Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Chong Wei waspada

Posted: 12 Aug 2011 10:32 AM PDT

DATUK Lee Chong Wei menganggap Chen Jin kemungkinan besar ditemuinya di separuh akhir hari ini sebagai lawan sukar yang boleh ditumbangkan.

Selepas cemerlang menumbangkan Kevin Cordon dari Guatemala 21-7, 21-13, pemain utama negara itu kini menunggu keputusan perlawanan antara pemain China itu dengan Hans-Kristian Vittinghus dari Denmark lewat malam ini.


Berdasarkan prestasi pemain nombor satu dunia itu setakat ini dan persembahan kurang meyakinkan Chen Jin, Chong Wei dijangka tidak menghadapi masalah untuk mara ke perlawanan akhir pertamanya, esok.

"Saya sudah melihat permainannya di Wembley Arena ini dan tahu apa yang perlu dilakukan.


"Walaupun saya sudah menang banyak kali, saya tetap menganggap dia lawan sukar," kata Chong Wei.


Chong Wei mara ke separuh akhir tanpa menggugurkan sebarang set tapi Chen Jin pula berhempas-pulas dan terpaksa bekerja keras ketika bertemu Ajay Jayaram dari India sebelum menang tiga set di pusingan ketiga, kelmarin.

Kali terakhir Chong Wei bertemu Chen Jin yang juga juara tahun lalu, adalah di separuh akhir Sukan Asia Guangzhou tahun lalu.


"Bagaimanapun, saya menjangkakan jika Chen Jin ke separuh akhir, dia akan turun habis-habisan kerana saya pasti dia akan cuba membuatkan saya penat bagi memudahkan tugas Lin Dan," katanya.

Chong Wei dijangka bertemu Lin Dan dalam perlawanan akhir edisi ke-19 ini - pertemuan yang dinanti-nantikan kerana membabitkan dua pemain terbaik era ini.


Jurulatih Tey Seu Bock pula beranggapan Chong Wei selaku pembawa cabaran tunggal negara selepas Koo Kien Keat-Tan Boon Heong tersingkir, perlu terus fokus dengan permainannya ketika menentang Chen Jin.


"Setakat ini, dia sentiasa fokus terhadap permainannya dan saya harap dia terus mengambil pendekatan sama. Hanya tinggal dua langkah lagi (untuk bergelar juara) dan Chong Wei perlu kekal fokus," katanya.


Sementara itu, apa yang diharapkan daripada Chong Wei dalam pertemuan menentang Cordon itu menjadi apabila pemain nombor satu dunia itu tidak menghadapi masalah untuk menang walaupun diberikan tentangan pada set kedua.


"Saya terkejut dengan corak permainannya. Walaupun saya pernah bertemunya di pusingan pertama di Paris tahun lalu, peningkatan persembahannya di kejohanan ini boleh dikatakan mendadak.


"Mungkin dia antara pemain masa depan yang perlu diberikan perhatian," katanya merujuk kepada Cordon yang setakat ini menjadikan Chen Long sebagai mangsa paling besarnya apabila menewaskan pemain China itu di pusingan pertama.


Kemenangan ke atas Cordon itu juga bermakna Chong Wei sudah melepasi badi suku akhir untuk menyamai pencapaiannya mara ke separuh akhir ketika beraksi buat kali pertama di Anaheim pada 2005.


Sebelum ini, Chong Wei kecundang tiga kali di suku akhir ketika beraksi di Madrid pada 2006, Hyderabad (2009) dan Paris (2010). Di Kuala Lumpur 2007, dia tumpas di pusingan kedua.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Aksi Apek tak terjejas

Posted: 12 Aug 2011 10:28 AM PDT

JURULATIH skuad bola sepak Olimpik negara, Ong Kim Swee tidak sesekali meragui kemampuan Khairul Fahmi Che Mat untuk terus memikul tanggung jawab besar sebagai kapten meskipun penjaga gol nombor satu negara itu dilanda masalah peribadi.

Menurut Kim Swee, Khairul Fahmi langsung tidak menunjukkan sebarang masalah ketika menjalani latihan bersama skuad Olimpik di Slovakia ketika ini biarpun sebelum ini wira Harimau Malaya itu membuat keputusan menggemparkan mahu memutuskan pertunangan dengan Aimie Harmelia Mohd Hashumi bulan lalu.


"Sebenarnya, saya tahu Apek (Khairul Fahmi) berdepan masalah peribadi sebelum perlawanan dengan Singapura lagi tapi dia tetap mempamerkan prestasi baik ketika perlawanan menentang Singapura di Bukit Jalil.

"Saya percaya dia pemain yang cukup profesional dan tidak perlulah saya dedahkan apa yang dia lakukan kerana sehingga kini saya puas hati dengan prestasi yang ditunjukkannya," katanya.


Khairul Fahmi atau turut dikenali dengan panggilan Apek membuat keputusan mengejut mahu memutuskan pertunangan dengan Aimie Harmelia tiga hari selepas beraksi dengan skuad kebangsaan pada pusingan kedua kelayakan Piala Dunia 2014 dengan Singapura.


Walaupun dihimpit dengan masalah peribadi ketika itu, Khairul Fahmi tetap mempamerkan ketangkasan biarpun Malaysia tidak layak ke pusingan ketiga menerusi agregat 6-4 selepas seri 1-1 pada perlawanan kedua.

Kim Swee berkata, sejak menyertai latihan bersama skuad Olimpik di Slovakia, Khairul Fahmi sentiasa memberi komitmen tinggi dalam latihan.


Malah beliau menafikan kekalahan pertama anak buahnya di tangan kelab liga utama Hungary, Budapest Honved FC 4-1 Selasa lalu disebabkan kemerosotan prestasi penjaga golnya itu.

"Biarpun kami kalah apabila saya menurunkan Apek dalam perlawanan itu, itu tidak bermakna dia mempunyai masalah. Saya lihat kekalahan ini berpunca daripada aksi semua pemain, bukan sebab dia seorang saja," jelas Kim Swee.


Pada tiga perlawanan awal, skuad Olimpik mencatat kemenangan ke atas kelab liga Slovakia, Bodva Moldava 1-0, Topvar Topolcany (2-1) dan Tatron Liptovsky Mikulas (2-1) sebelum tumpas kepada Honved FC.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan