Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Belum mampu bangkit

Posted:

Belum mampu bangkit

Belum mampu bangkit

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my


Lee Chong Wei di atas podium ketika penyampaian pingat selepas final Terbuka Jepun di Tokyo, semalam. – AFP


KUALA LUMPUR – Sebulan selepas dikecewakan Lin Dan pada final Kejohanan Dunia di London, Datuk Lee Chong Wei belum mampu bangkit sepenuhnya apabila gagal lagi mencari kejuaraan, kali ini tunduk kepada pemain muda China, Chen Long pada saingan akhir Terbuka Jepun di Tokyo, semalam.

Selepas mengetepikan China Masters minggu lalu untuk memberi tumpuan kepada ulang tahun ke-30 Terbuka Jepun, Chong Wei gagal memenuhi misi mempertahankan kejuaraan selepas tewas 8-21, 21-10, 19-21 dalam aksi sengit selama satu jam, 13 minit.

Chong Wei menjadi pilihan untuk membawa pulang kejuaraan, namun dia nyata terperangkap dengan taktik kotor China apabila Chen Long yang diberi laluan percuma oleh rakan senegaranya, Lin Dan pada separuh akhir kelmarin nyata lebih bertenaga untuk menjuarai gelaran Siri Super kedua berturut-turut selepas China Masters minggu lalu.

Ini adalah kemenangan keduanya daripada lima pertemuan dengan Chong Wei, sekali gus mengecewakan hasrat pemain berusia 29 tahun itu untuk mengembalikan keyakinan selepas kekecewaan di London.

Jurulatih perseorangan kebangsaan, Tey Seu Bock bagaimanapun menegaskan, tiada apa yang perlu dibimbangkan dengan kekalahan terbaru Chong Wei.

Menurutnya, ini kerana Chong Wei masih berada pada landasan terbaik, apatah lagi dia telah melayakkan diri ke final dalam semua kejohanan yang disertai.

"Chen Long bermain dengan bagus hari ini, dia dapat membaca corak dan pukulan Chong Wei terutama di set pertama, ini membuatkan Chong Wei rasa tertekan.

"Keseluruhannya saya tetap berpuas hati dengan prestasi Chong Wei kerana dia memasuki perlawanan akhir dalam semua kejohanan yang disertai, ini bukan satu pencapaian yang mudah.

"Malah, Chong Wei juga menerima kekalahannya dengan positif kerana dia sudah memberi yang terbaik untuk mencari kemenangan," kata Seu Bock.

Ken Nee raih tiket Olimpik

Posted:

Ken Nee raih tiket Olimpik

Ken Nee raih tiket Olimpik

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my


Yeoh Ken Nee (kiri) dan Ooi Tze Liang menunjukkan pingat acara 3 meter papan anjal yang dimenangi pada kejohanan Kejohanan Terjun Piala Asia di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil, semalam. - UTUSAN/Hafiz Johari


KUALA LUMPUR - Hasrat penerjun veteran, Yeoh Ken Nee untuk beraksi pada Sukan Olimpik sebelum bersara menjadi kenyataan, apabila dia mengesahkan tiket ke London semalam selepas muncul juara acara 3m papan anjal pada Kejohanan Terjun Piala Asia.

Ini bermakna Malaysia mempunyai dua wakil dalam acara tersebut selepas Bryan Nickson Lomas juga layak ketika menyertai Kejohanan Dunia Shanghai, Julai lalu.

Pada aksi di Pusat Akuatik Nasional, Bukit Jalil semalam Ken Nee mempamerkan terjunan mantap untuk mengutip 456.55 mata selepas lima cubaan untuk menewaskan rakan senegara Ooi Tze Liang (387.50 mata) dan Timothy Lee (310.10) dari Singapura.

Kejayaan itu dipermudahkan apabila dua penerjun China termasuk He Chao, juara remaja dunia tahun lalu, menarik diri pada saat akhir.

Ken Nee, 28, akan membuat penampilan kedua pada Sukan Olimpik selepas Sydney 2000.

Ken Nee merancang untuk bersara awal sekiranya tetap gagal layak ke Olimpik 2012 menerusi kejohanan Asia di sini dan pada Piala Dunia, London Februari depan.

"Adalah menjadi satu bonus apabila layak lebih awal daripada yang dijangka. Dengan ini saya boleh terus menumpukan persiapan menghadapi London 2012.

"Saya memang mengimpikan bertanding di Olimpik sebelum bersara, " kata pemenang pingat perak Sukan Asia Guangzhou 2010 itu.

Sementara itu, pasangan Pardika Indoma-Tze Liang turut menceriakan kem negara apabila mengejutkan gandingan pilihan China, Wang Anqi-Li Di dalam acara 10m platform seirama.

Turut meraih pingat pada hari pertama kejohanan semalam ialah pasangan penerjun pelapis kita, Kam Ling Kar-Jasmine Lai (perak acara 10m platform seirama) dan Cheong Jun Hoong (gangsa 1m papan anjal).

Kejohanan diteruskan dengan empat lagi acara di mana Leong Mun Yee dan Traisy Vivien Tukiet akan mengintai tiket Olimpik 10m platform individu wanita.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan