuan rumah Piala Dunia 2014 diikuti Rusia pada 2018 dan Qatar pada 2022.

Tuan rumah bagi edisi 2026 belum diputuskan oleh FIFA.

"Sekiranya kita dapat menjadi hos Piala Dunia, maka ia menjadi faktor penyatuan bagi komuniti ASEAN." – Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

United waspada helah Chelsea

Posted:

United waspada helah Chelsea

United waspada helah Chelsea

MANCHESTER - Segala-galanya kini nyata berpihak kepada Manchester United untuk meneruskan langkah ke separuh akhir Liga Juara-Juara apabila menanti kunjungan Chelsea pada aksi suku akhir kedua di Old Trafford awal pagi esok.

United kini memiliki kelebihan satu gol menerusi kemenangan 1-0 pada aksi suku akhir pertama di Stamford Bridge minggu lalu hasil jaringan tunggal Wayne Rooney.

Lebih menarik, skuad bimbingan Alex Ferguson itu hanya tewas sekali dalam 30 perlawanan saingan Eropah di Old Trafford dan belum pernah tewas pada enam tahun terakhir.

Statistik turut menunjukkan bahawa United berjaya mengatasi lawan mereka pada kesemua 16 pertemuan Liga Juara-Juara jika mereka menang pada aksi pertama di tempat lawan.

Bagaimanapun, Ferguson tetap mengingatkan barisan pemainnya agar berwaspada ketika berdepan skuad The Blues yang masih mengintai peluang mara ke saingan separuh akhir.

"Sudah tentu Chelsea tetap mampu mengatasi kami di Old Trafford seperti mana yang mereka pernah lakukan pada saingan Liga Perdana England musim lalu.

"Untuk pertemuan kali ini, kami hanya memiliki kelebihan satu gol. Jadi kami perlu turun dengan berhati-hati dan memberikan satu persembahan terbaik.

"Ia pasti akan menjadi satu perlawanan yang cukup sengit. Apa yang saya perlu katakan, tugas kami belum lagi selesai buat masa ini," kata Ferguson.

Sabtu lalu, Ferguson telah merehatkan lapan pemainnya ketika menewaskan Fulham 2-0 pada aksi Liga Perdana England.

Antonio Valencia yang menjaringkan satu gol pada perlawanan itu memberikan lebih pilihan kepada Ferguson untuk memperkuatkan jentera serangannya awal pagi esok.

Ferguson hanya meletakkan seorang lagi pemain sayap, Nani bermula dari bangku simpanan ketika aksi di Stamford Bridge minggu lalu. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Moral Arsenal melonjak

Posted:

Moral Arsenal melonjak

Moral Arsenal melonjak

BLACKPOOL - Arsenal akhirnya berjaya pulih daripada tekanan mental yang dihadapi mereka berikutan prestasi hambar sebelum ini apabila menewaskan Blackpool 3-1 di tempat lawan malam kelmarin.

Pada penghujung Februari lalu, pengurus Arsenal, Arsene Wenger mengimpikan empat trofi musim ini tetapi malangnya mereka tewas kepada Birmingham City pada final Piala Liga serta tersingkir daripada Piala FA dan Liga Juara-Juara.

Kini yang tinggal hanyalah trofi Liga Perdana England menjadi sasaran skuad The Gunners itu.

Tiga gol sumbangan Abou Diaby, Emmanuel Eboue dan Robin van Persie membolehkan Arsenal kini hanya tujuh mata di belakang pendahulu, Manchester United dengan mereka kurang satu perlawanan berbanding skuad bimbingan Alex Ferguson itu.

"Memang ia satu tempoh mengecewakan apabila kami terpaksa mengharungi segala kesedihan ini dan perlu bangkit dengan segera. Namun para pemain telah memberi respons yang cukup baik dan memiliki kekuatan mental.

"Walaupun kemenangan ke atas Blackpool ini sekadar memberi kami tiga mata penuh, ia telah membantu kami untuk meneruskan perjuangan.

"Kami telah berjanji pada diri untuk memberikan segala-galanya sehingga tamat saingan musim ini. Masih ada baki tujuh perlawanan, ia satu tempoh yang agak panjang," kata Wenger.

Pengurus Arsenal itu turut memuji penampilan pertama penjaga gol veteran berusia 41 tahun, Jens Lehmann yang kembali selepas 11 bulan dia bersara.

Lehmann dipinjam Arsenal berikutan kecederaan Wojciech Szczesny dan pada aksi malam kelmarin, Manuel Almunia pula mengalami kecederaan lutut ketika sesi memanaskan badan, sekali gus membolehkan Lehmann diturunkan.

"Saya tiada masalah kerana saya menggantikan penjaga gol hebat dengan seorang lagi penjaga gol hebat. Cuma apa yang sedikit merisaukan kami, tiada penjaga gol gantian di bangku simpanan," jelas Wenger.

"Apa pun Lehmann telah beraksi baik. Dia memberi arahan, menyusun pertahanan dan menunjukkan kredibilitinya. Selain itu, dia cukup bagus pada situasi bola mati." - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan