Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Amaran Kuyt

Posted: 14 Jul 2011 10:10 AM PDT

"SECARA jujurnya, saya tidak tahu sangat mengenai pasukan Malaysia, cuma saya berharap dapat menewaskan mereka 4-0," kata tonggak Liverpool, Dirk Kuyt.

Mungkin kata-kata bintang Belanda itu hanya sekadar berseloroh tapi untuk skuad Harimau Malaya, ia bolehlah dianggap sebagai satu peringatan supaya kekalahan 4-0 kelab Liga Perdana Inggeris, Arsenal dalam perlawanan persahabatan kelmarin tidak berulang.


Kuyt yang ditemui pemberita pada sidang media Jelajah Asia membabitkan kelab juara lima kali Eropah itu sebaik tiba di Kuala Lumpur, semalam turut melahirkan rasa teruja bertandang ke negara ini buat kali pertama dan tidak sabar menguji kemampuan skuad bimbingan Datuk K Rajagobal di Stadium Nasional Bukit Jalil, petang esok.

"Kedatangan kami ke Asia penting kerana mempunyai ramai peminat di sini. Sebelum ini kami berada di China dan sambutan peminat di sana begitu menakjubkan. Peminat di sini juga tidak kurang hebatnya, saya lihat ramai peminat menanti kami di hotel," katanya sambil merujuk kepada ratusan peminat yang menanti di pintu lif hotel penginapan mereka, menanti bintang Liverpool turun menghadiri sidang media.


Pada sidang media itu, Kuyt turut ditemani pertahanan Daniel Agger dan pengurus Kenny Dalglish manakala ketua jurulatih Malaysia, Datuk K Rajagobal dan kapten Mohd Safiq Rahim menjadi wakil kem negara.


Bagaimanapun sedikit mengecewakan buat peminat The Reds kerana kapten, Steven Gerrard, Luis Suarez, Glen Johnson dan Peipe Reina tidak turut serta dalam kunjungan pertama ke Kuala Lumpur ini.

Gerrard terpaksa diketepikan bagi meneruskan rawatan untuk kembali pulih daripada kecederaan manakala Suarez mempunyai komitmen bersama Uruguay dalam kejohanan Copa America yang sedang berlangsung di Argentina.


"Gerrard selaku kapten Liverpool begitu penting untuk kelab dan penyokong pasukan ini, tapi dia mengalami kecederaan. Sememangnya kami mengharapkan Gerrard dapat bersama dalam jelajah ini tapi adalah lebih baik dia mendapat rawatan supaya sembuh semula bagi menghadapi saingan musim depan," kata Kuyt yang meledak 13 gol untuk Liverpool musim lalu.

Sementara itu, Dalglish yang menyuntik semangat baru kepada kelab itu sebaik dilantik pada awal tahun ini berharap dapat membentuk pasukan mantap menerusi jelajah pra musim ini bagi mengembalikan kegemilangan Liverpool yang sekadar menamatkan saingan di tangga keenam musim lalu.


"Perlawanan ini memberi peluang kepada pemain untuk kembali cergas dan ia memang penting untuk persiapan kami bagi menghadapi musim depan. Sememangnya kami berdepan cabaran hebat untuk memenangi trofi tapi apa yang perlu dilakukan adalah terus mencuba," katanya.


Sebelum tiba di Malaysia, 'King Kenny' bersama 26 pemain singgah di China bagi mengadakan perlawanan persahabatan menentang Guangdong Sunray Cave yang menyaksikan The Reds menang tipis 4-3.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tagih sengat Safee

Posted: 14 Jul 2011 10:03 AM PDT

JIKA pendapat pengurus Arsenal, Arsene Wenger diambil kira, skuad Harimau Malaya kini tampak berdepan krisis di bahagian serangan sekali gus bakal menguntungkan Singapura pada pertembungan pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 pada 23 Julai ini.

Daripada kaca mata pengendali skuad The Gunners itu - selepas menyaksikan anak buahnya mudah meratah Malaysia 4-0 pada aksi persahabatan kelmarin, pemain negara beraksi baik namun kurang bertenaga di bahagian serangan.


Dan apa yang dinyatakan Wenger itu turut diakui ketua jurulatih negara, Datuk K Rajagobal yang masih mempunyai masa untuk mencari formula terbaik sebelum aksi pertama dengan Singapura menerusi satu lagi perlawanan dengan kelab gergasi Inggeris, Liverpool esok.

"Skuad negara akan menentang Liverpool pula selepas ini, penyerang kita tidak mempamerkan permainan biasa mereka pamerkan termasuk Norshahrul Idlan Talaha. Saya mempunyai Abdul Hadi Yahya dan Ahmad Fakri Saarani namun masih kurang menjadi.


"Saya harap Safee (Mohd Sali) kembali sembuh untuk bersama dengan kita bagi pertemuan itu nanti," katanya dalam sidang media selepas tamat perlawanan.


Sememangnya kegagalan bahagian serangan berfungsi dengan baik berikutan kecederaan beberapa pemain tonggak sebelum ini sudah dapat dilihat dalam perlawanan pusingan pertama kelayakan Piala Dunia 2014 ketika menentang Taiwan.

Mujurlah pertahanan dan pemain tengah, Mohd Aidil Zafuan Abd Radzak dan Mohd Safiq Rahim menjaringkan satu gol pada dua perlawanan pusingan itu untuk membantu Malaysia mara dengan kelebihan jaringan di tempat lawan selepas agregat terikat 4-4.


Melihat situasi itu, khidmat peledak sensasi dari kelab Pelita Jaya FC, Safee yang tidak beraksi dalam perlawanan menentang Arsenal bakal ditagih untuk bergandingan dengan Norshahrul biarpun mungkin bukan untuk sepenuh masa bagi menggempur kubu Liverpool.

Rajagobal yang hadir pada sidang media perlawanan persahabatan Jelajah Asia Liverpool 2011 semalam berkata, beliau berharap pemainnya dapat menggunakan peluang bertemu skuad kendalian Kenny Dalglish itu bagi memperbaiki prestasi.


"Ia kesempatan yang baik untuk skuad negara kerana dapat bertemu dengan dua kelab Liga Perdana Inggeris dalam tempoh beberapa hari. Liverpool mempunyai ramai peminat dan ia akan memberi impak kepada bola sepak negara. Yang pasti perlawanan menentang Liverpool ini adalah persediaan terbaik sebelum bertemu Singapura," katanya.


Liverpool tiba pagi semalam bagi meneruskan siri Jelajah Asia mereka selepas singgah di China sebelum ini dengan mengadakan perlawanan persahabatan menentang Guangdong Sunray Cave dengan keputusan memihak kepada The Reds 4-3.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan