Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


England layak

Posted: 08 Oct 2011 07:33 AM PDT

PODGORICA: England melengkapkan kempen mereka dalam Kumpulan G tanpa kalah apabila seri 2-2 dengan Montenegro untuk layak ke pusingan akhir Euro 2012 walaupun kad merah buat Wayne Rooney dan gol penyamaan saat akhir tuan rumah sedikit menjejaskan kejayaan mereka, awal pagi semalam.

Memerlukan hanya satu mata untuk memastikan muncul juara kumpulan, jaringan Ashley Young dan Darren Bent membolehkan anak buah Fabio Capello menguasai selepas 31 minit pada malam hujan di negara Balkan itu sebelum perkara yang tidak dijangka berlaku.


Pertamanya, Elsad Zverotic melakukan sepakan voli menerusi percubaan terakhir babak pertama dan pemain gantian Andrija Delibasic menanduk masuk gol penyamaan dramatik bagi memastikan Montenegro muncul naib juara kumpulan dan tempat ke play-off.

Rooney, yang terbabit dengan kedua-dua gol England, dilayangkan kad merah kerana secara kasar menyepak Miodrag Dzudovic dengan berbaki kurang 20 minit dan akan terlepas aksi awal pusingan akhir tahun depan di Poland dan Ukraine.


Penyerang Manchester United itu, yang menerima kad keduanya bersama England, mungkin boleh dikenakan penggantungan tiga perlawanan sekali gus mampu memberi implikasi serius terhadap peluang England tahun depan.


England menamatkan kempen kelayakan dengan 18 mata di depan Montenegro yang mengumpul 12.

Switzerland, yang menerima kunjungan Montenegro awal pagi Rabu ini, tidak layak untuk beraksi pada play-off selepas kecundang 0-2 di tangan Wales.


"Kami agak kecewa kerana mendahului 2-0 dan berakhir dengan keputusan seri," kata kapten England, John Terry.

"Namun ia satu perasaan hebat untuk meraih kejayaan ini dan kami pula menjuarai kumpulan.


"Kami benar-benar menguasai dan pengurus berkata pada babak pertama ia mungkin terlalu mudah buat kami." Capello berkata Rooney berhak dibuang padang.


"Saya agak terkejut kerana betul-betul di depan saya dia menyepak pemain lawan. Saya fikir kad merah buat Rooney adalah tepat," kata Capello.


"Pemain agak kecewa daripada apa yang berlaku di padang bukannya di luar padang," kata jurulatih itu, merujuk kepada bapa dan bapa saudara Rooney yang ditahan Khamis lalu dan dibebaskan polis kerana didakwa terbabit dengan komplot pertaruhan.


Semuanya mudah buat England pada babak awal dan tidak hairan apabila Young memberikan pasukan pelawat gol pendahuluan selepas 11 minit. Rooney mengumpan kepada Theo Walcott dan hantaran lintangnya ditampan masuk Young.


Kedudukan menjadi 2-0 apabila Montenegro kehilangan bola di bahagian tengah dan Rooney menghantar kepada Young yang bijak mengumpan kepada Darren Bent sebelum penyerang itu menolak masuk dengan mudah. - Reuters

Vettel rampas petak utama

Posted: 08 Oct 2011 07:29 AM PDT

SUZUKA: Juara dunia dari Red Bull, Sebastian Vettel merampas petak utama dalam usaha memburu kejuaraan Formula Satu kedua berturut-turut pada Grand Prix Jepun, semalam.

Pemandu berusia 24 tahun itu, yang hanya memerlukan satu mata hari ini untuk muncul juara berganda paling muda dalam sukan itu ketika masih berbaki empat perlumbaan, mengatasi pemandu McLaren, Jenson Button dengan hanya 0.009 saat pada sesi kelayakan yang sengit.


Petak utama di Suzuka adalah yang ke-12 buat Vettel daripada 15 perlumbaan musim ini dan kelima secara berturut-turut dan ke-16 berturut-turut buat Red Bull sejak hujung tahun lalu.

"Kami mendapat sayap depan baru tepat pada masanya, ia tidak mudah tapi mujurlah kami melakukannya," kata pemandu Jerman itu., yang mengalami kemalangan pada sesi latihan kelmarin dan merosakkan muncung depan keretanya.


"Kami duduk berbincang selepas sesi latihan pagi tadi dan mujurlah dapat melakukan yang terbaik kepada kereta ketika sesi kelayakan." Button, terpantas bagi semua tiga sesi latihan, adalah satu-satunya pemandu yang boleh menafikan Vettel kejuaraan di Suzuka namun dia mesti menang dan berharap pemandu Jerman itu gagal meraih sebarang mata.


Vettel menang dari petak utama bagi dua tahun terakhir di Suzuka dan dia menamatkan 16 perlumbaan terakhirnya dengan mengutip mata, dengan kedudukan di tangga keempat adalah keputusan terburuknya musim ini. - Reuters

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan