Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Kim Swee mula cemas

Posted:

Kim Swee mula cemas

Kim Swee mula cemas

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my


Pemain Malaysia, Faisal Abu Bakar (kiri) mengasak pemain Qatar, Almahdi Mukhtar pada perlawanan persahabatan di Doha, kelmarin. - REUTERS


KUALA LUMPUR - Kekalahan kedua berturut-turut skuad Olimpik negara dalam perlawanan persahabatan dengan terbaru 0-4 kepada Olimpik Qatar 0-4 semalam, mula mencemaskan pengendalinya Ong Kim Swee.

Menurutnya, pemain tewas seawal babak pertama apabila membiarkan lawan menjaringkan empat gol, semuanya gara-gara pemain ghairah mencari jaringan penyamaan selepas ketinggalan satu gol pada minit ke-10.

"Selepas ketinggalan, saya mula mengubah perancangan, bagaimanapun pemain terlalu ghairah mencari gol penyamaan sehingga membiarkan pemain lawan menghukum kami dengan gol kedua," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia semalam.

Ia merupakan tamparan terbaru kepada skuad Kim Swee selepas kalah 0-1 kepada Kemboja pada aksi persahabatan, baru-baru ini.

Skuad Olimpik Malaysia yang dalam rangka persiapan menghadapi perlawanan pra kelayakan Olimpik, tidak terdaya memberi tentangan pada perlawanan Stadium Al Sadd, Doha, semalam.

Skuad negara ketinggalan dua gol dalam tempoh lapan minit, sebelum Qatar menambah lagi dua jaringan pada minit ke-33 dan 38.

Skuad Olimpik Malaysia berdepan Lebanon pada 19 Jun ini pada perlawanan timbal balik pertama pusingan kedua kelayakan Olimpik sebelum bermain di Stadium Nasional Bukit Jalil, 23 Jun.

Tambah Kim Swee, Qatar merupakan pasukan yang hebat apabila menyempurnakan empat daripada lima atau enam peluang gol.

"Ia berbeza dengan pemain saya yang gagal menyempurnakan peluang walaupun cuba untuk bangkit pada separuh masa kedua, termasuk sepakan penalti yang gagal disempurnakan Fandi Othman.

"Lawan juga bijak mengambil peluang di atas kesilapan individu yang kita lakukan, tambahan pula skuad ini baru sahaja pulang dari Madrid, Sepanyol. Semuanya nampak sempurna buat mereka," kata Kim Swee yang merehatkan penjaga gol utama, Khairul Fahmi Che Mat.

Selain Khairul Fahmi, Kim Swee turut merehatkan pemain muda Terengganu, Zubir Azmi selepas kedua-duanya baru sahaja beraksi dalam perlawanan akhir Piala FA Sabtu lalu yang menyaksikan Skuad Penyu menang 2-1.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Saingan kejuaraan liga makin panas

Posted:

Saingan kejuaraan liga makin panas

Saingan kejuaraan liga makin panas


Pemain Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha (tengah) diasak dua pertahanan Perak pada perlawanan Liga Super di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu, semalam.


KUALA LUMPUR - Persaingan merebut gelaran Liga Super semakin panas apabila kejuaraan hanya akan ditentukan pada hari terakhir liga, 6 Julai ini dengan tiga pasukan, Kelantan, Selangor serta Terengganu masih berpeluang memburu kejuaraan selepas masing-masing mencatat kemenangan, semalam.

Tiga hari selepas dikecewakan dalam final Piala FA, Kelantan mempamerkan kebangkitan di Stadium Sultan Muhammed IV, Kota Bharu apabila menundukkan Perak 1-0 untuk menghampiri kejuaraan Liga Super buat kali pertama.

Skuad Red Warriors memegang kelebihan dua mata ke atas Selangor dan tiga mata meninggalkan Terengganu ketika baki satu perlawanan. Anak buah Datuk M. Karathu bakal menjulang trofi andai menumpaskan Sabah di Kota Kinabalu dalam perlawanan terakhir.

Semalam, bintang penyerang Kelantan, Norshahrul Idlan Talaha muncul wira pasukannya dengan menjaringkan gol tunggal kemenangan pada minit ke-53, sekali gus menebus kekecewaan gagal menyempurnakan sepakan penalti pada babak pertama.

Penyandang juara, Selangor belum menyerah kalah dengan terus menghambat pendahulu selepas menang tipis 2-1 di Stadium Shah Alam.

Pemain tengah kebangsaan, Mohd. Syafiq Rahim muncul penyelamat Merah Kuning apabila menjaringkan gol kemenangan menerusi penalti pada minit ke-74, selepas dia dijatuhkan oleh Muhammad Juzaili Samion.

Terdahulu, tonggak pertahanan, P. Gunalan membuka jaringan Selangor pada minit ke-23 selepas melepaskan rembatan kencang dari luar kotak penalti menewaskan penjaga gol Mohd. Hamsani Ahmad, namun Mohd. Azrul Ahmad mengejutkan tuan rumah dengan gol penyamaan di minit ke-68.

Di Stadium Ismail Nasiruddin Shah, Terengganu yang masih segar dengan kejuaraan Piala FA langsung tidak mendapat bantuan daripada kelab senegeri, T-Team apabila dipaksa berhempas pulas untuk mencatat kemenangan 3-2.

Abdul Hadi Yahya membuka jaringan Terengganu menerusi penalti di minit ke-59, namun T-Team menyamakan kedudukan 1-1 dua minit kemudian menerusi Shamsul Kamal Mohamad. Indra Putra Mahayuddin mengejutkan skuad Penyu apabila meletakkan T-Team mendahului 2-1 pada minit ke-73.

Fahmi Izzudin Zuki dan Abdul Manaf Mamat menghidupkan harapan Terengganu untuk menghambat kejuaraan liga dengan menambah dua gol, masing-masing pada minit ke-74 dan 86.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan