Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Program Chong Wei dirombak

Posted:

Program Chong Wei dirombak

Program Chong Wei dirombak

Oleh Norzie Mohd. Khasbi
norzie.khasbi@utusan.com.my



KUALA LUMPUR - Demi memastikan prospek pingat emas Malaysia pada Sukan Olimpik 2012 tidak terjejas dan Datuk Lee Chong Wei dapat berada pada prestasi terbaik pada hari pertandingan, semua program yang melibatkan jaguh No. 1 dunia itu sepanjang tahun depan akan dikaji semula.

Pada usia yang bakal mencecah 30 tahun, Chong Wei tidak mampu lagi menerima lambakan kejohanan bagi membolehkan tenaganya berada pada tahap tertinggi apabila temasya London bermula dari 27 Julai hingga 12 Ogos.

Begitupun dalam masa yang sama, dia memerlukan kejohanan berkualiti dan mencukupi untuk memastikan kedudukannya sebagai pemain No. 1 dunia tidak terjejas, kerana jika dia mengalami kejatuhan ranking, ia berpotensi mengundang undian sukar.

Dalam kata lain, Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (C&T) Persatuan Badminton Malaysia (BAM) yang bermesyuarat pada 14 Disember ini perlu bijak merangka program Chong Wei untuk melindungi prospek emas Malaysia itu, selain memikirkan cara bagaimana dia dapat menangani ancaman tiga jaguh China, Lin Dan, Chen Jin dan Chen Long.

Chong Wei mengharungi jadual pertandingan yang terlalu padat tahun ini hingga akhirnya memaksa dia menarik diri daripada kejohanan kegemarannya, Terbuka Macau yang bermula semalam pada saat akhir alasan keletihan.

Juara All England itu bertanding dalam dua kejohanan utama iaitu Siri Super Terbuka Hong Kong (15-20 November) dan Siri Super Premier Terbuka China (22-27 November) secara berturut-turut, di mana dia kalah kepada Lin Dan pada separuh akhir kedua-dua saingan.

Melihat kekalahan itu dan keadaan Chong Wei, mengundang resah peminat serta pemerhati badminton negara ketika Sukan Olimpik tinggal tujuh bulan.

Perkara yang menimbulkan persoalan, apakah dia mampu menangani Lin Dan yang semakin menunjukkan peningkatan, malah China juga memasang strategi dengan meletakkan Chen Long dan Chen Jin sebagai halangan.

Timbalan Presiden BAM, Datuk Mohamed Al-Amin Abdul Majid mengakui, pendekatan Chong Wei perlu dikaji semula kerana pemain itu tidak lagi semuda dulu, justeru apa juga program yang diatur perlu turut mengambil kira faktor usia.

"C&T akan melihat semula program Chong Wei dan memikirkan apa yang terbaik untuk pemain itu dalam masa mesyuarat terdekat. Pelbagai faktor akan diambil kira, terutama umur tetapi apa juga perancangan, keutamaan haruslah kepada Sukan Olimpik 2012,'' kata Al-Amin pada sidang akhbar pelancaran logo baru Kejohanan Badminton Maybank Terbuka Malaysia di Menara Maybank, di sini semalam.

Setiausaha Kehormat BAM, Ng Chin Chai juga mengakui, CTC perlu teliti dan bijak merangka program pemain No. 1 dunia itu demi mengelak situasi 'yang dikejar tak dapat, yang dikendong berciciran'.

"Sudah tentu Chong Wei perlu lebih kolektif memilih kejohanan tahun depan dengan hanya beraksi dalam kejohanan utama dan mengetepikan pertandingan yang tidak begitu penting, masalahnya ada sekurang-kurangnya beberapa kejohanan utama menuju ke tarikh akhir kelayakan Olimpik, jadi kita perlu teliti menentukan apakah kejohanan yang akan disertai.

"Perlu diingat, kita bukan saja melindungi prestasi pemain ini dan mengelakkannya daripada keletihan, tetapi kita juga kena memastikan Chong Wei dapat mengekalkan kedudukan No. 1 dunia sehingga tarikh undian. Hanya ranking yang baik menjamin undian yang baik,'' kata Chin Chai.

Dalam tempoh empat bulan sebelum tarikh tutup kelayakan, terdapat enam kejohanan utama berlangsung bermula dengan Terbuka Korea (3-8 Januari), Terbuka Malaysia (10-15 Januari), kelayakan Piala Thomas (14-19 Februari), All England (6-11 Mac), Kejohanan Asia (17-22 April) dan Terbuka India (24-29 April).

Kelayakan Sukan Olimpik London akan ditutup pada 29 April depan, manakala status pilihan dibuat berdasarkan ranking 3 Mei, 2012. Bermakna, Chong Wei perlu berada pada kedudukan No. 1 dunia apabila ranking 3 Mei diumumkan untuk membolehkannya menerima undian yang baik.

Full content generated by Get Full RSS.

Mat Yo Paling Bernilai

Posted:

Mat Yo Paling Bernilai

Mat Yo Paling Bernilai

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my



SHAH ALAM - Penyerang Kelantan dan kebangsaan Norshahrul Idlan Talaha mempertahankan gelaran Pemain Paling Bernilai pada Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 2011 yang dimenanginya tahun lalu, selain merangkul Anugerah Penyerang Terbaik.

Pemain berasal dari Besut itu mengejutkan calon pilihan Khairul Fahmi Che Mat dan arkitek tengah skuad kebangsaan, Safiq Rahim bagi anugerah yang lebih dikenali sebagai Anugerah Supermokh tahun ini.

Seperti tidak percaya mampu memenangi gelaran yang sama ekoran kurang banyak beraksi pada pentas antarabangsa kerana masalah kecederaan, Norshahrul atau lebih dikenali sebagai Mat Yo gembira di atas pemilihannya.

"Saya terkejut dengan kemenangan ini kerana saya rasa rakan sepasukan, Apek (Khairul Fahmi Che Mat) akan menang, kerana dia lebih banyak beraksi pada peringkat kebangsaan dan Kelantan.

"Namun, saya bersyukur kerana mampu mempertahankan kemenangan tahun lalu.

"Saya berazam untuk mengekalkan prestasi sama pada musim hadapan terutama bersama skuad kebangsaan bagi cuba mempertahankan kejuaraan Piala AFF dan Kelantan yang akan beraksi dalam Piala AFC , " katanya, yang turut menujukan kemenangan itu kepada isterinya.

Trofi kemenangan disampaikan Timbalan Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa.

Turut hadir Naib Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin dan Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad.

Panel pemilihan pemain terbaik bagi setiap kategori terdiri daripada 28 jurulatih Liga Malaysia yang membimbing pasukan Liga Super dan Liga Perdana manakala Jawatankuasa Pertandingan Tempatan FAM menjadi penilai pemenang kategori Persatuan Bola Sepak dan Kelab Terbaik.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan