Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Mat Yo kena serasi cara Butler

Posted:

Mat Yo kena serasi cara Butler

Mat Yo kena serasi cara Butler

Oleh: ABDUL HAFIZ AHMAD
hafiz.ahmad@utusan.com.my


NORSHAHRUL Idlan Talaha (kanan) pada pembukaan kedai ke-100 Al-Ikhsan di Kuala Lumpur, kelmarin.


KUALA LUMPUR - Penyerang negara, Norshahrul Idlan Talaha memerlukan lebih banyak perlawanan persahabatan menjelang Liga Malaysia 2012, bulan depan bagi menyesuaikan diri dengan formasi baru 4-3-3 yang diterapkan oleh jurulatih baru Kelantan, Peter James Butler.

Berbeza formasi 4-4-2 kegemaran Datuk M. Karathu musim lalu, penyerang yang turut digelar Mat Yo itu bakal lebih kerap bertindak sebagai penyerang tengah sambil diapit dua tonggak import baru Wira Merah apabila tirai musim 2012 disingkap dengan Piala Sultan Ahmad Shah, 7 Januari ini.

"Saya baru mencuba formasi baru dengan jurulatih baru ini dalam perlawanan pra-musim Liga M ketika kami menewaskan T-Team 2-0 di Kota Bharu, baru-baru ini dan sejauh mana keberkesanannya, hanya dapat diketahui jika digunakan dalam lebih banyak perlawanan," katanya.

Norshahrul bakal diletakkan dalam serangan serampang tiga itu dengan penyerang kiri dari Lebanon, Mohammed Mahmoud Ghaddar dan Danny Antwi dari Ghana di sebelah kanannya, terutama bagi mempertahankan gelaran Liga Super Si Kijang mulai 10 Januari ini.

Mat Yo yang membentuk gandingan serangan juara Piala Suzuki Malaysia 2010 dengan Safee Sali, ditemui pada majlis pembukaan kedai ke-100 Al-Ikhsan di BB Plaza kelmarin oleh Pengerusi syarikat pengedar pakaian sukan itu, Siti Maryam Mahmud.

Katanya, Mohammed yang didapati kurang fasih berbahasa Inggeris juga agak mengekang usahanya untuk lebih cepat membentuk keserasian gandingan dengan pemain itu yang hanya tahu berbahasa Arab.

"Bagaimanapun kami akan terus mencuba memupuk persefahaman itu menerusi bahasa pergerakan tubuhapabila bermain secara timbal balik dengan juara Liga Prima Indonesia, Persebaya pada 23 dan 28 Disember ini di Kota Bharu dan Surabaya (merebut Piala Yayasan Persahabatan Malaysia-Indonesia).

Mengenai kehadiran Lions XII selain keistimewaan pasukan jemputan Singapura itu yang dijamin kekal dalam Liga Super hingga 2016 walau apa pun kedudukan akhirnya, kata Mat Yo, "Mereka mungkin lebih dapat membaca corak permainan kita menerusi pendedahan dengan lebih banyak pasukan tempatan kita.

"Namun saya percaya, aksi tonggak mereka yang ada di antaranya yang mewakili pasukan kebangsaan Singapura, juga dapat dikutip dan dimanfaatkan pemain kita apabila ada perlawanan antarabangsa dengan mereka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Bendahari PSM dilucut jawatan

Posted:

Bendahari PSM dilucut jawatan

Bendahari PSM dilucut jawatan

KUALA LUMPUR - Yang didesak berundur, terus bertahan apatah lagi mendapat sokongan. Yang cuba menawarkan pengunduran tidak pula mengotakan kesanggupannya pada mesyuarat Majlis Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), kelmarin.

Sebaliknya yang menjadi mangsa ialah Datuk Mohd. Salim Abd. Bari yang dilucutkan jawatannya sebagai Bendahari PSM, seperti yang diumumkan di Hotel Adamson di sini.

Mohd. Salim yang juga Naib Presiden Persekutuan Sepak Takraw Asia (Astaf) bagi penggal 2008/12 menyandang jawatan Bendahari PSM sejak 2002 yang dilantik menurut budi bicara Presiden berdasarkan perlembagaan PSM.

Presiden PSM, Datuk Ahmad Ismail pada mesyuarat itu menamakan Abdul Jalil Ariffin yang juga seorang pemimpin sebuah parti politik di Pulau Pinang sebagai bendahari baru PSM.

Penolong Setiausaha PSM, Tengku Adnan Tengku Borhanudin ketika ditanya mengenai sebab pertukaran Bendahari itu, hanya berkata kepada Utusan Malaysia: "Rujuklah kepada Datuk Ahmad sendiri selaku Presiden."

Mohd. Salim dikatakan turut tidak diundang menghadiri mesyuarat yang menemukan hampir kesemua pegawai kanan dari 17 ahli gabungan PSM seluruh negara.

Turut dilaporkan tidak hadir ialah Timbalan Presiden PSM, Mohd. Shapian Ali yang juga Presiden Persatuan Sepak Takraw Negeri Terengganu (PSTNT) di samping wakil dari Negeri Sembilan, Kelantan dan Pahang.

Mesyuarat itu turut memutuskan untuk mengekalkan hanya enam pemain daripada skuad Sukan SEA XXVI yang hanya membawa pulang dua pingat gangsa dari Palembang, Indonesia bulan lalu.

Berbanding baki pemain lain yang kontrak mereka berakhir hujung bulan ini, mereka yang dikekalkan akan terus mengalas cabaran negara menghadapi Siri Super 2 Persekutuan Sepak Takraw Antarabangsa (Istaf) di Palembang pada 23 hingga 26 Februari depan.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan