Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


MSN, KOM berdamailah!

Posted: 05 Dec 2011 08:30 AM PST

"SAYA percaya apa yang berlaku dalam Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) berpunca daripada masalah dalaman persatuan itu terutama di kalangan pegawai kerana saya masih yakin dengan kepemimpinan Datuk Seri Shahidan Kassim (Presiden KOM) untuk menerajui KOM," kata Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Katanya, Shahidan bukan saja menerajui KOM tetapi turut memimpin Persatuan Renang Amatur Malaysia (Asum) yang meraih 19 pingat emas dalam acara akuatik pada temasya Sukan Sea di Jakarta baru-baru ini, sekali gus membuktikan kepemimpinan beliau dalam memastikan kecemerlangan atlet di peringkat antarabangsa.


"Jika kepemimpinan beliau (Shahidan) dipertikai tidak mungkin kejayaan memberangsangkan itu dicapai dengan keseluruhannya meraih 25 pingat emas termasuk enam menerusi atlet olahraga.

"Saya tiada masalah dengan Shahidan dan yakin dengan kepemimpinannya untuk menerajui badan induk olahraga negara itu," katanya selepas merasmikan Konvensyen Pegawai-Pegawai Belia dan Sukan SeMalaysia di Kompleks Belia dan Sukan Paroi Seremban, semalam.


Hadir sama Ketua Setiausaha Kementerian Belia dan Sukan (KBS), Datuk Mohid Mohamed.


Beliau mengulas percakaran membabitkan KOM dengan Majlis Sukan Negara (MSN) seperti tiada kesudahan sehinggakan Ketua Kontinjen Malaysia ke Sukan Sea Indonesia 2011, Datuk Naim Mohamad (gambar) menyuarakan kesediaan menjadi orang tengah bagi menamatkan pertelagahan itu.

Malah, baru-baru ini, Ketua Pengarah MSN, Datuk Zolkples Embong sedia menawarkan diri mengendalikan atlet olahraga yang berpotensi untuk diketengahkan ke peringkat lebih tinggi tetapi tidak mahu campur tangan daripada KOM.


Ahmad Shabery bagaimanapun berharap masalah yang berlaku dalam KOM itu dapat diselesaikan dengan baik dan secepat mungkin demi kepentingan persatuan dan atlet yang bernaung di bawahnya.

Sementara itu, beliau berkata, konsep pembangunan bola sepak di negara ini didapati terlalu bergantung kepada apa yang dilakukan di peringkat pusat apabila ramai pemain berbakat dilahirkan dari Sekolah Sukan Bukit Jalil dan Bandar Penawar di Johor manakala pembangunan di peringkat negeri didapati kurang memberangsangkan.


"Saya sudah mengemukakan kepada kabinet misalnya peruntukan padang tiruan yang kita berikan mesti diselaraskan untuk diberikan kepada negeri-negeri yang mempunyai program pembangunan bola sepak mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Jamaluddin sedia undur

Posted: 05 Dec 2011 08:17 AM PST

ANDAI khidmatnya sebagai ketua jurulatih sepak takraw negara tidak lagi diperlukan berikutan kegagalan pada Sukan Sea Indonesia, Jamaluddin Hassan bersedia menerimanya dengan hati terbuka.

Malah pengendali berpengalaman itu menegaskan, beliau memikul tanggungjawab penuh pencapaian buruk anak-anak buahnya yang sekadar meraih dua gangsa pada temasya dwitahunan terbabit berbanding satu pingat emas yang menjadi idaman.


"Saya menyerahkan kepada Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM) dan Majlis Sukan Negara (MSN) untuk menentukannya. Sekiranya merasakan saya tidak menjalankan tanggungjawab diberikan, saya menerima sebarang keputusan termasuk menamatkan kontrak.

"Saya juga masih menanti untuk dipanggil PSM atau MSN bagi memberikan penjelasan terperinci mengenai prestasi skuad yang dibentuk April lalu," katanya yang mempunyai kontrak hingga April 2013.


Menurutnya lagi, tempoh tidak sampai setahun mengendalikan skuad negara belum cukup bagi dirinya untuk mengenali karektor sebenar anak-anak buahnya selain pemain sendiri juga sukar mengenali corak permainan rakan.


"Indonesia yang menewaskan skuad negara sudah membuat persiapan sejak 2007 bagi menghadapi Sukan Sea kali ini. Ia bukan tempoh yang singkat untuk meraih perak kerana perancangan hampir lima tahun dilakukan mereka.

"Malah ketika kali terakhir skuad negara memenangi emas pada Sukan Sea 2005, barisan pemain negara dibentuk bermula pada 2003 dengan kebanyakan pemain berusia 18 tahun. Saya bukan memberi alasan namun ia adalah kenyataannya," katanya yang turut menjadi ketua jurulatih ketika itu.


Malah beliau turut menggesa PSM dan MSN segera membuat keputusan mengenai nasib skuad negara yang kini sudah kembali menjalani latihan di MSN Bukit Jalil agar perancangan teliti dan tersusun dapat dirangka menjelang beberapa kejohanan penting pada tahun depan seperti Siri Super Istaf.

"Sepatutnya perkara ini diselesaikan dengan kadar segera kerana ia bakal membabitkan pelepasan pemain," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan