Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Sukar terima alasan kekalahan

Posted:

Sukar terima alasan kekalahan

Sukar terima alasan kekalahan

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Kenyataan bahawa kekalahan Malaysia kepada Singapura pada Kelayakan Piala Dunia Khamis lalu sebagai tidak membimbangkan, sukar untuk diterima oleh Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) Tan Sri Annuar Musa.

Menurutnya, alasan bahawa sasaran sebenar Harimau Malaya ialah pada Piala Asia 2015, tidak wajar,

Ini kerana, kata Annuar Kelayakan Piala Dunia adalah kejohanan paling penting bagi semua negara yang menganggotai badan bola sepak dunia FIFA, kerana ia menjadi kayu ukur kemampuan sesebuah negara.

"Saya bukan bercakap untuk kita menang Piala Dunia, tetapi sejauh mana kita mampu mara kerana kita telah mencuba 11 kali untuk melayakkan diri ke Pusingan Ketiga Kelayakan Piala Dunia.

"Namun sehingga kini kita masih gagal, jadi kita tidak boleh rasa puas hati.

''Kita kena terima hakikat dan jangan takut untuk menyatakan prestasi skuad kebangsaan belum matang sepenuhnya tambahan kita sukar hendak mencapai kemenangan di tempat lawan.

"Kelayakan Piala Asia masih jauh dan jangan jadikan Kelayakan Piala Asia 2015 dijadikan keutamaan sebagai alasan kegagalan kita melepasi halangan Singapura tempoh hari," katanya ketika dihubungi semalam.

Malaysia tersingkir pada Pusingan Kedua Kelayakan Piala Dunia apabila tewas 4-6 secara agregat kepada Singapura, setelah seri 1-1 pada pertembungan kedua Khamis lalu.

Mengulas kehampaan tersebut, Annuar berkata, kegagalan tidak seharusnya dipikul oleh jurulatih Datuk K. Rajagobal sahaja, tetapi ia menjadi tanggungjawab FAM juga.

"FAM juga perlu bertanggungjawab kerana mereka yang mengaturkan persediaan pasukan sebelum menghadapi sesuatu kejohanan," katanya.

Dalam perkembangan sama, Annuar bersetuju dengan pandangan seorang lagi Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah bahawa pemain skuad kebangsaan ketika ini harus dikekalkan.

"Mereka semua masih muda, itu kelebihan yang saya nampak pada pasukan ini.

"Saya yakin dengan pendedahan banyak lagi perlawanan, pasukan ini mampu mara jauh, " katanya.

Mengenai Rajagobal, beliau berkata, segala keputusan hanya akan terjawab pada mesyuarat Jawatankuasa Pasukan Kebangsaan yang akan dipengerusikan oleh Presiden FAM, Sultan Ahmad Shah.

"Saya tidak boleh mengulas mengenai kedudukan Rajagobal kerana ia perlu diperbincangkan oleh semua exco sebelum kita membuat apa-apa keputusan.

"Tarikh mesyuarat belum diputuskan lagi, jadi saya tidak boleh ulas lanjut perkara ini," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Atlet layak ke Olimpik dapat elaun khas

Posted:

Atlet layak ke Olimpik dapat elaun khas

Atlet layak ke Olimpik dapat elaun khas


Trio memanah (dari kiri) Khairul Anuar Mohamad, Cheng Chu Sian dan Haziq Kamaruddin antara penerima Skim Insentif Sukan Olimpik setelah menjadi kumpulan atlet pertama negara yang layak ke temasya sukan di London tahun depan.


KEMAMAN - Lima atlet Sukan Olimpik negara menerima elaun bulanan khas di bawah Skim Insentif Sukan Olimpik.

Menteri Belia dan Sukan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, mereka yang menyertai acara individu layak menerima RM2,000 berbanding RM1,600 sebelum ini, manakala mereka yang menyertai acara berkumpulan akan menerima sebanyak RM1,600 berbanding RM1,000 sebelum ini.

"Mereka akan menerima elaun bulanan itu dari tarikh kelayakan mereka menyertai Sukan Olimpik sehingga sukan itu diadakan," katanya.

Ahmad Shabery hadir pada Penyampaian Skim Insentif Sukan kepada pasukan memanah negara di tapak acara Karnival Dadong, di Kampung Dadong di sini, semalam.

Trio memanah kebangsaan yang dianggotai Chen Chu Sian, Haziq Kamaruddin dan Khairul Anuar Mohamad muncul sebagai kumpulan pertama atlet Malaysia yang layak ke London selepas meraih tempat kesembilan acara berpasukan pada Kejohanan Memanah Dunia di Torino, Itali pada 8 Julai lepas.

Turut layak menerima elaun bulanan khas itu ialah dua penerjun, Pandelela Rinong dan Bryan Nickson Lomas yang turut menempah tiket ke London selepas melepasi tahap kelayakan.

Mengulas lanjut, Ahmad Shabery berkata kenaikan elaun bulanan itu telah diputuskan dalam mesyuarat Lembaga Pengurus Majlis Sukan Negara (MSN) di Bukit Jalil yang dipengerusikan beliau pada Mac lepas.

Sementara itu pemanah negara Khairul Anuar yang ditemui berkata, beliau berterima kasih kepada kerajaan menyediakan elaun bulanan tersebut.

"Elaun tidak begitu penting, yang penting sekali ialah semangat juang untuk memastikan negara mampu memperoleh pingat dalam sukan itu nanti," katanya.

Beliau yang merupakan anak jati Kemaman berkata, pasukannya kini sedang giat berlatih termasuk dalam bulan Ramadan nanti sebagai persiapan menghadapi sukan itu. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan