Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Akhirnya Rajagobal panggil Zamani

Posted:

Akhirnya Rajagobal panggil Zamani

Akhirnya Rajagobal panggil Zamani

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Norhafiz Zamani Misbah (kiri) mempamer persembahan baik ketika Pilihan Malaysia menentang Chelsea dalam aksi persahabatan, sehingga ramai yang meminta dia disenaraikan untuk perlawanan Kelayakan Piala Dunia menentang Singapura, baru-baru ini.


KUALA LUMPUR - Melihatkan betapa rapuhnya bahagian pertahanan skuad negara yang mudah dirobek Singapura sehingga tersingkir pada pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia 2014, Khamis lalu, barulah Datuk K. Rajagobal kembali memanggil semula tonggak berpengalaman, Norhafiz Zamani Misbah.

Bek tengah Negeri Sembilan berusia 30 tahun ini mendapat tempat di hati ketua jurulatih negara itu untuk latihan pusat menjelang dua perlawanan bola sepak persahabatan antarabangsa di Oman, antara 8 hingga 10 Ogos dan di satu lagi tempat yang akan ditentukan, antara 11 hingga 15 Ogos.

Penyenaraian semula Norhafiz Zamani yang mengemudi bahagian pertahanan Pilihan Malaysia menentang Chelsea, turut ada kaitannya dengan 'kehilangan' tiga tulang belakang Harimau Malaya, Fadhli Shas, Muslim Ahmad dan Mahalli Jasuli yang ke Slovakia bagi siri persahabatan persediaan ke pusingan akhir Kelayakan Olimpik 2012, bulan depan.

Selain itu, skuad negara terpaksa melupakan seketika khidmat seorang lagi tonggak pertahanan, Aidil Zafuan Radzak yang dikeluarkan kerana kecederaan lama kakinya yang berulang pada minit ke-23 perlawanan yang menyaksikan kita diikat Singapura 1-1 di Stadium Nasional.

Siaran media Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) semalam, menyebut seramai 25 pemain dinamakan ke kem latihan itu dengan pemain tengah Terengganu, Joseph Kallang Tie dan dua pemain Kedah, Khyril Muhymeen Zambri serta Azmi Muslim merupakan antara tonggak lain yang berpengalaman antarabangsa.

Juga disenaraikan semula ialah 'Harimau Berantai' Malaya, Safee Sali yang menjaringkan tiga gol ke atas Singapura lalu selain penjaga gol, Farizal Marlias yang mempamerkan persembahan cemerlang ketika berdepan Chelsea, dengan kesemuanya dikehendaki melapor diri ke Wisma FAM, Kelana Jaya mulai 4 petang esok.

Biarpun sudah terkeluar daripada perebutan tiket ke Brazil 2014, dua perlawanan antarabangsa ini masih mampu mempengaruhi ranking ke-146 dunia Malaysia yang hanya dikemaskinikan sehari sebelum disekat Singapura 6-4 secara agregat dalam pusingan kedua Kelayakan Piala Dunia.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Azizulhasni mungkin tidak sertai Universiade

Posted:

Azizulhasni mungkin tidak sertai Universiade

Azizulhasni mungkin tidak sertai Universiade


AZIZULHASNI aWANG


KUALA LUMPUR - Malaysia bakal kehilangan satu pingat emas daripada Sukan Universiti Dunia (Universiade) di China selepas jaguh berbasikal trek negara Azizulhasni Awang mungkin tidak beraksi pada temasya itu yang akan berlangsung dari 12 hingga 23 Ogos nanti.

Walaupun tiada kenyataan rasmi daripada Majlis Sukan Universiti Malaysia (Masum), difahamkan bahawa Azizulhasni tidak akan mengambil bahagian pada temasya dwitahunan itu.

Ada ura-ura mengatakan bahawa ketua jurulatih kebangsaan, John Beasley tidak membenarkan anak didiknya menyertai temasya tersebut kerana bimbang akan menjejaskan tumpuan Azizulhasni ke Sukan Olimpik London 2012.

Pengurus skuad berbasikal negara ke Universiade 2011, Zufri Yazid berkata, pihaknya bagaimanapun masih belum menggugurkan nama Azizulhasni dalam senarai skuad berbasikal kerana masih menunggu jawapan daripada Majlis Sukan Negara (MSN) dan Insitut Sukan Negara (ISN).

"Nama Azizulhasni masih belum digugurkan kerana kita masih mengharapkan beliau akan dapat bersama kami.

"Sekiranya beliau tidak dapat ikut serta, kita hanya akan membuat penarikan diri sebelum kejohanan," katanya semalam.

Beliau berkata, bagaimana pun skuadnya tetap optimis meletakan sasaran satu pingat tanpa mengira warna.

"Saya yakin salah seorang daripada tiga pelumba iaitu Mohammad Akmal Amrun, Muhammad Rauf Nur Misbah dan Kimbeley Yap Fui Li mampu membawa balik sekurang-kurangnya satu pingat tanpa mengira warna dari Shenzhen," katanya.

Zufri berkata, ketiga-tiga atlet tersebut kini menjalani latihan persiapan menghadapi Sukan SEA, Indonesia 2011 di Chiang Mai, Thailand sebelum berangkat ke Shenzhen pada 10 Ogos nanti.

Malaysia akan mengambil bahagian dalam 13 jenis sukan di Universiade iaitu renang, terjun, badminton, catur, berbasikal, bola sepak, gimnastik, golf, lawan pedang, memanah, menembak, olahraga dan taekwondo.

Antara atlet elit yang akan mengambil bahagian pada temasya kali ini ialah Pandelela Renong dan Leong Mun Yee (terjun), Bryan Nickson Lomas (terjun), Khoo Cai Lin (renang), Zulfadli Zulkifli (badminton) serta Wan Mohd Khalmizam Wan Abd Aziz dan Chen Chu Sian (memanah). - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan