Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Penyu berbisa

Posted: 18 Oct 2011 01:57 PM PDT

DUA jaringan berharga Abdul Manaf Mamat pada separuh masa pertama memastikan Terengganu selangkah ke pentas final Piala Malaysia 2011 sekali gus hampir memadam "Misi 33"yang membara di kalangan pemain Selangor.

Kemenangan 2-0 di Stadium Shah Alam malam tadi memberikan kelebihan selesa kepada skuad kendalian Irfan Bakti Abu Salim bagi menghadapi separuh akhir kedua di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Sabtu ini.


Kealpaan dan kelalaian pemain Selangor yang diketuai pemain pertahanan kiri, P Gunalan dalam merantai gerakan lawan jelas menghukum tuan rumah sehingga membolehkan pelawat menguasai sebahagian besar permainan.

Malah semangat membara Selangor yang mendapat sokongan 25,000 penyokong tersentak ketika perlawanan hampir memasuki minit pertama apabila penyerang sensasi Terengganu, Abdul Manaf membuka jaringan buat juara Piala FA itu.


Belum sempat barisan pemain Selangor mengemaskan permainan, Abdul Manaf sekali lagi menghukum anak-anak buah P Maniam menerusi rembatan kencang dari luar kotak penalti pada minit ke-32 untuk mengecewakan penjaga gol Selangor, G Jeevananthan buat kali kedua.


Dua jaringan itu menceriakan kira-kira 5,000 penyokong Terengganu dan jelas mengganggu perancangan awal Maniam yang menggunakan pemain tengah, Azidan Sarudin sebagai penyerang sehingga terpaksa memasukkan Rudie Ramli pada minit ke-36 untuk menguatkan jentera serangan.

Ketiadaan kapten berpengaruh, Mohd Amri Yahyah yang mengalami kecederaan jelas mengganggu rentak Selangor apabila gerakan mereka sering kali berjaya dipatahkan barisan pertahanan lawan sehingga menyaksikan penjaga gol Terengganu, Mohd Sharbinee Allawee Ramli jarang diuji.


Malah gandingan beberapa pemain tengah berpengalaman diketuai Mohd Safiq Rahim gagal merencanakan serangan berbahaya Selangor ke kubu lawan sebaliknya lawan tenang menguasai permainan.

Walaupun cuba meningkatkan rentak permainan, Selangor masih gagal mencari sebarang gol sebagai bekalan untuk dibawa ke Kuala Terengganu sekali gus menyaksikan mereka terpaksa mencari tiga gol tanpa bolos sekiranya mahu menempah tiket ke final.


Kemenangan itu membolehkan naib juara Liga Super yang menyingkirkan juara bertahan, Kelantan pada suku akhir minggu lalu semakin hampir untuk menjulang Piala Malaysia yang kali terakhir dijulang mereka pada 2001.

Full content generated by Get Full RSS.

Stander, Nathalie pamer penguasaan

Posted: 18 Oct 2011 01:47 PM PDT

PELUMBA Afrika Selatan, Burry Stander dan Nathalie Schneitter dari Switzerland menguasai peringkat pertama maraton merentas desa dalam kategori masing-masing pada saingan hari pertama Cabaran Basikal Bukit Antarabangsa Langkawi (LIMBC) 2011.

Dalam aksi penamat yang cukup dramatik membabitkan dua pelumba ranking terbaik dunia yang berada dalam kelompok hadapan, Stander berjaya menewaskan pelumba Jerman, Karl Platt dari pasukan Team Bulls untuk melepasi garisan penamat dengan catatan 2 jam 24 minit 20.5 saat di Stadium Langkawi. Stander menduduki ranking keenam dunia diiringi oleh bapanya, Charles nyata gembira dengan permulaan yang cemerlang itu.


"Pada babak awal perlumbaan cukup sukar untuk saya tapi ini adalah satu perlumbaan hebat dengan laluan yang menarik. Ia satu perlumbaan yang baik dan penamat yang dinantikan.

"Biarpun masih lagi keletihan akibat penerbangan dan cuba menyesuaikan diri dengan keadaan cuaca yang sama seperti berlumba di altitud tinggi namun penguasaan hari pertama adalah sesuatu yang menakjubkan," kata Stander merangkul kejuaraan Cape Epic di Kejohanan Afrika dan kejohanan kebangsaan Afrika Selatan awal tahun ini.


Juara tiga kali Cape Epic, Platt dari Jerman yang menduduki ranking ketujuh dunia dalam kategori elit maraton ketinggalan satu roda di belakang Stander diikuti bekas juara Eropah dari Perancis, Thomas Dietsch di tempat ketiga dengan catatan 2:26.12.2s.


Sementara itu pasukan Colnago Fabre Sudtirol membuka saingan dengan cemerlang menerusi pelumbanya, Nathalie yang menjuarai kategori wanita dan menewaskan rakan sepasukan, Vivienne Meyer.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan