Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Impian hampa

Posted: 10 Sep 2011 08:31 AM PDT

HASRAT untuk menyaksikan dua pingat emas diraih barisan pemanah negara berkecai selepas tewas kepada pemanah Amerika Syarikat (AS) dalam dua aksi final sirkit keempat Piala Dunia di Shanghai, China semalam.

Ia sekali gus meranapkan impian anak buah ketua jurulatih negara, Lee Jae-hyung untuk meraih emas pertama dalam sejarah penyertaan mereka di sirkit Piala Dunia.


Namun dalam acara recurve individu, pemanah muda negara, Khairul Anuar Mohamad mempamerkan persembahan yang membanggakan sebelum tewas kepada pemanah AS, Joe Fanchin dalam set penentuan selepas terikat 5-5 dalam aksi lima set.

Pemanah berusia 20 tahun itu membuka saingan pada set pertama dengan langkah kiri apabila tewas dengan perbezaan satu mata sebelum bangkit memenangi set kedua untuk mengikat kedudukan selain terikat pada set keempat dan menang di set kelima.


Keputusan itu menyebabkan kedua-dua pemanah terbabit terikat 5-5 dan satu panahan penentuan diadakan dengan Fanchin melakukannya dengan sempurna apabila meraih 10 mata berbanding Khairul Anuar yang meraih sembilan mata sekali gus tewas dengan keputusan 6-5.


Terdahulu pada aksi yang berlangsung pagi semalam, trio memanah negara terpaksa berpuas hati dengan memenangi pingat perak apabila tewas kepada gandingan AS yang disertai Fanchin serta dua rakannya, Brady Ellison dan Jake Kaminski.

Gandingan Khairul Anuar bersama-sama Cheng Chu Sian dan Haziq Kamaruddin terpaksa akur dengan kehebatan trio AS itu apabila sekadar mengumpul 218 mata selepas 24 panahan berbanding lawan yang meraih 222 mata.


Ia juga melebarkan rekod kekalahan skuad negara kepada AS dengan kemenangan terakhir diraih pemanah negara adalah pada Kejohanan Ujian Sukan Olimpik Beijing pada 2007.

Walaupun gagal meraih pingat emas, pencapaian meraih dua pingat perak terbabit adalah pencapaian paling baik sejak penyertaan pemanah negara dalam sirkit Piala Dunia.

Jeremy tiada masalah kerja bersama Rexy

Posted: 10 Sep 2011 08:26 AM PDT

JEREMY Gan berpendapat dia mampu bergandingan baik bersama Rexy Mainaky selepas Persatuan Badminton Malaysia (BAM) memutuskan jurulatih dari Indonesia itu sebagai ketua jurulatih beregu wanita dan campuran.

Katanya dia pernah berkerja dengan Rexy sebelum ini selain berasakan jurulatih itu mampu mempertajam corak permainan beregu wanita dan campuran.


"Saya tiada masalah berkerja dengan Rexy. Lagipun saya pasti beliau tidak akan mengganggu corak latihan pemain kerana sudah kesuntukan masa untuk memburu tempat ke Olimpik," kata Jeremy.

Katanya, Rexy akan memainkan peranannya dengan memastikan pemain mengikut rutin latihan dengan betul selain memastikan mereka memperkemaskan lagi pukulan dan hantaran yang mana menjadi kekurangan ketika ini.


Jeremy yang lebih fokus kepada beregu campuran berkata, beliau tiada masalah jika Rexy mahu mengubah sepenuhnya corak permainan dua beregu kecuali Chan Peng Soon-Goh Liu Ying yang berpeluang cerah layak ke Sukan Olimpik tahun depan.


Begitupun beliau yang belum sempat berbincang dengan Rexy berkata akan mengemukakan beberapa cadangan kepada ketuanya itu.

"Saya nak cadangkan supaya beliau meminta beberapa pemain daripada skuad beregu lelaki kerana berdasarkan pengalaman, beregu yang gagal mencipta keputusan yang baik selepas mencapai usia 24 atau 25 tahun, seseorang itu tidak boleh maju lagi. Lebih baik pemain terbabit fokus kepada beregu campuran," kata Jeremy.


Sementara itu, Wong Pei Tty-Chin Eei Hui agak terkejut dengan pelantikan Rexy. Gandingan itu yang mula serasi dengan rutin latihan Pang Cheh Chang tidak menyangka perlu kembali di bawah bimbingan juara Olimpik Atlanta itu selepas setahun berpisah.

"Saya tiada masalah dengan Rexy, tapi kami sudah selesa dengan sistem yang dikenali Cheh Chang, saya cuma terkejut," kata Pei Tty. "Cheh Chang lebih fokus kepada kemahiran dan taktikal manakala Rexy lebih kepada pergerakan dan pukulan stroke."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan