Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Elak peluang bertukar bencana

Posted:

Elak peluang bertukar bencana

Elak peluang bertukar bencana

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Penjaga gol skuad kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat (kiri) menjalani latihan bersama dua lagi rakan sepasukan di Stadium Nasional Bukit Jalil semalam, menjelang perlawanan Kelayakan Olimpik menentang Lebanon, hari ini. - UTUSAN/Azrul Edham Mohd. Aminuddin


PETALING JAYA - Dalam keghairahan memburu gol awal, Ong Kim Swee mengingatkan anak buahnya supaya mengelak gawang sendiri pula yang dibolosi lebih awal apabila berdepan Lebanon pada aksi timbal balik Kelayakan Olimpik di Stadium Nasional Bukit Jalil, hari ini.

Jurulatih skuad Olimpik negara itu juga mengingatkan pemain supaya jangan tenggelam dalam keghairahan, jika tidak mahu berputih mata untuk menyempurnakan kelebihan aksi di laman sendiri setelah mengikat pasukan lawan di Beirut, Ahad lalu.

Menurutnya, jaringan awal oleh pasukan lawan bakal memusnahkan peluang skuad negara, kerana ia pastinya menyukarkan pemain untuk bangkit.

Katanya, kelebihan juga sedikit memihak kepada lawan, kerana jika keputusan seri dengan jaringan gol, Lebanon bakal dinobat pemenang berdasarkan peraturan gol di tempat lawan.

"Untuk itu, jika terpaksa saya mungkin meletakkan lima penyerang kerana dalam perlawanan kalah mati ini, kami akan cuba melakukan segalanya untuk menang tetapi dalam masa yang sama tetap berhati-hati ketika menyerang," katanya pada sidang media mesyuarat pengurus pasukan sempena perlawanan Malaysia dan Lebanon di Wisma FAM, semalam.

Skuad negara yang mengikat Lebanon tanpa jaringan di Beirut Ahad lalu, akan mara ke pusingan akhir kelayakan Olimpik jika mengatasi Lebanon.

Cuma kem negara menerima perkhabaran kurang menyenangkan apabila khidmat pertahanan kanan, Mahalli Jasuli terpaksa dilupakan, kerana digantung satu perlawanan akibat mengutip dua kad kuning.

"Ketiadaan Mahalli pastinya akan dirasai kerana dia bukan sahaja pemain utama skuad Olimpik, tetapi berpengalaman luas kerana turut menjadi tonggak pasukan senior kebangsaan.

"Namun, tanpa Mahalli, saya masih boleh menyandarkan harapan kepada pemain lain seperti Mohd. Affize Faisal atau Fandi Othman pada posisi tersebut, " katanya.

Dalam pada itu, Kim Swee mempertahankan penyerang tinggi lampai pasukannya, Izzaq Faris Ramlan, yang dikritik pada perlawanan dengan di Beirut Ahad lalu, kerana sekadar mempamerkan permainan hambar.

''Dia sebenarnya mempunyai prestasi yang baik dalam Liga Super, juga dalam perlawanan antarabangsa yang dilalui sebelum ini.

"Dia masih memerlukan pendedahan berterusan di peringkat antarabangsa untuk muncul penjaring sejati," katanya.

Kim Swee menyedari skuadnya diletakkan harapan tinggi oleh peminat yang mahu melihat skuad negara layak ke Olimpik seperti pada 1972 dan 1980.

"Peminat sudah semakin yakin terhadap skuad kebangsaan tetapi kita perlu melepasi satu per satu halangan.

"Jika kita mara ke pusingan seterusnya, ia adalah masa yang sesuai untuk memasang impian dan cuba mencipta satu lagi sejarah," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Lebanon tidak berdepan tekanan

Posted:

Lebanon tidak berdepan tekanan

Lebanon tidak berdepan tekanan


Jurulatih Lebanon, Samir Saad (kiri) berbual dengan pengendali skuad kebangsaan, Ong Kim Swee selepas sidang akhbar di Wisma FAM, Kelana Jaya, semalam.


PETALING JAYA - Walaupun bakal berhadapan sokongan padu ribuan penyokong setia Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil hari ini, ia tidak diendahkan pengendali skuad Olimpik Lebanon, Samir Saad.

Sebaliknya, Samir menganggap sorakan padu penyokong skuad negara boleh bertukar menjadi pembakar semangat kepada pemainnya untuk mempamerkan permainan terbaik.

Malah, Samir mengakui pemainnya bebas daripada sebarang tekanan walaupun skuad Malaysia mengikat mereka tanpa jaringan pada aksi di Beirut, Ahad lalu.

"Sorakan penyokong pasukan anda mungkin mampu menjadi motivasi tambahan buat kami untuk bermain lebih baik.

"Peluang kedua-dua pasukan seimbang, peluang 50-50 untuk layak. Prestasi kedua-dua pasukan tidak jauh berbeza jika dilihat pada pertemuan pertama, " katanya pada sidang akhbar di Wisma FAM, semalam.

Dijangka 20,000 hingga 30,000 penyokong skuad kebangsaan membanjiri Stadium Nasional bagi memberikan sokongan padu kepada skuad Olimpik yang berpeluang melayakkan diri ke pusingan ketiga kelayakan Olimpik selepas mengikat Lebanon tanpa jaringan di Beirut Ahad lalu.

Tambah Samir, mereka berazam memburu gol awal kerana menyedari ia mampu menjadi senjata untuk membunuh semangat pemain Malaysia.

"Jaringan gol di tempat lawan akan memberikan kelebihan besar kepada kami, jadi saya harap kami dapat menjaringkan gol terlebih dahulu dalam perlawanan esok," katanya.

Dia juga lega kerana pemainnya tiada masalah untuk menyesuaikan diri dengan cuaca panas di negara ini, walaupun baru dua hari di sini.

"Cuaca seperti ini adalah biasa bagi kami, ia tidak jauh berbeza dengan cuaca di negara kami," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan