Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Ayuh! Sokong Harimau Malaya

Posted:

Ayuh! Sokong Harimau Malaya

Ayuh! Sokong Harimau Malaya

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my


SAFEE Sali (kanan) mengetuai latihan skuad negara di Stadium Nasional Bukit Jalil, semalam. - utusan/AHMAD ZAKKI JILAN


KUALA LUMPUR - Jurulatih skuad kebangsaan, Datuk K. Rajagobal mengharapkan 'pemain ke-12' mampu membantunya pada aksi persahabatan menentang pasukan Liga Perdana England (EPL), Liverpool di Stadium Nasional, Bukit Jalil, hari ini.

Menurut Rajagobal, pada masa yang sangat genting ini penyokong-penyokong harus memainkan peranan untuk memberi sokongan tidak berbelah bahagi kepada skuad Harimau Malaya.

"Saya tidak faham mengapa dalam keadaan seperti ini sebahagian daripada mereka tidak memberi sokongan kepada skuad kebangsaan, mereka harus bertindak bijak tidak boleh membandingkan antara Malaysia dan pasukan EPL," katanya ketika ditemui media selepas latihan skuad kebangsaan di Stadium Nasional, semalam.

Jelas beliau, sokongan padu penyokong tempatan setidak-tidaknya mampu untuk memberikan kesan positif kepada pemain Malaysia, malah ada di antara orang luar yang memuji aksi skuad kebangsaan.

"Kita lihat komen yang diberikan oleh pemain Arsenal, Bacary Sagna sebelum ini apabila dia memuji skuad kebangsaan yang sukar untuk dibolosi pada separuh masa pertama. Cuma sepakan penalti yang sedikit mengubah rentak permainan negara.

"Saya harap semua penyokong tempatan faham walau macam mana sekali pun Malaysia tetap negara mereka, saya tidak cakap semua penyokong seperti itu hanya sebahagian daripada mereka sahaja," katanya.

Rajagobal merayu bahawa hanya untuk satu hari ini sahaja penyokong setia Liverpool di Malaysia perlu memberi sokongan kepada skuad kebangsaan dan memakai jersi kedua kebangsaan berwarna biru.

Dalam perkembangan sama, Rajagobal berkata, beliau amat gembira dengan perkembangan Safee Sali yang semakin pulih dari kecederaannya dan harap pemain itu sembuh 100 peratus menjelang pertemuan dengan Singapura dalam perlawanan kelayakan Piala Dunia 2014 pusingan kedua 23 dan 28 Julai ini.

"Saya gembira dengan perkembangannya, bagaimanapun ia masih menjadi tanda tanya sama ada dia akan diturunkan esok (hari ini), kerana semua orang sedar masalah Malaysia sekarang ini adalah di bahagian serangan.

"Kita kena cuba sekarang ini membina kekuatan di bahagian tersebut melalui pemain tengah, saya harap semua faham dengan keadaan ini," katanya yang besar kemungkinan akan menggandingkan Abd. Hadi Yahya dan Ahmad Fakri Saarani di bahagian serangan menentang Liverpool hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tunggu 'amukan' Kunanlan

Posted:

Tunggu 'amukan' Kunanlan

Tunggu 'amukan' Kunanlan

KUALA LUMPUR - Selepas mendapat pujian dalam perlawanan menentang Arsenal, Rabu lalu pemain sayap kiri Malaysia, S. Kunanlan berharap dapat mengekalkan aksi konsisten menjelang perlawanan dengan Liverpool hari ini.

Kunanlan yang bermain bersama Negeri Sembilan dalam saingan Liga Malaysia sudah bersedia untuk mempertingkatkan permainannya bertemu Reds di Stadium Nasional Bukit Jalil.

"Saya akui memang Liverpool mempunyai kelebihan fizikal dan sukar untuk pemain Malaysia mendapat ruang yang mudah bertemu mereka tetapi saya berharap dapat boleh mempertingkatkan permainan," katanya selepas menamatkan sesi latihan, semalam.

Jelasnya, pemain Liverpool serta pemain Liga Perdana England (EPL) adalah bertaraf dunia jadi dia tidak hairan jika media lebih memberi tumpuan kepada mereka.

"Saya harap ia tidak akan mengganggu persembahan saya, sebaik sahaja turun di atas padang saya dapat beraksi dengan baik dan mengekalkan konsisten seperti mana bertemu Arsenal sebelum ini.

"Saya harap semua pemain dapat memainkan peranan masing-masing, saya akui saya tidak gementar untuk berdepan mereka dan harap dapat banyak belajar," kata pemain berusia 26 tahun itu.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan