Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Langkah sumbang

Posted: 07 Nov 2011 10:00 AM PST

SEMUANYA tidak seperti yang diharapkan apabila skuad bawah 23 tahun negara sekadar seri 0-0 menentang Singapura dalam aksi pembukaan Kumpulan A Sukan Sea Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno semalam.

Persembahan skuad kendalian Ong Kim Swee yang dipamerkan khususnya pada babak pertama seperti langsung tidak menggambarkan status juara bertahan pada temasya edisi ke-26 ini.


Hanya percubaan menerusi sepakan percuma kapten, Baddrol Bakhtiar benar-benar memberi ancaman kepada skuad musuh tradisi itu yang amat berhajat memburu kejuaraan pertama.

Biarpun mengakui kekurangan penyerang yang berkaliber, Kim Swee tetap menganggap anak buahnya bakal bangkit memberikan persembahan lebih baik biarpun tugas menjadi lebih sukar untuk berdepan Thailand Rabu ini.


"Sekurang-kurangnya kami meraih satu mata pada perlawanan pertama, ini bukan penamat segalanya kerana kami masih mempunyai tiga lagi perlawanan untuk diharungi.


"Saya yakin pemain-pemain akan meningkatkan prestasi daripada satu perlawanan ke satu perlawanan," katanya.

Mengulas insiden Mohd Fandi Othman yang dijatuhkan dalam kotak penalti pada minit ke-70 namun tidak dilayan pengadil perlawanan dari Myanmar, Win Htut, Kim berkata: "Pada pandangan saya sepatutnya pengadil memberikan penalti tapi ia bergantung kepada kedudukan pengadil ketika itu. Keputusan mutlak di tangan pengadil".


Sementara itu, jurulatih Singapura, Pavkovic tidak mahu memasang angan- angan terlalu tinggi meskipun berjaya mengikat Malaysia daripada meraih kemenangan.

Malah mereka mampu mencipta kemenangan jika pemain sayap Muhammad Fazil Ayob berjaya menyempurnakan percubaan pada minit ke-12 dan 15 pada babak pertama.


"Saya bangga dengan semangat pemain-pemain untuk memberi tentangan kepada juara dua tahun lalu Malaysia. Masih terlalu awal untuk mengukur kemampuan kami, saya kena menilai kemampuan pasukan lain," kata pengendali kelahiran Serbia itu.

Full content generated by Get Full RSS.

Tidak cukup

Posted: 07 Nov 2011 09:51 AM PST

JAWAIRIAH Nordin hampir terlepas peluang beraksi pada temasya Sukan Sea Indonesia kali ini gara-gara kemelut dalaman Persatuan Lawn Tenis Malaysia (LTAM).

Namun pemain berusia 21 tahun dari Pulau Pinang itu memastikan tempatnya sekali gus berpeluang memburu pingat pada temasya dwitahunan itu selepas menjuarai pertandingan kelayakan Oktober lalu.


Jawairiah baru saja menamatkan latihan singkat selama tiga minggu di Jakarta, menyesuaikan diri dengan cuaca dan gelanggang pertandingan namun dia belum berpuas hati.

"Kalau nak ikutkan memang saya belum puas hati dengan latihan di sini. Ia tidak mencukupi untuk menghadapi temasya besar seperti Sukan Sea.


"Namun sekurang-kurangnya saya ada persediaan untuk menghadapi lawan. Peluang ini tidak akan saya sia-siakan dan cuba memberikan persembahan terbaik setiap kali turun ke gelanggang." Peluang dalam acara perseorangan sebenarnya agak tipis buat Jawairiah kerana terpaksa berdepan cabaran pemain Thailand dan tuan rumah Indonesia yang sering menguasai saingan Sukan Sea.


Dia sebenarnya lebih berpeluang meraih sekurang-kurangnya satu pingat gangsa dalam acara berpasukan selepas melakukannya di Korat (2007) dan Vientiane (2009) tetapi sayangnya kemelut LTAM menyaksikan mereka menarik diri daripada acara itu.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan