Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Saya tak tahu’

Posted: 11 Sep 2011 09:03 AM PDT

KETUA jurulatih beregu lelaki yang baru, Tan Kim Her belum merancang apa-apa buat lapan gandingan pelatih dan dua pembantu jurulatih di bawah kendaliannya.

Beliau yang baru kembali dari Terbuka Taiwan itu mengaku tidak tahu menahu mengenai perancangan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) dan akan merujuk kepada pengurusan persatuan.


"Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, biarlah saya bertemu dengan Pengerusi Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (C&T) Ng Chin Chai (Setiausaha Kehormat BAM)) dan Kenny Goh (Pengurus Besar) dulu sebelum menjelaskan peranan saya," kata Kim Her.

Begitupun beliau menganggap tindakan menyatukan pemain beregu dalam satu kumpulan adalah tindakan bijak.


"Sekarang tiada lagi kumpulan elit dan pelapis dan saya rasa ia lebih baik kerana setiap pemain mahupun jurulatih akan saling tolong-menolong." Ketika ditanya siapakah antara beliau, Pang Cheh Chang dan Rosman Razak akan melatih beregu utama Koo Kien Keat-Tan Boon Heong selepas gandingan itu meminta supaya diletakkan di bawah Cheh Chang, beliau menegaskan belum membuat keputusan.


"Ketika ini saya nampak seperti perlu melatih semua pemain dan dibantu Cheh Chang serta Rosman. Biarlah saya jumpa Chin Chai dan Kenny dulu untuk mengetahui apa rancangan mereka," kata Kim Her.

Kenyataan Kim Her ini jelas menampakkan bahawa jurulatih yang sepatutnya menjadi sebahagian daripada C&T langsung tidak tahu apa-apa keputusan yang dibuat jawatankuasa ituapa lagi ketika mesyuarat mengenainya dilakukan hanya dua jurulatih Tey Seu Bock dan Rexy Mainaky berada dalam negara.


Struktur baru kejurulatihan dan latihan akan bermula hari ini selepas mesyuarat C&T Khamis lalu memutuskan Rexy tidak lagi melatih beregu lelaki sebaliknya beregu wanita dan campuran.

Pertukaran struktur kejurulatihan ini berlaku menerusi desakan Kien Keat-Boon Heong yang menyuarakan hasrat untuk tidak lagi berlatih di bawah Rexy selepas Kejohanan Dunia lalu dan desakan itu dibuat kedua-dua pemain kepada pengurusan persatuan.


Perubahan struktur ini menurut BAM selaras dengan misinya melihat pemain negara merangkul pingat emas di Sukan Olimpik London 2012.

Skuad hoki raih pingat gangsa

Posted: 11 Sep 2011 08:58 AM PDT

SKUAD hoki negara melakar sejarah tersendiri pada Kejohanan Trofi Juara-Juara Asia di Ordos, China apabila meraih pingat gangsa selepas menewaskan Jepun 1-0 pada perlawanan penentuan tempat ke-3/4 semalam.

Hadir ke kejohanan itu dengan memikul sasaran empat pasukan terbaik seperti diharapkan Persekutuan Hoki Malaysia (PHM), skuad kendalian Tai Beng Hai bagaimanapun menamatkan cabaran dengan menduduki tempat ketiga daripada enam pasukan bertanding sekali gus ia pencapaian terbaik selepas meraih pingat perak pada Sukan Asia Guangzhou, tahun lalu.


Jaringan tunggal Muhammad Firhan Ashaari tujuh saat sebelum tamat perlawanan menerusi gol padang memberi keriangan di kem skuad negara selepas pada mulanya dilihat bakal menamatkan kempen lebih awal selepas tewas dua perlawanan pertama kepada Pakistan dan Korea Selatan.

Beng Hai jelas gembira dengan kejayaan yang diraih anak buahnya, namun tetap ada nada tidak puas hati dari pengendali skuad negara itu.


"Meskipun kami hanya menang tipis 1-0, tetapi sebenarnya lebih banyak gol boleh dijaringkan selepas pemain mensia-siakan beberapa peluang terbaik.


"Apapun, secara keseluruhan saya tetap berpuas hati dengan prestasi yang dipamerkan anak buah saya kerana bukan mudah untuk kita bangkit pada kejohanan ini selepas tewas dua perlawanan pertama," katanya.

Pada perlawanan terakhir saingan yang dilangsungkan secara round robin kelmarin, skuad negara turut berjaya menewaskan Jepun 3-2 pada satu perlawanan dramatik sebelum menempah tiket ke penentuan tempat ke-3/4.


Sementara itu, India meraih pingat emas selepas menewaskan Pakistan menerusi penentuan pukulan penalti pada aksi final semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan