Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Bebankan peminat!

Posted:

Bebankan peminat!

Bebankan peminat!

Oleh Farabi Sheikh Said Al Jabri
utusanN9@utusan.com.my


Sebahagian daripada penyokong Negeri Sembilan yang membantah tindakan FAM menaikkan harga tiket perlawanan akhir Piala Malaysia di antara pasukan mereka menentang Terengganu di Wisma PBNS Seremban, semalam. - UTUSAN/Abd Razak Aid


SEREMBAN - Keluhan orang ramai ekoran harga tiket melampau yang dikenakan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) menjelang perlawanan akhir Piala Malaysia antara Negeri Sembilan dan Terengganu, Sabtu ini turut mendapat perhatian Persatuan Bolasepak Negeri Sembilan (PBNS).

Presidennya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, secara amnya pihaknya tidak bersetuju dengan kadar harga tiket perlawanan yang ditetapkan FAM.

Malah, beliau berpendapat bahawa harga yang tinggi itu akan membebankan penyokong tegar kedua-dua pasukan.

''Ia adalah keputusan pihak jawatankuasa FAM, namun kita tidak setuju dengan harga yang melonjak dari RM30 kepada RM50 kerana ini amat membebankan peminat dan penyokong untuk perlawanan akhir itu nanti.

''RM50 itu nampak terlalu tinggi tetapi terpulanglah kepada budi bicara FAM untuk menentukannya," katanya ketika diminta mengulas mengenai keputusan FAM menaikkan harga tiket di sini semalam.

Mohamad yang juga Menteri Besar tidak menolak kemungkinan bahawa harga tiket yang tinggi itu sedikit sebanyak akan menjejaskan jumlah kehadiran penonton yang akan hadir pada final nanti.

Begitupun, Mohamad tetap menaruh harapan penyokong skuad Hoben Jang Hoben tetap membanjiri Stadium Shah Alam, Sabtu ini.

Katanya, kehadiran penonton mampu menjadi pembakar semangat kepada pemain-pemain mereka untuk membawa pulang kejuaraan berpresjtij itu sekali lagi.

Katanya lagi, bagi memudahkan orang ramai mendapatkan tiket perlawanan akhir, pihak PBNS mengambil inisiatif dengan menjualnya diseluruh daerah di negeri ini.

''Tiket-tiket ini akan dijual di semua daerah di negeri ini bagi memudahkan orang ramai mendapatkannya tanpa perlu datang ke Seremban.

"Begitupun, bagi mereka yang yang mahu membeli di Seremban, tiket akan dijual di Stadium Tuanku Abdul Rahman Paroi," katanya.

Mohamad juga menjelaskan, hasil perbincangan pihaknya, PBNS telah memutuskan untuk mengehadkan pembelian tiket kepada 10 tiket bagi setiap pembeli dalam usaha mengatasi masalah ulat tiket .

''Melainkan mereka yang mempunyai permit bas dibenarkan untuk membeli tiket sehingga 50 keping.

"Arahan telahpun dikeluarkan, dan setiap seorang hanya dibenarkan membeli 10 tiket bagi setiap pembeli," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

30,000 tiket subsidi untuk penyokong Terengganu

Posted:

30,000 tiket subsidi untuk penyokong Terengganu

30,000 tiket subsidi untuk penyokong Terengganu

Oleh Mohd. Iswan Shafiq Mat Isa
sukan@utusan.com.my

KUALA TERENGGANU - Bagi meredakan keluhan serta bebanan penyokong yang menganggap harga tiket final Piala Malaysia agak melampau, kerajaan negeri akan memberi subsidi sebanyak 50 peratus.

Kerajaan negeri telah mengarah Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) menempah 30,000 tiket kepada penyokong di seluruh negeri dengan pembayaran terus kepada persatuan tersebut.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said dalam satu kenyataan berkata, beliau mahu ia diagih ke seluruh negeri dengan 500 keping diperuntukkan bagi setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

Langkah itu nyata melegakan penyokong yang terbeban kerana terpaksa mengeluarkan belanja lebih untuk pengangkutan dan penginapan, selain makan minum bagi memberi sokongan kepada pasukan mereka.

"PBSNT diminta mengagihkan 500 keping tiket kepada setiap kawasan Dewan Undangan Negeri dan dijual kepada penyokong Terengganu," katanya dalam satu kenyataan.

FAM mengumumkan harga tiket pertandingan akhir antara Terengganu dan Negeri Sembilan ditetapkan pada harga RM50 bagi semua tempat duduk, manakala tiket kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah RM5 .

Sementara itu, Presiden PBSNT, Datuk Che Mat Jusoh berkata, tiket itu akan diserah kepada Yang Berhormat (ADUN) dan Pegawai Pembangunan DUN untuk mengagihkan penjualan kepada peminat di DUN masing-masing selepas ini.

"Ini bagi mengelakkan pengagihan dimonopoli pihak tertentu memandangkan harga tiket yang dijual lebih murah daripada harga biasa," katanya ketika ditemui di sini semalam.

Che Mat berkata, baki bagi pembelian secara individu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah pula dihadkan kepada 10 keping seorang.

Che Mat bagaimanapun berkata, peminat Terengganu yang mendapatkan tiket itu di Stadium Shah Alam tidak akan mendapat harga subsidi yang ditawarkan.

"Sebelum ni, MB setuju nak beri 20,000 tiket subsidi tapi dia tambah jadi 30,000 keping. Ini menunjukkan beliau betul-betul prihatin walaupun berada di luar negara ketika ini," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan