Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Gergasi Merah kian membara

Posted: 11 Oct 2011 10:14 AM PDT

PERAK berdepan tugas lebih berat menjelang suku akhir kedua Piala Malaysia, Jumaat ini apabila jurulatih Selangor, P Maniam menjangkakan prestasi pemainnya akan terus meningkat bagi memastikan tiket ke separuh akhir berada dalam genggaman.

Pengendali berusia 43 tahun itu menjelaskan terdapat peningkatan dalam permainan dipamer barisan Merah Kuning terutama selepas mencalar rekod tanpa kalah Perak pada peringkat kumpulan apabila menang 3-1 di Stadium Shah Alam, kelmarin.


"Jika anda lihat, mereka sudah meningkat sejak menewaskan PDRM (4-1) dan Kuala Lumpur (2-1) pada peringkat kumpulan sebelum ini. Pemain beraksi dengan penuh semangat bagi memastikan kemenangan.

"Selain kelibat beberapa pemain di barisan depan yang menyerlah dan mengancam kubu lawan, saya turut puas hati dengan kekentalan benteng pertahanan yang diketuai (Mohd) Nasriq (Baharom) dan (Mohd) Asraruddin (Putra Omar)," katanya yang pernah menyuarakan kebimbangan mengenai dua posisi terbabit sebelum ini.


Malah Maniam berkata, juara 32 kali Piala Malaysia itu akan terus menggunakan corak permainan sama apabila beraksi di Ipoh.


"Apabila turun beraksi dalam aksi suku akhir kedua, saya harap pemain tidak menganggap sudah mempunyai kelebihan sebaliknya bermain untuk mencatatkan kemenangan walaupun sukar," katanya.

Namun beliau tetap mengingatkan anak buahnya terhadap tentangan Perak kendalian bekas jurulatih kebangsaan, Norizan Bakar yang pasti mempunyai strategi tersendiri selain kehadiran semula lima tonggak Seladang yang digantung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) sebelum ini.


Dua jaringan menerusi sepakan percuma menarik Mohd Safiq Rahim pada setiap babak memastikan Selangor selesa mendahului sebelum Mohd Amirulhadi Zainal tenang meledak gol ketiga bagi memastikan kemenangan tuan rumah dengan Failee Ghazali menjaringkan gol sagu hati pelawat.

Full content generated by Get Full RSS.

Padah gagal kawal emosi

Posted: 11 Oct 2011 10:03 AM PDT

KEMENANGAN bergaya Terengganu menewaskan Kelantan 3-1, malam kelmarin, terpaksa dibayar dengan harga tinggi apabila dua pemain utamanya yang juga pemain kebangsaan, Mohd Zubir Azmi dan Ismail Faruqi Ashari dilayangkan kad merah.

Derita sama juga dialami pelawat apabila pengadil Mohd Nafeez Abd Wahab turut memerintahkan tiga pemain Kelantan, Mohd Syakir Saari, Daudsu Jamaluddin dan Aziz Ismail keluar padang kerana menerima kad merah.


Jurulatih Irfan Bakti Abu Salim berkata, perlawanan yang bermula rancak bertukar menjadi sedikit tegang pada pertengahan babak pertama yang menyaksikan pemain kedua-dua pasukan gagal mengawal emosi sekali gus menyaksikan lima kad merah dilayangkan pengadil.

"Jika pemain kedua-dua pasukan berjaya mengawal emosi, insiden layangan kad merah mungkin dapat dielakkan. Pertembungan dua finalis Piala FA musim ini memang amat dinantikan peminat dan sudah dijangka sengit, apatah lagi dua pasukan itu berjiran dan seharusnya pemain mampu mengawal emosi masing-masing serta bermain dengan penuh semangat kesukanan," katanya.


Bagaimanapun, secara keseluruhan jurulatih berasal dari Kelantan itu bangga dengan corak persembahan pemain yang berjaya mengambil peluang terhidang untuk membawa bekalan selesa pada perlawanan suku akhir kedua di Kota Bharu, Jumaat ini.


"Biarpun perlawanan agak panas dan ditambah insiden kad merah dan kuning, secara jujurnya saya puas hati dengan persembahan pemain yang berusaha keras memburu jaringan untuk menewaskan lawan," katanya.

Pada perlawanan itu, Terengganu berjaya mendahului Kelantan hasil jaringan Ismail Faruqi pada minit ke-43 sebelum diikat Mohd Badri Radzi menerusi sepakan penalti m-78.


Tuan rumah kemudian menambah dua gol lagi menerusi sepakan penalti Abdul Manaf Mamat m-88 sebelum kapten, Mohd Mazuki Yusof menambah derita pelawat untuk gol ketiga.

Ditanya peluang Terengganu untuk layak ke separuh akhir, jurulatih berusia 60 tahun itu yakin anak buahnya mampu memperagakan aksi bertenaga pada perlawanan kedua kelak.


"Andai aksi yang dipamerkan malam itu (kelmarin) menjadi ukuran, saya percaya Terengganu mampu melangkah ke separuh akhir biarpun bakal menerima tentangan sengit di Kota Bharu.


"Saya juga percaya ketiadaan Ismail dan Zubir tidak akan menjejaskan rentak pasukan kerana kita mempunyai pemain lain untuk menggantikan tempat mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan