Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Misi baru Rexy

Posted: 13 Aug 2011 08:45 AM PDT

REXY Mainaky berjanji akan menamatkan kemelut menyelubungi persembahan Koo Kien Keat-Tan Boon Heong daripada berpanjangan dengan memberi fokus untuk menyiapkan mereka bagi menghadapi Sukan Olimpik, tahun depan.

Kegagalan Kien Keat-Boon Heong yang muncul naib juara di Paris tahun lalu, di suku akhir Kejohanan Dunia, kelmarin, mengundang tekad jurulatih beregu itu untuk merancang semula hala tuju anak didiknya itu.


Sambil mengakui yang pemainnya itu masih kekurangan dari banyak segi, Rexy berkata, masalah utama Kien Keat-Boon Heong adalah ketika berdepan gandingan kedua berbanding pasangan utama negara yang kuat dalam acara beregu.

Menurutnya, Kean Kiat-Boon Heong tidak kisah jika bertemu pasangan utama dari China, Cai Yun-Fu Haifeng, Mathias Boe-Carsten Mogensen (Denmark), Lee Yong Dae-Jung Jae Sung (Korea) kerana mereka berupaya menangani lawan. Jika tewas sekalipun, menurutnya, saingan pasti sengit.


"Masalah mereka mungkin ketahanan mental. Tapi, hakikatnya, beregu kedua itu yang memang sering menimbulkan masalah buat Koo dan Tan. Mereka bagaikan tidak tahu bagaimana hendak menewaskan lawan.


"Itu yang berlaku apabila mereka tidak boleh menewaskan Ko (Shun-hyun) dan Yoo (Yeon Seong) sedangkan mereka sekadar beregu kedua Korea. "Kini, tanggungjawab saya untuk duduk semula dengan semua pihak bagi mencari jalan bagaimana Koo dan Tan boleh keluar daripada masalah ini kerana Olimpik sudah tidak lama lagi," katanya.

Setahun selepas Rexy mengendalikan skuad beregu negara pada 2006, Kien Keat-Boon Heong begitu menyerlah sebelum prestasi merudum pada 2008 dan 2009 dan bangkit semula pada 2010.


Tahun lalu menyaksikan mereka mara ke final Kejohanan Dunia dan Sukan Asia. Walaupun tewas, pencapaian itu boleh dianggap sebagai membanggakan bagi beregu ranking keempat dunia itu.

"Saya juga memerlukan maklum balas daripada Koo dan Tan. Mereka yang beraksi di gelanggang dan seharusnya mereka menjadi orang utama yang dapat membantu dalam memperbaiki permainan masing-masing," katanya.


Sehubungan itu, Rexy menafikan yang kekurangan rakan sepelatih berkualiti menjadi punca utama kepada persembahan kurang mantap Kien Keat-Boon Heong.


"Chong Wei juga tidak mempunyai rakan sepelatih. Tapi, dia masih mampu menyerlah, membuatkan pemain lain gerun dengannya.


"Ketika latihan, kita membuat tiga pemain menentang Koo dan Tan seperti tiga lawan satu yang dilakukan Chong Wei. Cara ini sama berkesannya. Saya tidak nampak jika rakan sepelatih menjadi isu utama di sini. Jika ia antara faktor penyumbang, ya, saya akui.


"Tapi, mungkin juga sebagai jurulatih, saya masih tidak cukup baik untuk mereka, saya tidak tahu. Kita perlu lihat semua sudut," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kimbeley silap percaturan

Posted: 13 Aug 2011 08:40 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]KIMBELEY YAP hanya ketinggalan lima minit 38 saat di belakang juara lebuhraya 120km wanita dari Korea, Gu Sungeun ketika menamatkan perlumbaan di tempat ke-23.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan