Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Pandangan bercampur baur

Posted:

Pandangan bercampur baur

Pandangan bercampur baur

KUALA LUMPUR - Walaupun Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dijangka kembali membenarkan Awang import mewarnai liga bola sepak tempatan musim hadapan, bukan semua persatuan bola sepak terlalu teruja dengan berita tersebut.

Antara yang tidak berminat ialah Persatuan Bola Sepak Negeri Kuala Lumpur (KLFA) yang tidak bercadang mahu mengambil pemain import bagi menguatkan skuad warga kota, sebaliknya lebih selesa dengan penggunaan pemain muda tempatan.

Mengikut Datuk Astaman Abdul Aziz yang juga merupakan Timbalan Presiden KLFA, Kuala Lumpur tidak terlalu memikirkan mengenai perkara itu walaupun kemungkinan besar kebanyakan pasukan akan mempertaruhkan sentuhan pemain import di dalam pasukan masing-masing.

''Bukan kami tidak mahu menggunakan pemain import tetapi peruntukkan kewangan yang sedia ada itu KLFA mahu salurkan kepada pembangunan pemain muda.

''Kuala Lumpur mempunyai ramai pemain muda tambahan kami mempunyai liga negeri terbesar di Malaysia dengan tiga divisyen dan penyertaan sebanyak 67 pasukan.

''Jadi, saya fikir tidak mengapa buat Kuala Lumpur tanpa pemain import kerana kami mampu bergantung kepada sejumlah besar pemain yang ada," kata Astaman yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM.

Namun, hasrat FAM untuk mengembalikan semula sistem penggunaan pemain import disambut baik oleh Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) yang menyifatkan cadangan itu mampu menaikkan kualiti Liga Malaysia (Liga M) pada masa depan.

Bendahari FAS, Datuk S. Sivasundram berkata, kehadiran pemain luar bakal menjadikan Liga M lebih kompetitif.

"Apabila tahap permainan berjaya ditingkatkan, maka secara tidak langsung kualiti pemain-pemain tempatan akan turut meningkat dan kelebihan itu bakal memberi faedah kepada pasukan kebangsaan juga," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Kelmarin, Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah memberi gambaran yang FAM mungkin akan memperkenalkan semula penggunaan khidmat pemain import dalam Liga M pada musim depan.

Kali terakhir FAM membenarkan pasukan negeri mahu pun kelab membawa masuk pemain import ialah pada musim 2008 dan pada tahun berikutnya khidmat pemain luar tidak lagi dibenarkan.

Namun begitu, menurut Sivasundram, jika cadangan itu menjadi realiti kelak, pasukan negeri atau pun kelab yang berhasrat mendapatkan khidmat pemain import perlu bersikap lebih selektif.

Dalam pada itu, pemain kebangsaan, Baddrol Bakhtiar berkata, dia tidak terlalu gusar dengan kehadiran pemain import pada musim hadapan, sebaliknya beranggapan ia mampu meningkatkan prestasi pemain tempatan.

Buat Baddrol, dia menerima baik jika hasrat Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) itu menjadi kenyataan kerana dianggap tepat pada masanya bagi memeriahkan lagi saingan Liga Malaysia.

''Apa yang saya perhatikan, dalam masa dua tahun ini, kebanyakan pasukan mempamerkan aksi tidak konsisten. Jika adanya pemain luar pada musim hadapan, saya fikir ia memberikan manfaat kepada pemain tempatan mempelajari teknik dan skil baru sekali gus mempertingkatkan tahap permainan masing-masing," katanya yang merupakan pemain pasukan Kedah.

Biarpun begitu, penyerang Negeri Sembilan, Zaquan Adha Abdul Razak pula melihat dengan sekembalinya awang import boleh memberikan sedikit kesan buruk kepada pemain-pemain muda.

''Saya kasihankan nasib pemain-pemain muda yang saya sifatkan mungkin agak sukar sedikit bersaing selepas ini jika ada pemain import dan peluang untuk mereka beraksi agak terbatas,'' katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Wan Jamak calon terdekat bimbing skuad Kedah?

Posted:

Wan Jamak calon terdekat bimbing skuad Kedah?

Wan Jamak calon terdekat bimbing skuad Kedah?


Wan Jamak Wan Hassan


KUALA LUMPUR - Teka-teki siapakah jurulatih baru Kedah bagi menggantikan Ahmad Yusof bakal terjawab esok sebelum pertemuan dengan Harimau Muda A di Stadium Darul Aman.

Menurut Setiausaha Agungnya, Datuk Dr. Hamdan Mohamed Khalib, pengumuman itu akan diadakan sebelum perlawanan kedua-dua pasukan.

''KFA akan menghebahkan siapakah jurulatih baru skuad Liga Super Kedah sebelum sepak mula perlawanan pada Sabtu ini bagi mengharungi pusingan kedua liga.

''Keputusan memilih jurulatih baru ini dicapai selepas mengambil proses yang lama memandangkan pihak persatuan mahu berhati-hati mencari calon yang bersesuaian, " katanya selepas perlawanan antara Kedah dan Harimau Muda di Stadium Shah Alam, Selasa lalu.

Jelas Hamdan lagi, sebelum hari Sabtu, beliau yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Perubatan Sukan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan pergi ke Wisma FAM bagi membatalkan pendaftaran Ahmad Yusof selaku jurulatih Kedah.

''Segala urusan itu akan selesai sebelum Sabtu ini, selewat-lewatnya pada Jumaat ini. Kami akan menggantikan nama Ahmad Yusof dengan jurulatih baru," katanya.

Kedah telah mengambil keputusan merehatkan Ahmad Yusof pada 7 Mac lalu selepas pasukan bimbingannya mempamerkan prestasi hambar dan tugasannya diambilalih oleh pembantu, Radhi Mat Din.

Berdasarkan pengamatan, jawatan kerusi panas di Kedah itu kini dilihat hanya terarah kepada satu calon iaitu bekas jurulatih Negeri Sembilan, Wan Jamak Wan Hassan.

Menguatkan lagi kesahihan itu, Wan Jamak telah berada di bangku penonton Stadium Shah Alam menyaksikan perlawanan Kedah dan Harimau Muda A pada Selasa lalu sambil ditemani beberapa pegawai KFA sehingga tamat perlawanan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan