Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kim Swee berdepan dilema

Posted:

Kim Swee berdepan dilema

Kim Swee berdepan dilema

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Ketua pasukan yang juga penjaga gol, Khairul Fahmi Che Mat (depan) mengetuai rakan sepasukan berterima kasih kepada penyokong setelah pasukan negara mengatasi Lebanon 2-1 pada Kelayakan Olimpik di Stadium Nasional Bukit Jalil, kelmarin. - UTUSAN/NOOR ASREKUZAIREY SALIM


KUALA LUMPUR - Dilema baru melanda jurulatih skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee selepas anak buahnya mara ke pusingan akhir bola sepak Kelayakan Olimpik 2012 selepas menundukkan Lebanon 2-1 secara agregat, kelmarin.

Tiket ke peringkat kumpulan kelayakan yang disahkan menerusi jaringan Mohd. Irfan Fazail dan Wan Zack Haikal Wan Nor di Stadium Nasional Bukit Jalil, kini membingungkan Kim Swee dalam memberikan keutamaan sama ada Kelayakan Olimpik atau Sukan SEA Indonesia 2011.

Katanya, sebagai juara bertahan, Sukan SEA masih menjadi keutamaan, namun beliau mendapati jadual perlawanan kedua pusingan akhir Olimpik jatuh dua atau tiga hari selepas Sukan SEA dirasmikan.

"Mengenai pemain (sebahagian besarnya daripada Kelayakan Olimpik), mungkin tidak begitu dirisaukan kerana saya boleh mendapatkan beberapa tonggak skuad kebangsaan macam Baddrol Bakhtiar dan Bunyamin Umar yang masih boleh bermain dalam Sukan SEA.

"Saya akan cuba kaji keadaan ini dan mungkin meminta FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia) merayu kepada pihak berkenaan termasuk FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) supaya menunda perlawanan ke tarikh yang lain," katanya.

Pusingan akhir Kelayakan Olimpik bagi mencari tiga setengah tempat (termasuk penentuan dengan wakil Afrika) dijangka berlangsung pada September, sementara Sukan SEA Ke-26 di Palembang dan Jakarta dijadualkan dari 11 hingga 22 November.

Selain Malaysia, turut menyertai kumpulan 12 pasukan Asia ke pusingan akhir Kelayakan Olimpik 2012 ialah Jepun, Emiriah Arab Bersatu (UAE), Korea Selatan, Iraq, Oman, Bahrain, Qatar, Syria, Arab Saudi, Uzbekistan dan Australia.

Undian bagi menentukan kumpulan mana pusingan akhir kelayakan yang akan disertai 'Khairul Fahmi Che Mat dan rakan' akan ditetapkan pada 7 Julai di Rumah Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC), Bukit Jalil.

Kata Kim Swee: "Saya fikir kita tiada pilihan ke kumpulan yang dikehendaki. Cuma jika tahu lawan lebih awal, kita akan bersedia lebih rapi seperti sebelum menghadapi Lebanon apabila saya ke sana untuk mengintip persahabatan mereka dengan Turki."

Pasukan yang layak seterusnya akan dibahagikan kepada tiga kumpulan, dengan setiap kumpulan terdiri daripada empat pasukan dan bermain secara timbal balik dari 21 September hingga 14 Mac 2012 dengan hanya juara kumpulan, layak automatik ke Olimpik London tahun depan.

Naib juara ketiga-tiga kumpulan ini akan berentap pada pusingan penentuan di sebuah gelanggang sahaja dari 25 hingga 29 Mac 2012, dengan pemenangnya akan menentang wakil Afrika bagi perebutan tiket terakhir Olimpik.

Kali terakhir Malaysia layak ke Sukan Olimpik ialah pada 1980 di Moscow tetapi temasya terbesar dunia itu dipulaukan atas arahan kerajaan yang membantah pencerobohan Soviet Union ke atas Afghanistan.

Olimpik pertama yang menyaksikan aksi Malaysia ialah di Munich 1972 dengan berjaya menewaskan Amerika Syarikat 3-0, tetapi dikalahkan Maghribi 6-0 dan Jerman 3-0 pada peringkat kumpulan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Skrip lama badminton berulang

Posted:

Skrip lama badminton berulang

Skrip lama badminton berulang


Aksi Lee Chong Wei ketika menentang pemain Vietnam, Nguyen Tien Mihn pada perlawanan suku akhir Terbuka Indonesia di Jakarta, semalam. - AFP


KUALA LUMPUR - Skrip lama badminton negara berulang di Jakarta semalam, apabila Datuk Lee Chong Wei menjadi wakil tunggal Malaysia ke separuh akhir Terbuka Indonesia setelah semua wakil negara terkandas awal pada suku akhir.

Chong Wei mempamer aksi meyakinkan dalam persiapan menghadapi Kejohanan Dunia, Ogos ini apabila mudah menundukkan pemain Vietnam, Nguyen Tien Minh 21-10, 21-14 hanya dalam masa 34 minit.

Juara Terbuka Indonesia 2007, 2009 dan 2010 itu kini bakal menerima ujian bintang muda China, Chen Long yang mara selepas mengetepikan rakan senegara, Du Pengyu 21-14, 21-15 semalam.

Ketika prestasi Chong Wei tidak diragui, beregu utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong, sebaliknya mempamer aksi mencemaskan tujuh minggu menjelang Kejohanan Dunia, apabila tunduk kepada pasangan bukan pilihan tuan rumah, Mohammad Ahsan-Bona Septano 19-21, 15-21.

Turut membimbangkan adalah kegagalan pasangan wanita, Wong Pei Tty-Chin Eei Hui untuk kembali menjadi beregu yang digeruni apabila tunduk 17-21, 21-17, 17-21 kepada pasangan tuan rumah, Vita Marissa-Nadya Melati.

"Pada set pertama, mereka mengawal permainan dan mendahului 14-10, namun Boon Heong dan Kien Keat hilang fokus apabila diberi tekanan berterusan, bukan saja oleh lawan tetapi juga penyokong.

"Mereka tidak mampu bangkit pada set kedua. Saya nampak permainan mereka seperti dipaksa-paksa dan serba tidak menjadi. Banyak kelemahan yang didedahkan dalam perlawanan ini,'' kata Rexy ketika dihubungi di Jakarta.

Bagaimanapun tegas Rexy, kekalahan beregu No. 4 dunia itu tidak mencemaskan menjelang Kejohanan Dunia kerana Terbuka Indonesia bukan sasaran utama, sebaliknya ia sekadar medan persiapan sebelum berdepan pentas lebih besar.

Malah dia percaya, suasana di Stadium Tertutup Bung Karno mendorong banyak kejutan berlaku. Kelmarin, bintang China, Lin Dan dan beregu Korea, Jung Jae Sung-Lee Yong Dae menjadi mangsa kejutan, manakala pada suku akhir semalam, beregu No. 1 dunia, Mathias Boe-Carsten Morgensen dan Kien Keat-Boon Heong berdepan nasib serupa. Juara dunia, Chen Jin turut dikejutkan pemain Jepun, Sho Sasaki 18-21, 21-12, 21-15.

Rexy juga percaya, tempoh tujuh minggu sebelum kejohanan di London bermula pada 8 hingga 14 Ogos ini masih cukup untuk memperbaiki kelemahan yang ada, malah dia akan memastikan pasangan itu kembali ke gelanggang latihan sejurus tiba di tanah air. "Saya mahu mereka kembali berlatih secepat mungkin, tiada rehat kerana mereka perlu memperbaiki kelemahan," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan