Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kelantan, Terengganu ke final

Posted:

Kelantan, Terengganu ke final

Kelantan, Terengganu ke final

Oleh Radhuan Hussain dan Azran Fitri Rahim
sukan@utusan.com.my


Pemain Terengganu, Abdul Hadi Yahaya meraikan gol pertama pasukannya ketika menentang Pahang di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin, Kuala Terengganu.


KUALA LUMPUR – Kelantan dan Terengganu secara rasmi mengesahkan pentas perlawanan akhir Piala FA musim ini selepas tidak berdepan masalah mengatasi lawan masing-masing secara agregat pada perlawanan separuh akhir kedua semalam.

Di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu, Kelantan yang sudah sebelah kaki ke perlawanan akhir selepas membelasah Selangor 5-1 pada separuh akhir pertama, tetap beraksi dengan penuh bersemangat untuk seri 1-1.

Keputusan itu memastikan kemaraan mereka ke final pada 21 Jun ini dengan agregat selesa 6-2.

Skuad The Red Warriors yang turun tanpa lima pemain utama termasuk penyerang kebangsaan, Nor Shahrul Idlan Talaha tetap mempamer aksi garang bagi menyekat kebangkitan Selangor.

Serangan bertali arus yang diketuai oleh bekas penyerang kebangsaan, Mohd. Khalid Jamlus dan pemain muda, Ramzul Zahini Adenan akhirnya membuahkan hasil pada minit kesembilan menerusi Mohd. Shakir Shaari yang menewaskan penjaga gol Selangor, Mohd. Iqbal Suhaimi.

Selangor yang semakin berputus asa, akhirnya mendapat gol sagu hati melalui Rudie Ramli pada minit ke 78, hasil hantaran lintang Amri Yahya.

Lawan Kelantan pada pentas final nanti, Terengganu juga cemerlang apabila gah dengan agregat 5-2 selepas mengalahkan Pahang 2-0 di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin, Kuala Terengganu.

Kemaraan ke final pada musim ini menamatkan penantian tujuh Terengganu, disempurnakan menerusi jaringan penyerang lincah pasukan tuan rumah Abdul Hadi Yahaya dan pemain gantian, Mohd. Ailimi Fahmi masing-masing pada minit ke-36 dan ke-86.

Jaringan Abdul Hadi dihasilkan menerusi sepakan penalti setelah dia dijatuhkan penjaga gol Pahang, Mohd. Rosfaizul Azuar Ali di dalam kotak penalti.

Terengganu pernah menjulang Piala FA apabila mengalahkan Pulau Pinang pada perlawanan akhir 2000.

Kejayaan itu turut dikongsi Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang turut hadir menyaksikan perlawanan bersama kira-kira 18,000 penonton.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Ketua Keselamatan FIFA jumpa FAM Khamis ini

Posted:

Ketua Keselamatan FIFA jumpa FAM Khamis ini

Ketua Keselamatan FIFA jumpa FAM Khamis ini

Oleh ANGELINA SINYANG
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) akan mengadakan pertemuan dengan Ketua Keselamatan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), Chris Eaton Khamis ini, bagi membincangkan masalah kegiatan perjudian bola sepak di negara ini.

Pertemuan tersebut yang turut disertai sekumpulan pegawai polis dari Bahagian Kongsi Gelap, Judi dan Maksiat (D7) Bukit Aman akan diadakan di Wisma FAM, Kelana Jaya, dekat sini.

Sumber memberitahu, antara perkara dijangka dibincangkan semasa pertemuan nanti ialah masalah perjudian bola sepak dan maklumat risikan dalam usaha membanteras kegiatan haram tersebut.

"Eaton dan rombongannya akan berbincang dengan FAM dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) tentang masalah perjudian bola sepak di negara ini.

"Mereka juga akan berkongsi kepakaran tentang cara-cara mengenal pasti teknik perjudian bola sepak dan memberkas pesalah terlibat," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Sumber bagaimanapun meminta orang ramai membuang tanggapan negatif bahawa kehadiran Ketua Keselamatan FIFA itu menggambarkan kegiatan perjudian bola sepak sudah parah di negara ini.

Ini kerana, ujarnya, masalah tersebut tidak serius seperti digambarkan, memandangkan ketegasan PDRM dalam membendung kegiatan tersebut,

"Lihatlah semasa bola sepak Piala Dunia tahun lalu, PDRM mencatatkan kejayaan besar menumpas banyak sindiket perjudian bola sepak dan mengheret ramai bookie ke mahkamah," katanya.

Sebelum ini, Setiausaha Agung FAM Datuk Azzuddin Ahmad memberitahu, pihaknya dijangka menerima kunjungan pegawai pencegah rasuah FIFA tanpa dimaklumkan perkara yang bakal disiasat.

Bagaimanapun, Azzuddin berkata, beliau telah dihubungi Eaton selepas laporan media mendedahkan Ketua Keselamatan FIFA itu akan menyiasat berhubung dua perlawanan persahabatan antara Malaysia dan Zimbabwe, yang diadakan pada 2009.

Katanya, lawatan itu mungkin ada kaitan dengan dua perlawanan pada 2009 yang dilucutkan status gred A pada pertemuan itu selepas mendapat tahu pasukan Zimbabwe hanya berstatus kelab.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan