Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Hanya spekulasi

Posted: 22 Dec 2011 12:12 PM PST

PERSATUAN Badminton Malaysia (BAM) tidak merancang menambah atau menggaji jurulatih baru buat masa ini.

Pengurus Besar BAM, Kenny Goh berkata demikian ketika mengulas mengenai kesediaan badan induk badminton negara itu memanggil semula jurulatih Datuk Misbun Sidek, selepas pemain nombor satu dunia Datuk Lee Chong Wei menyatakan kesediaannya berlatih semula dengan 'otai' terbabit.


"Saya tidak pernah dengar Chong Wei mahukan Misbun semula dan hanya tahu menerusi media hari ini (semalam)," kata Kenny.

"Di pihak BAM, saya tidak boleh membuat spekulasi dan memberi kenyataan tanpa mendapatkan cerita sebenar daripada Chong Wei. Saya akan jumpa Chong Wei dulu, biar kami dengar apa katanya." Kelmarin, Chong Wei menyuarakan kesediaannya berguru semula dengan Misbun demi mengembalikan prestasi terbaik di temasya Sukan Olimpik yang tinggal lapan bulan saja lagi.


Malah juara tujuh kali badminton Terbuka Malaysia itu juga bersedia mendapat khidmat latihan daripada mana-mana jurulatihnya sebelum ini, termasuk Li Mao dari China.


"Buat masa ini BAM tiada perancangan menambah bilangan jurulatih dan mengubah struktur kejurulatihan.

"Malah soal mencari jurulatih baru tidak pernah dibincangkan. Ketika ini kami berasakan tiga jurulatih perseorangan Rashid Sidek, Tey Seu Bock dan Hendrawan cukup untuk membantu Chong Wei berjaya di Olimpik," kata Kenny.


Chong Wei berada di bawah pengawasan Seu Bock sejak hampir setahun lalu selepas Misbun menyerahkan surat peletakan jawatan pada 31 Disember 2010.

Sepanjang 2010, Chong Wei merangkul lapan kejuaraan kejohanan terbuka Siri Super dan GP Emas. Dia turut memenangi gelaran Siri Super Final serta Sukan Komanwel manakala hanya satu kejohanan dia muncul naib juara iaitu Sukan Asia.


Namun sepanjang 2011, Chong Wei sekadar mengungguli enam kejuaraan dan muncul naib juara di empat kejohanan. Begitupun prestasi ditunjukkan pemain itu boleh dianggap konsisten kerana hanya tewas kepada dua pemain iaitu Lin Dan dan Chen Long.



Full content generated by Get Full RSS.

Azraai puas

Posted: 22 Dec 2011 12:08 PM PST

SEKALIPUN hanya seri 1-1 pada perlawanan persahabatan dengan Gosnells City, kelmarin, ketua jurulatih Negeri Sembilan, Mohd Azraai Khor Abdullah, tetap berpuas hati dengan persembahan anak buahnya yang menunjukkan aksi lebih baik berbanding ketika beraksi dalam siri perlawanan persahabatan sebelum ini.

Menurutnya, kemajuan ditunjukkan pemain meningkatkan lagi keyakinannya yang sedang berusaha membentuk skuad mantap menjelang saingan pembuka tirai Liga Malaysia 2012, bulan depan.


Katanya, walaupun masih ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki, beliau yakin prestasi pasukan akan terus memuncak menjelang cabaran sebenar bertemu Kelantan dalam perebutan Piala Sumbangsih di Kota Bharu nanti.

"Apa yang membanggakan ialah persembahan ditunjukkan pemain muda antaranya Mohd Shakir Md Ali yang menjaringkan gol tunggal dalam perlawanan itu selain Mohd Firdaus Azizul yang semakin meningkat prestasinya.


"Saya berharap pemain akan terus meningkatkan prestasi pada perlawanan persahabatan kedua esok (hari ini) menentang kelab Armadale FC. Saya harap kita mampu mencapai kemenangan," katanya.


Negeri Sembilan sedang mengadakan persiapan pra musim di Australia menerusi perlawanan persahabatan bermula 19 hingga 25 Disember ini.

Menurut Azraai, fokusnya kini adalah mengenal pasti beberapa pemain yang bakal disenaraikan dalam kesebelasan utama menjelang saingan pembuka tirai itu nanti.


Beliau yakin akan mendapat bayangan jelas sepanjang tempoh persiapan di Australia itu walaupun terdapat dua lagi perlawanan persahabatan apabila pulang nanti.

"Selepas melihat keseluruhan persembahan pemain, saya rasa tidak akan berdepan masalah untuk menyenaraikan kesebelasan utama. Sudah tentu hanya pemain yang berada pada tahap terbaik disenaraikan," katanya.



Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan