Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


48 regu sedia melibas

Posted:

48 regu sedia melibas

48 regu sedia melibas

Oleh ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


Pelibas pasukan Sekolah Menengah Kebangsaan Gunung Rapat, Perak sempat berlatih sebelum majlis undian saingan antara zon Kejohanan Takraw KFC-Utusan di UiTM, Shah Alam, semalam. - UTUSAN/Mohd. Shaharani Saibi


KUALA LUMPUR - Hari ini sebanyak 48 regu akan berentap dalam peringkat zon bagi mencari tempat ke perlawanan separuh akhir Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2011 di Pusat Sukan Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam.

Kesemua regu yang mewakili peringkat zon masing-masing; selatan, utara, timur dan tengah akan bermain dalam saingan liga berkumpulan sebelum memasuki saingan kalah mati.

Saingan selama dua hari ini merupakan penentu kepada juara-juara dan naib juara zon untuk mengintai kemuncak perlawanan akhir yang akan diadakan di kawasan terbuka pusat komersial The Curve dekat Mutiara Damansara, Ahad ini.

Selain aksi melibas peserta kejohanan yang pasti memukau, pelbagai acara menarik telah disusun oleh penganjur untuk penonton bersama-sama merasai sendiri keunikan sukan tradisi rantau ini.

Pun begitu, tumpuan pastinya terarah kepada persiapan setiap pasukan pada kejohanan ini.

Pestans A yang diperkuatkan bekas tekong negara, Normanizam Ahmad dan Gastep B yang memiliki bekas pengumpan kebangsaan, Jamry Ederis bakal menjadi pilihan utama untuk berentap menentukan juara kategori Terbuka Kejohanan Sepak Takraw KFC-Utusan 2011 pada perlawanan akhir Peringkat Akhir di Damansara, Ahad ini.

Kelebihan sistem kiraan baru 15 mata dan tiga kali bergilir dengan lawan, dianggap banyak bergantung kepada tekong dan bagi pengulas sukan Astro Arena 801; stesen TV penyiar rasmi kejohanan edisi kedua ini, Mahadzer Mokhtar, Normanizam mempunyai ramuan terbaik untuk memanfaatkannya.

"Dia berada dalam prestasi terbaik dan begitu konsisten ketika ini malah masih boleh dipanggil ke skuad elit sekarang sekali gus satu kelebihan buat Pestans A sementara servis tekong Gastep B, Subha Latip tidak kurang bisanya apatah lagi dengan usianya yang masih muda dan pernah mewakili skuad pelapis negara.

''Apit kiri dan kanan Pestans, Suhairi Sulaiman dan Khairul Zaman Hamir Akhbar yang berpengalaman pada Sukan Sekolah-Sekolah ASEAN, Julai lalu pula masih berusia belasan tahun tetapi saya dapati permainan mereka sudah mencapai kematangan dan berkeyakinan ketika memenangi Zon Selatan.

"Namun, daya kepimpinan Jamry seperti mana ketika menjuarai Zon Timur, Julai lalu, akan banyak memandu Gastep ke perlawanan akhir malah mereka sudah membuktikan kehebatan dan ketahanan berentap pada perlawanan akhir sehingga set penentuan," katanya ketika dihubungi, semalam.

Mahadzer, penasihat kejurulatihan Jepun yang mengulas perlawanan separuh akhir dan akhir Zon Selatan, Utara, Timur dan Tengah menerusi Astro Arena 801, bagaimanapun agak terkilan kerana penonton KFC-Utusan terlepas peluang menyaksikan aksi tekong GPMS D, Fauzi Ghazali yang menjuarai Zon Utara, Julai lalu (ekoran penggantungan Persatuan Sepak Takraw Malaysia).

"GPMS D juga berentap hebat sehingga tiga set untuk menewaskan ATM JLJ C di Alor Setar dan mereka mulanya menjadi pilihan saya ke perlawanan akhir. Bagi juara Zon Tengah, MBMB A, kekuatan mereka lebih bergantung kepada apit kiri Syafiq Ab. Rahman - kawalan bola dan gelanggangnya masih bagus dan mampu memimpin regunya," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Pemain boling remaja negara meninggal dunia

Posted:

Pemain boling remaja negara meninggal dunia

Pemain boling remaja negara meninggal dunia

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Arena sukan tanah air semalam digemparkan dengan kematian mengejut seorang pemain boling muda berbakat, Khoo Beng Khai, 20, dipercayai serangan jantung.

Pemain skuad pelapis kebangsaan kelahiran Pulau Pinang itu dikatakan rebah dan tidak sedar diri sebaik tiba di tempat letak kereta asrama Casa 1, Majlis Sukan Negara (MSN), Bukit Jalil di sini kira-kira pukul 11 malam.

Dia dikejarkan ke Hospital Serdang sebelum disahkan meninggal dunia pada pukul 1 pagi.

Pemergian Beng Khai merupakan satu kehilangan besar kepada sukan boling negara di saat dia sedang mempamerkan peningkatan mendadak dan membuktikan keupayaannya untuk diserap ke dalam skuad elit dalam setahun dua lagi.

Mendiang menikmati musim terbaik kariernya tahun lalu apabila menjadi anggota yang menjuarai acara berpasukan Kejohanan Remaja Asia sebelum meneruskan kecemerlangannya muncul juara Kejohanan Milo Remaja All-Stars pada Disember.

Terbaru pada Mei lalu, dia juga mengungguli kategori remaja Terbuka Malaysia.

Ketua jurulatih, Holloway Cheah berkata, dia melihat Beng Khai sebagai pemain sangat berpotensi yang berada dalam perancangan skuad elit tahun 2013.

"Beng Khai tidak pernah mengeluh, sentiasa bersungguh-sungguh dan rajin ketika latihan. Dia juga budak yang berhemah dan tidak mempunyai sebarang masalah disiplin.

"Mengetahui dia perlu menampung perbelanjaan dirinya, dia sanggup mengambil kerja sambilan, namun dia pandai membahagi masa dan prestasinya tidak pernah terjejas," kata Holloway.

Sementara itu, tinjauan Utusan Malaysia dalam akaun Facebook miliknya mendapati ia dipenuhi ucapan takziah daripada teman seperjuangan, sahabat handai dan peminat-peminat boling negara.

Antara mereka yang paling terjejas dengan berita mengejut itu pastinya pemain yang sedang menjalani persiapan menghadapi Sukan SEA, Aaron Kong yang merupakan sahabat karibnya.

"Anda bagaikan adik saya. Kita berdua telah banyak menikmati pengalaman manis. Kamu sentiasa berada dalam hati saya, bersemadilah dengan aman sahabat yang dikasih," tulisnya dalam Facebook sambil menukar gambar profil yang memaparkan gambar rakan senegerinya itu.

Seorang lagi pemain boling negara, Siti Shazwani Ahmad Suhaimi terkenang bagaimana Beng Khai pernah memberikan motivasi kepadanya sehingga dia menjadi juara wanita Kejohanan Milo Remaja All-Stars tahun lalu.

"Saya ingat lagi pada masa itu dia baru menjuarai kategori lelaki dan sejurus itu dia datang kepada saya dan memberitahu 'pastikan kamu juga jadi juara dan melengkapkan kejuaraan berganda untuk Malaysia'.

"Saya seolah-olah tidak percaya dia sudah pergi, dia tidak kesampaian mempertahankan kejuaraan tahun ini," kata Siti kepada Utusan Malaysia semalam.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan