Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Jangan terjerat

Posted: 11 Nov 2011 10:39 AM PST

PENJAGA gol negara, Khairul Fahmi Che Mat mengingatkan rakan sepasukan kedudukan mereka masih belum selamat meskipun berjaya mengekalkan rekod tanpa kalah dalam dua perlawanan awal kempen Kumpulan A Sukan Sea Indonesia.

Baginya, semua pemain usah bermegah dengan kejayaan menundukkan juara 13 kali, Thailand dan seri 0-0 dengan satu lagi pasukan pilihan, Singapura sebaliknya terus fokus kepada perlawanan menentang Kemboja esok.


Khairul Fahmi, 22, berkata, sikap memandang rendah keupayaan Kemboja hanya akan mengundang padah.

"Semua pasukan masih ada peluang, kita tidak boleh bermegah dan puas hati dengan kejayaan menewaskan Thailand.


"Masih ada dua perlawanan penting untuk kita hadapi dan segala kelemahan yang ada perlu segera diperbaiki," katanya.


Khairul Fahmi, tonggak kejayaan Harimau Malaya menjulang trofi Piala Suzuki AFF Disember lalu menganggap mereka perlu berhati-hati dengan Kemboja yang mahu memburu kemenangan selepas tumpas kepada Indonesia (0-6) dan Singapura (1-2).

"Kemboja belum mengutip sebarang mata lagi dan mereka pasti berjuang habis-habisan, kami harus berjaga-jaga," katanya yang turut popular dengan panggilan Apek.


Jika Malaysia berjaya memungut tiga lagi mata, kedudukan skuad kendalian Ong Kim Swee untuk menempah slot ke separuh akhir cerah meskipun perlu berdepan perlawanan paling dinantikan Kumpulan A, menentang Indonesia Khamis depan.

Full content generated by Get Full RSS.

Idam satu pingat

Posted: 11 Nov 2011 10:31 AM PST

HENDRAWAN adalah bintang idolanya dan pemain badminton negara, Arif Latif tidak menyangka dia dapat berlatih di bawah pemain pujaannya itu dua tahun lalu.

Kejayaan Hendrawan, jurulatih dari Indonesia yang muncul juara perseorangan lelaki pada Kejohanan Dunia 2001 di Seville, Sepanyol menjadi pembakar semangat buat anak muda berusia 22 tahun dari Seremban itu untuk menyerlah pada peringkat antarabangsa.


Nyata Arif, adik kepada pemain beregu Zakry Latif, agak tertekan apabila ramai yang harap dia mampu menjadi pengganti pemain nombor satu dunia ketika ini, Datuk Lee Chong Wei ketika rakan seangkatannya dari China, Chen Long sudah mula mampu mencabar.

"Saya hadir di sini dengan sasaran peribadi untuk sekurang-kurangnya membawa pulang satu pingat. Saya akan cuba melakukan kejutan walaupun sedar ada jurang antara saya dengan pemain lain terutama dari negara tuan rumah, Indonesia," katanya yang tampil buat julung kali pada temasya Sukan Sea.


Selain acara berpasukan yang bermula hari ini, Arif turut melontarkan cabaran dalam acara individu di samping Liew Daren.


Dia meramalkan berdepan kesukaran dalam acara perseorangan namun menganggap itu bukannya sesuatu yang mustahil kerana pernah memberikan saingan sengit kepada bintang Indonesia, Taufik Hidayat dan Simon Santoso sebelum ini.

"Saya akui lambat meningkat berbanding pemain seperti Chen Long tapi saya tetap berasa ada peningkatan ketara tahun ini," katanya yang dipanggil Areyep di kalangan rakan dan keluarga sejak kecil dan akan turun sebagai perseorangan kedua dalam acara berpasukan.


Dalam undian acara berpasukan lelaki, Malaysia, pilihan kedua di belakang Indonesia, diundi bertemu Vietnam pada suku akhir petang ini manakala skuad wanita yang mengejutkan apabila memenangi pingat emas di Vientiane dua tahun lalu, menghadapi laluan sukar ke perlawanan akhir kerana diundi bertemu tuan rumah pada separuh akhir. Pada suku akhir pagi ini, mereka bertemu Filipina.

Menanti skuad lelaki negara pada separuh akhir sama ada Singapura atau Filipina.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan