Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Debaran bermula

Posted:

Debaran bermula

Debaran bermula

JURULATIH Selangor, P. Maniam (empat dari kiri) masih mencongak strategi untuk menghadapi Perak di Stadium Shah Alam malam ini.


KEMPEN Piala Malaysia 2011 memasuki fasa kedua apabila lapan pasukan terbaik musim ini akan berentap pada perlawanan suku akhir pertama malam ini.

Sudah pasti, kesemua pasukan akan memburu kemenangan bagi mencari bekalan gol yang selesa sebelum meneruskan saingan pada aksi kedua, Jumaat ini.

Selepas berehat selama 12 hari tanpa sebarang perlawanan kompetitif bagi memberikan laluan kepada aksi persahabatan bersama skuad kebangsaan pada Jumaat lalu, saingan bagi merebut piala berprestij itu kembali menemui peminat bola sepak tempatan.

Pertemuan yang dijangka menjadi tumpuan adalah antara dua juara musim ini dan musuh tradisi iaitu Kelantan (Liga Super) dan Terengganu (Piala FA) di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Begitupun, aksi di Stadium Shah Alam juga dijangka 'hangat' selepas Perak menyuarakan keyakinan untuk mengejutkan Selangor yang dibarisi ramai pemain berpengalaman.

Negeri Sembilan pula tidak memandang rendah keupayaan Felda United apabila berkunjung ke gelanggang lawan di Stadium MBPJ, Selangor manakala wakil tunggal Borneo, Sabah memikul tugas besar dalam misi memburu satu slot ke separuh akhir apabila bertemu T-Team di Stadium Likas.

Debaran gergasi Pantai Timur

Posted:

Debaran gergasi Pantai Timur

Debaran gergasi Pantai Timur

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my


ABDUL MANAF (kanan) akan mengemudi jentera serangan Terengganu pada pertemuan menentang Kelantan malam ini.


PERMUSUHAN antara Terengganu dan Kelantan yang dicipta di Bukit Jalil pada Jun lalu kini sampai ke kemuncak apabila dua gergasi Pantai Timur itu bertembung sesama sendiri pada saingan suku akhir pertama Piala Malaysia 2011 malam ini.

Bagi Terengganu, rekod cemerlang menumbangkan ego skuad The Red Warriors pada aksi final Piala FA lalu menjadi bukti nyata mengapa mereka perlu diberi perhatian.

Namun, tanpa memperkecilkan kemampuan Kelantan, jurulatih Terengganu Irfan Bakti awal-awal lagi bersuara bahawa pertembungan di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu malam ini adalah pertemuan antara dua juara dan merupakan 'final' sebenar bagi kempen Piala Malaysia musim ini.

"Semua orang memilih Kelantan sebagai pilihan ke separuh akhir tetapi mereka lupa bahawa kami telah menewaskan pasukan itu di final Piala FA lalu.

"Mungkin ia (kemenangan) itu sudah jadi sejarah, namun saya sentiasa percaya akan kemampuan pemain-pemain saya untuk memenangi perlawanan suku akhir ini," kata Irfan kepada Kosmo! semalam.

Mengulas lanjut, Irfan menjelaskan kekuatan sebenar pasukannya terletak kepada semangat berpasukan sambil mengharapkan sentuhan berbisa daripada beberapa pemain berpengalaman.

Justeru, katanya, semua pemain diharapkan dapat fokus sepanjang 90 minit permainan dan menggunakan segala kelebihan beraksi di gelanggang sendiri.

"Pastinya saya akan turunkan barisan terbaik malam esok (malam ini) termasuk Joseph Kalang yang baru sahaja pulang dari beraksi di Australia tempoh hari.

"Kehadiran Abdul Hadi Yahya dan Abdul Manaf Mamat di bahagian serangan juga diharap mampu menghadirkan jaringan buat pasukan dalam misi mendapatkan bekalan selesa sebelum aksi di Kota Bharu," katanya.

Tambah Irfan lagi, pengalaman beraksi menentang Kelantan dalam kempen Liga Super dan final Piala FA lalu memberi lebih banyak idea kepadanya untuk mengekang asakan juara bertahan itu.

Namun, katanya, kelibat Norshahrul Idlan Talaha perlu sentiasa diawasi selain menyekat Badri Radzi daripada menguasai sepenuhnya barisan tengah.

"Kelantan memiliki barisan pemain seimbang dan mereka cukup pantas apabila melakukan serangan.

"Namun, saya tidak perlu risau kerana pemain tahu apa yang perlu mereka lakukan untuk menyekat kemaraan Kelantan. Kami telah bekerja keras sepanjang musim ini dan kami tidak akan berhenti untuk mara lebih jauh," katanya.

Sabah harap tuah Stadium Likas

Posted:

Sabah harap tuah Stadium Likas

Sabah harap tuah Stadium Likas


SABAH pasti menagih khidmat pemain berpengalaman seperti Zainizam Marjan untuk menewaskan T-Team di Stadium Likas malam ini.


TAMPIL selaku wakil tunggal Borneo beraksi pada suku akhir Piala Malaysia musim ini, Sabah jelas memikul tugas besar dalam misi memburu satu slot ke separuh akhir.

Malam ini, kemampuan skuad kendalian Justin Ganai itu bakal diuji pasukan berstatus kelab, T-Team yang hadir dengan himpunan pemain bertaraf bintang selain reputasi selaku juara kumpulan.

Atas kertas, Justin mengakui kelebihan memang memihak kepada T-Team berdasarkan prestasi semasa termasuk memenangi kedua-dua pertemuan dalam kempen Liga Super.

Namun, katanya, Sabah tidak sesekali memberi laluan mudah kepada anak-anak buah Yunus Alif lebih-lebih lagi apabila kedua-dua pasukan beraksi di Stadium Likas malam ini.

"Saya bukan kata Stadium Likas menjadi stadium keramat kami kerana kami juga pernah tewas di sini. Namun, saya yakin beraksi di gelanggang sendiri pasti memberi semangat luar biasa kepada para pemain.

"Kami telah buktikan apabila berjaya mengekalkan rekod bersih tanpa kalah dalam aksi peringkat kumpulan dan kini kami perlu teruskan rentak itu," kata Justin kepada Kosmo!.

Tambahnya lagi, kejayaan mara ke suku akhir mengatasi pasukan pilihan, Kedah merupakan kejayaan besar yang perlu diraikan para pemain.

"Siapa sangka kami akan mengiringi Perak ke suku akhir... tetapi kami telah buktikannya. Pemain saya bukanlah bintang tetapi mereka mempunyai semangat yang cukup tinggi.

"Berbeza dengan T-Team, pasukan kelab itu jelas memiliki kekuatan seimbang di setiap posisi dengan kehadiran ramai bekas pemain kebangsaan," ujarnya.

Mengulas mengenai kesebelasan utama, Justin masih enggan mendedahkannya dan mengakui hanya pemain terbaik akan berada dalam skuad utamanya.

Kata beliau, setiap pemain memiliki peluang untuk beraksi bergantung kepada prestasi dan tahap kecergasan semasa.

"Khidmat pemain berpengalaman seperti Zainizam Marjan pasti diperlukan dan begitu juga pemain-pemain muda lain seperti Rethuaddin Imran," katanya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan