Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Safee belum tentu haluan

Posted:

Safee belum tentu haluan

Safee belum tentu haluan

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Safee Sali ketika menghadiri sidang akhbar khas menjelaskan isu ISL di The Curve, semalam.


KUALA LUMPUR – Kontraknya bersama Pelita Jaya bakal berakhir pada 31 Januari depan namun sehingga kini, penyerang kebangsaan negara, Safee Sali, masih belum dapat memutuskan secara pasti ke mana hala tuju selepas ini.

Ditambah kemelut yang sedang melanda Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI) mengenai status sebenar Liga Super Indonesia (ISL), Safee dilihat semakin sukar membuat keputusan terbaik sama ada mahu kekal di Pelita Jaya atau memilih jalan sebaliknya.

"Buat masa ini saya masih hormat baki kontrak dengan Pelita Jaya dan mengenai isu status pengharaman ISL, saya tidak mahu terlalu fikirkan sangat.

"Sebagai pemain, memang tidak dinafikan saya agak risau juga dengan keadaan terkini di sana tetapi tugas saya adalah untuk bermain bola sepak.

"Biarlah kemelut dalaman ini diselesaikan sendiri oleh PSSI, ini bagi saya adalah masalah kepimpinan, " katanya pada sidang media khas mengenai isu pengharaman ISL di The Curve, semalam.

Begitupun, Safee menyatakan dia masih menyayangi Pelita Jaya dan bersedia menyambung kontrak jika status ISL dapat diselesaikan.

"Memandangkan sambutan penyokong agak meriah dan ramai menghargai saya, itu mungkin menjadi punca utama buat saya jika mahu menyambung kontrak di Pelita Jaya.

"Ekoran tawaran-tawaran lain masih belum datang, saya ada kemungkinan akan meneruskan kerjaya dengan Pelita Jaya

"Skil individu dan keyakinan saya juga banyak meningkat semenjak bermain di Pelita dan ia secara tidak langsung banyak membantu aksi saya ketika mewakili skuad kebangsaan, " katanya.

Difahamkan, Safee ada mendapat tawaran tidak rasmi dari beberapa pasukan dari Belgium, Jerman, Thailand, India dan Vietnam selain turut mendapat tawaran berlatih dengan kelab milik Tan Sri Tony Fernandes, Queens Park Rangers (QPR).

Pengurus peribadi Safee, Zakaria Ab. Rahim mengakui pemain berusia 27 tahun itu masih boleh beraksi selama lima tahun lagi di luar negara.

"Safee boleh bermain lima tahun lagi dan kalau boleh biarlah dia bermain di luar negara namun jika mendapat tawaran yang baik dari pasukan Liga Malaysia, ada kemungkinan dia boleh kembali, " katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Peluang wakili negara tak terjejas

Posted:

Peluang wakili negara tak terjejas

Peluang wakili negara tak terjejas

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my


Zakaria Rahim


KUALA LUMPUR - Tidak terjejas! Itu penjelasan pengurus peribadi Safee Sali, Zakaria Rahim terhadap peluang pemain Pelita Jaya itu untuk mewakili negara pada masa akan datang.

Biarpun dihimpit kontroversi mengenai status sebenar Liga Super Indonesia (ISL), Zakaria dalam satu sidang media bersama Safee di The Curve, Damansara mendedahkan apa yang berlaku adalah kekeliruan yang dimulakan oleh Ketua Umum Persatuan Sepak Bola Seluruh Indonesia (PSSI), Djohar Arifin Husin.

"Peluang Safee Sali untuk mewakili negara pada peringkat antarabangsa tidak terganggu sama sekali kerana ISL masih belum dianggap liga yang diharamkan secara rasmi oleh FIFA seperti mana yang dikatakan oleh Djohar.

"Apa yang dikatakan oleh beliau adalah kurang tepat dan mengikut kaca matanya sendiri kerana tidak menunjukkan sebarang bukti fizikal yang diberikan oleh FIFA, " tegas Zakaria.

Menurutnya, apa yang perlu dibimbangkan adalah jika PSSI digantung oleh FIFA, sekali gus menjejaskan keseluruhan kalendar bola sepak Indonesia dan karier Safee secara tidak langsung.

"FIFA memberikan tempoh sehingga 20 Februari depan kepada PSSI menyelesaikan masalah ini.

"Ini masalah yang perlu diberi perhatian, bukan kekeliruan mengenai status ISL," katanya.

Bagi menyelesaikan kemelut berkenaan, Zakaria memberitahu 452 anggota daripada 560 badan berdaftar PSSI telah mencapai satu persetujuan mengadakan satu kongres luar biasa pada 19 Disember lalu.

"Tarikh kongres belum ditetapkan kerana mahu mendapatkan nasihat FIFA sebelum melaksanakannya.

"Kongres ini dinamakan Komite Penyelamat Sepak Bola Indonesia. Semua anggota yang bersetuju mengadakan kongres ini akan berjumpa dengan Djohar dan akan mengadakan undi tidak percaya, " katanya.

Sebelum ini, akhbar Republika melaporkan Djohar Arifin Husin telah menerima surat pengharaman ISL daripada FIFA dalam erti kata lain ISL adalah liga yang tidak diiktiraf badan dunia itu.

Jika PSSI digantung FIFA sekali gus membawa kesan kepada pengharaman kepada ISL, sebagai pelan gantian, Zakaria mendedahkan Safee akan diberi pilihan beraksi di dua kelab yang menjadi pemilik sama Pelita Jaya.

"Dalam kontrak, kami ada memasukkan syarat tambahan yang memberikan Safee pilihan bermain di kelab Brisbane Roar dalam A-League atau kelab Vise di Belgium, iaitu dua kelab yang menjadi milik PT Nirwana Pelita di luar negara.

"Perkara ini telah dimasukkan dalam terma kontrak terdahulu sebagai langkah berjaga-jaga jika terjadi apa-apa terhadap Pelita Jaya, " katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan