Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


'Memang patut layang kad merah'

Posted:

'Memang patut layang kad merah'

'Memang patut layang kad merah'

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Pengadil berpengalaman, Subkhiddin Mohd. Salleh (gambar) mempertahankan tindakan Mohd. Nafeez Abd. Wahab yang melayangkan lima kad merah ketika mengadili perlawanan suku akhir Piala Malaysia antara Terengganu dan Kelantan, Isnin lalu.

Berdasarkan pemerhatian pada perlawanan tersebut, Subkhiddin yang disenaraikan sebagai pengadil pada Piala Dunia 2010 Afrika Selatan menegaskan: ''Pengadil memang tiada pilihan selain melayangkan kad merah atas tindakan (kesalahan) pemain yang terbabit.

''Nafeez adalah seorang pengadil yang bagus, dia adalah antara salah seorang pengadil yang mendapat pengiktirafan FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa)," katanya yang dihubungi, semalam.

Pada masa sama, menurut Subkhiddin, penyokong kedua-dua pasukan tidak boleh sewenang-wenangnya menuduh pengadil gagal menjalankan tanggungjawab, namun perlu melihat semangat permainan bersih yang gagal diterapkan pada malam berkenaan.

''Pasukan yang bermain pada malam itu juga tidak banyak membantu kelancaran perlawanan lantas menjejaskan tumpuan pengadil.

''Jika kedua-dua pasukan mempunyai semangat kesukanan, insiden lima kad merah tidak berlaku.

''Segelintir penonton juga ada yang bukan mahu menonton perlawanan tetapi lebih suka tengok pertembungan atau pergaduhan antara pasukan, sepatutnya penonton bersikap profesional," katanya.

Beliau mengulas insiden lima kad merah dan 10 kad kuning yang dilayangkan pengadil dalam perlawanan Isnin lalu.

Kelantan kehilangan tiga pemain iaitu Shakir Shaari, Daudsu Jamaluddin dan Aziz Ismail sementara Terengganu, Ismail Faruqi dan Zubir Azmi kerana kad merah.

Subkhiddin mengakui ada beberapa keputusan yang boleh diperbaiki pada masa akan datang.

''Memang ada beberapa situasi yang tidak boleh dikategorikan untuk mendapat tindakan disiplin, sebaliknya memadai dengan amaran secara lisan dan sepakan percuma, namun saya faham situasi pengadil pada perlawanan berkenaan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Kawalan ketat pertemuan suku akhir kedua di KB

Posted:

Kawalan ketat pertemuan suku akhir kedua di KB

Kawalan ketat pertemuan suku akhir kedua di KB

Oleh YATIMIN ABDULLAH
utusankelantan@utusan.com.my

KOTA BHARU - Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA) akan meningkatkan kawalan keselamatan menjelang pertemuan suku akhir kedua Piala Malaysia tuan rumah menentang Terengganu di sini, esok.

Presidennya, Tan Sri Annuar Musa berkata, KAFA dan pihak keselamatan akan membuat perbincangan khusus untuk memastikan perlawanan berjalan lancar.

Menurut Annuar, pertemuan kedua-dua pasukan tersebut merupakan perlawanan yang sengit dan dijangkakan menarik lebih ramai penyokong untuk hadir menyaksikan aksi tersebut.

"Kawalan pintu masuk akan diperketatkan dengan kerjasama pihak keselamatan yang akan membuat pemeriksaan rapi untuk memastikan penyokong yang hadir ke stadium (Stadium Sultan Muhammad IV) tidak membawa masuk barangan larangan seperti mercun dan bunga api yang boleh menganggu serta mencederakan orang lain.

"Selain itu, anggota keselamatan yang berpakaian biasa akan ditempatkan dalam stadium sebagai langkah pencegahan untuk mengelak berlakunya sebarang insiden tidak diingini.

"Untuk mengelakkan berlakunya kesesakan, KAFA akan membuka pintu masuk stadium seawal pukul 6.30 petang," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, semalam.

Tambahnya, pihaknya berharap para penyokong setia Red Warriors dapat memberikan kerjasama kepada anggota keselamatan untuk memastikan tidak berlaku sebarang insiden yang boleh mencemarkan perlawanan tersebut.

Dalam perkembangan sama, Annuar memberitahu, sebanyak 20,000 keping tiket akan dijual pagi Jumaat ini pada harga RM30 bagi tempat duduk berbumbung (Astaka) dan RM15 terbuka.

"Saya nasihatkan kepada para penyokong Kelantan supaya datang awal untuk mendapatkan tiket-tiket perlawanan bagi mengelakkan berlakunya kesesakan di kaunter-kaunter jualan.

"Para penyokong juga dinasihatkan supaya membeli tiket di kaunter jualan bagi mengelakkan mereka membeli dengan harga yang mahal dari pihak yang ingin mengambil kesempatan di atas permintaan yang tinggi," katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim menasihatkan semua penyokong supaya mengikuti segala peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak stadium dan memberikan kerjasama kepada polis.

''Pihak kami akan bertindak tegas kepada mana-mana individu yang melanggar peraturan dan cuba mewujudkan suasana tidak selesa sepanjang perlawanan tersebut.

"Selain itu kita akan menambah jumlah anggota keselamatan untuk mengawal keadaan sepanjang perlawanan tersebut," jelasnya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan