Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Taring Harimau tumpul

Posted: 19 Jul 2011 10:36 AM PDT

SELEPAS tersingkir, Taiwan sengaja mencetuskan kehangatan pertembungan Malaysia dengan Singapura pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 dengan melabel permainan skuad Harimau Malaya kurang mantap dan tidak matang.

Kenyataan dikeluarkan jurulatih Taiwan, Tee Tae Ho itu dibuat berdasarkan perbandingannya dengan Singapura yang menewaskan pasukannya 3-2 dalam aksi persahabatan di Stadium Jalan Besar semalam.


"Singapura lebih mantap berbanding Malaysia yang sedikit goyah permainannya dan tidak matang," kata Tae Ho dalam kenyataan yang disiarkan laman web rasmi Persatuan Bola Sepak Singapura.

Pengendali berasal dari Korea Selatan itu berkata: "Penyerang Singapura berpengalaman dan bermain dengan tersusun." Perlawanan antara Singapura dan Taiwan itu dianggap persiapan pasukan tuan rumah bagi berdepan anak buah Datuk K Rajagobal, Sabtu ini.


Taiwan pula sudah mengucapkan selamat tinggal pada kempen kelayakan Piala Dunia kali ini selepas dikecewakan dengan peraturan gol di tempat lawan apabila terikat agregat 4-4 dengan Malaysia.


Dalam dua perlawanan itu Malaysia menang 2-1 di Stadium Nasional Bukit Jalil sebelum tumpas 3-2 di Taipei. Namun jurulatih Taiwan ketika itu adalah Lo Chih-Tsung.

Dalam pertemuan Singapura dan Taiwan, skuad kendalian Radojko Avramovic itu meraih gol menerusi dua jaringan 'awang import' Aleksandar Duric sebelum penyerang gantian, Fazrul Nawaz menyumbang satu lagi. Gol pasukan pelawat pula disumbang Lo Chih An dan Hiang Shih Lu. Ternyata kemenangan itu mencetuskan keyakinan Radojko atau turut dikenali Raddy menjelang pertembungan dengan skuad juara Asia Tenggara, Malaysia.


"Masih ada perkara yang perlu diperbaiki dan ada juga perkara positif daripada perlawanan dengan Taiwan ini. Kami mencipta banyak peluang dan hantaran. "Saya gembira dengan persembahan pasukan dan lebih baik pemain-pemain belajar daripada kesilapan ini daripada melakukan kesilapan ketika menentang Malaysia," katanya.

Singapura yang mendapat bye pada pusingan pertama akan bertandang ke Stadium Nasional Bukit Jalil pada 28 Julai bagi aksi kedua.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tekad Lampard

Posted: 19 Jul 2011 09:36 AM PDT

TIGA kali Frank Lampard ke Malaysia bersama kelab gergasi Inggeris Chelsea, pemain tengah itu hadir dengan pengurus berbeza.

Dalam tempoh sembilan tahun sejak 2003, bintang England itu tampil dengan Claudio Ranieri, Luiz Felipe Scolari (2008) dan terbaru, pengurus muda dari Portugal, Andre Villas-Boas.


Biarpun kerusi panas sejak era pemerintahan jutawan Russia, Roman Abramovich sering bertukar ganti namun sasaran, Lampard, 33, tetap sama mahu terus menghadiahkan trofi untuk kelab yang disertai pada 2001.

"Dalam era Abramovich kami menikmati enam atau tujuh tahun penuh gemilang dan ia perkara biasa apabila anda tidak boleh menjadi juara setiap tahun.


"Sasaran memang tinggi, namun anda tidak boleh gagal dengan kualiti yang dimiliki. Kami terima hakikat Manchester United berhak menang Liga Perdana musim lalu dan saya tidak fikir ada yang tidak bersetuju Barcelona berhak menang Liga Juara-Juara.


"Jadi kami kena ambil iktibar daripada kegagalan itu dan kami mempunyai kualiti dalam pasukan ini untuk berjaya. Adalah penting untuk kami terus fokus.

"Kami mengalami kemerosotan dalam beberapa bulan musim lalu dan anda tidak sepatutnya melakukannya dan kami perlu berwaspada agar ia tidak berulang kembali," katanya yang membantu Chelsea menjulang trofi Liga Perdana Inggeris pada musim 2004/05, 2005/06 dan 2009/10.


Lampard bersama dengan barisan bintang Chelsea termasuk kapten, John Terry, penyerang Fernando Torres dan Didier Drogba menjalani latihan rasmi di Stadium Nasional Bukit Jalil sambil disaksikan lebih 30,000 peminat setia The Blues.

Anak buah Villas-Boas itu akan turun menentang skuad pilihan Malaysia kendalian Ong Kim Swee sempena Jelajah Asia 2011, esok.


Ini kali ketiga Chelsea, naib juara Liga Perdana Inggeris musim lalu itu bertemu skuad negara di mana pada 2003 mereka menang 4-1 dan 2-0 pada 2008.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan