Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Usah ragui lagi’

Posted: 09 Nov 2011 09:56 AM PST

KETIKA ramai yang meragui kemampuannya, penyerang negara, Izzaq Faris Ramlan mengotakan janjinya apabila muncul wira dengan menjaringkan gol kemenangan untuk membolehkan Malaysia menang 2-1 ke atas Thailand dalam kempen bola sepak Kumpulan A Sukan Sea Indonesia di Stadium Gelora Bung Karno, semalam.

Izzaq, 21, yang masuk menggantikan pemain sayap Wan Zaharulnizam Wan Zakaria pada minit ke-80, merembat masuk gol kedua negara lima minit selepas itu sebaik mendapat hantaran kapten, Baddrol Bakhtiar dalam kotak penalti.


Gol itu cukup penting kerana ia bukan saja kembali menyemarakkan peluang Malaysia dalam misi mempertahankan pingat emas yang dimenangi di Laos, dua tahun lalu malah ia begitu bermakna buat Izzaq yang dikritik hebat sebelum ini kerana aksi kurang memberangsangkan.

"Saya gembira kerana diturunkan, malah lebih bermakna apabila dapat menjaringkan gol kemenangan. Sebelum ini ramai yang meragui kemampuan saya dan gol ini bagus untuk karier bola sepak saya," katanya yang ditemui selepas tamat perlawanan.


Sebelum ini, ramai pihak kurang berpuas hati dengan penampilan Izzaq, bukan saja dalam skuad Olimpik, malah ketika dipanggil bersama skuad senior kerana gagal menjaringkan gol di pentas antarabangsa.


Kali terakhir pemain kelahiran Kemaman, Terengganu itu menjaringkan gol ketika skuad bawah 23 tahun negara menewaskan Nepal 2-0 dalam aksi persahabatan bulan lalu.

Pada perlawanan pertama ketika Malaysia seri 0-0 dengan Singapura pada aksi pertama Isnin lalu, Izzaq turut beraksi 10 minit terakhir kerana tidak cukup cergas sepenuhnya akibat diserang cirit-birit.


Semalam, selepas 25 minit mengatur gerakan, Malaysia berjaya membuka tirai jaringan apabila bola lorongan Mohd Asraruddin Putra Omar ke dalam kotak penalti bijak disempurnakan Baddrol dengan rembatan deras ke penjuru gawang.

Pada babak kedua, skuad muda negara hampir di depan namun rembatan deras pemain sayap kanan Wan Zaharulnizam singgah di tiang gol ketika penjaga gol, Weerawut Kayern sudah tertewas.


Bagaimanapun gerakan Thailand yang beraksi dengan 10 pemain selepas tidak dapat menukar seorang pemain yang cedera kerana sudah memasukkan tiga pemain gantian menyamakan kedudukan menerusi sepakan kencang Natarid pada minit ke-76.


Namun Izzaq membuktikan kenapa dia berhak berada dalam skuad dengan menyumbat gol kemenangan selepas bijak memperdayakan pertahanan lawan pada minit ke-85.

Full content generated by Get Full RSS.

Yi Ting fokus individu

Posted: 09 Nov 2011 09:52 AM PST

PEMENANG tiga emas di temasya Sukan Sea Laos dua tahun lalu, Siow Yi Ting sedar dia tidak boleh memasang angan-angan tinggi di temasya di Palembang kerana hanya berlatih secara serius sejak dua bulan lalu.

Pemenang tiga anugerah Olimpian itu hanya mula menjalani latihan di Kuala Lumpur, Ogos lalu selepas memberi tumpuan terhadap pelajarannya di Amerika Syarikat.


Selepas beraksi di Laos, Yi Ting hanya menyertai satu kejohanan iaitu Terbuka Hong Kong, bulan lalu yang menyaksikan dia menang perak acara 200m kuak dada dengan catatan 2:35.53s dan gangsa 50m kuak dada, 33.69s.

"Meskipun mendapat pingat, catatan masa saya jauh di belakang masa terbaik kerana hanya berlatih sebulan sebelum kejohanan. Tahap kecergasan saya sudah meningkat dan semoga latihan saat akhir dapat membantu saya memenangi pingat di sini," katanya.


Gadis berusia 25 tahun itu menang tiga emas di Laos dengan merakam rekod kejohanan bagi acara 100m, 200m kuak lentang selain 200m rampaian individu.


Justeru dia hanya mahu fokus terhadap acara individu biarpun jurulatih kebangsaan, Paul Birmingham menyenaraikan namanya dalam enam acara.

"Saya pasti akan bertanding dalam acara 50m, 100m dan 20m kuak lentang dan 200m rampaian individu." Begitupun dia berasa sukar untuk mempertahankan ketiga-tiga emas dimenangi dua tahun lalu iaitu 100m dan 200m kuak dada serta 200m rampaian individu.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan