Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Congak formula ledak jaringan

Posted:

Congak formula ledak jaringan

Congak formula ledak jaringan


PEMAIN skuad Olimpik giat menjalani latihan di padang Majlis Sukan Negara (MSN) semalam walaupun hanya baru tiba dari Lebanon awal petang semalam. Skuad negara akan menjadi tuan rumah untuk perlawanan timbal balik Kelayakan Olimpik menentang Lebanon di Stadium Nasional, esok. - UTUSAN/ ASWAD YAHYA


SEPANG - Ketumpulan jentera serangan memaksa jurulatih skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee memikirkan strategi baru untuk meraih kemenangan apabila bertemu Lebanon pada perlawanan timbal balik pusingan kedua Kelayakan Olimpik di Stadium Nasional, Bukit Jalil esok.

"Saya lihat barisan hadapan dan pertahanan perlu diubah strateginya, kerana kita perlukan gol untuk layak ke saingan seterusnya. Namun, saya tidak tukar corak permainan keseluruhannya.

"Apa yang paling penting ialah disiplin pemain perlu dijaga kerana walaupun kita menyerang, pada masa yang sama kita juga perlu bertahan. Ia perancangan penting yang saya akan buat pada latihan sebelum perlawanan bermula," katanya.

Skuad Olimpik Malaysia tiba dari Lebanon di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), semalam.

Pada perlawanan di Stadium Sports City, Beirut Ahad lepas, Malaysia hanya seri tanpa jaringan dengan Lebanon.

Kim Swee berkata, perlawanan menentang Lebanon di tempat sendiri esok penting kerana ia akan menjadi bonus untuk pasukan negara melangkah ke perlawanan pusingan ketiga sekiranya menang.

Mengenai barisan penyerang yang gagal meledak gol pada perlawanan di Beirut, serta kalah dalam dua perlawanan persahabatan terdahulu, beliau berkata, mereka masih mencari rentak permainan.

Dalam perlawanan persahabatan menentang Kemboja 7 Jun lepas, skuad negara dikejutkan dengan kekalahan 0-1 dan terus menerima kekalahan 0-4 ketika menentang Qatar pada 13 Jun.

Beliau berharap perlawanan di halaman sendiri esok akan memberi kelebihan kepada pasukan negara menerusi sokongan padu para penyokong.

"Ini merupakan satu ujian di mana penyerang-penyerang saya telah dapat mencipta peluang gol, namun masih buntu mencipta sentuhan terakhir.

"Saya percaya bermain di tempat sendiri serta sokongan padu peminat negara mampu membuatkan mereka lebih fokus untuk mencari kemenangan," kata Kim Swee.

Beliau juga tidak bimbang dengan kecederaan dua pemain hadapan iaitu Wan Zack Haikal Wan Nor yang cedera di dada dan Mohamad Fandi Othman yang cedera di betis ketika bermain di Beirut.

"Nasib baik kecederaan mereka tidak serius dan saya harap mereka mampu beraksi sebelum sepak mula Khamis ini," katanya. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lebanon yakin aksi lebih baik di Bukit Jalil

Posted:

Lebanon yakin aksi lebih baik di Bukit Jalil

Lebanon yakin aksi lebih baik di Bukit Jalil

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Pemain pasukan Lebanon tiba di KLIA, Sepang dari Beirut semalam untuk berdepan Malaysia pada Kelayakan Olimpik di Stadium Nasional Bukit Jalil, esok. - UTUSAN/IRWAN MAJID


SEPANG - Jurulatih Lebanon, Samir Saad tidak berhasrat meletakkan kawalan khusus kepada mana-mana pemain skuad Olimpik Malaysia dalam perlawanan kedua pusingan kedua Kelayakan Olimpik 2014, esok.

Bagi beliau, pasukannya akan sentiasa berwaspada dengan kesemua anak buah Ong Kim Swee di Stadium Nasional, Bukit Jalil sambil memburu keputusan yang lebih baik setelah terikat tanpa jaringan di Beirut, Ahad lalu.

"Kami menentang keseluruhan pasukan anda, tiada individu yang akan diberi perhatian khas, tetapi saya perlu akui mereka bagus dan berdisiplin malah semua pemain amat penting bagi kami," katanya setibanya di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), semalam.

Samir tidak berhasrat untuk menampilkan sebarang strategi baru bagi menembusi gawang pasukan Malaysia, namun tetap yakin kedua-dua pasukan mempunyai peluang yang seimbang untuk ke pusingan ketiga Kelayakan Olimpik.

"Ia satu lagi perlawanan yang amat penting bagi kedua-dua pasukan. Masing-masing berpeluang ke pusingan ketiga walaupun tampak sukar. Malaysia dapat keputusan yang baik di Beirut, kami harap yang sama di sini.

"Tiada strategi baru mahupun muka baru dipanggil ke pasukan kami kali ini. Kami kekal dan percaya dengan barisan yang sama ketika perlawanan pertama (di Beirut)," katanya.

Samir mengakui, dari segi persediaan, anak buahnya agak kekurangan berbanding lawan yang turut melalui pusingan pertama dengan menewaskan Pakistan 2-0 secara agregat pada Februari dan Mac lalu.

"Kami tidak cukup persediaan, hanya sebulan setengah sedangkan Malaysia melalui persediaan yang lama," katanya.

Ketua pasukan, Omar Ouaida yakin dapat bermain lebih baik daripada di Beirut dan tiada masalah untuk menyesuaikan diri dengan cuaca dan padang mahupun penonton di Stadium Nasional.

"Kami bermain baik di Beirut tetapi tidak dapat menjaringkan gol tetapi kami yakin dapat bermain lebih baik di luar Lebanon," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan