Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Bersara jika gagal ke Olimpik

Posted:

Bersara jika gagal ke Olimpik

Bersara jika gagal ke Olimpik


Wong Pei Tty (depan)-Chin Eei Hui menduduki ranking ke-20 dunia dan semakin sukar untuk memburu slot Olimpik 2012.


KUALA LUMPUR - Beregu negara Chin Ee Hui-Wong Pei Tty mungkin menggantung raket jika gagal layak ke Olimpik London tahun hadapan.

Bekas beregu wanita No. 1 dunia itu yang kini berada pada ranking ke-20 ekoran kecederaan lutut Pei Tty, bagaimanapun akan berbincang terlebih dahulu dengan Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengenai masa depan mereka.

"Usia kami semakin meningkat. Jika BAM masih perlukan khidmat kami, mungkin kami boleh bermain untuk setahun dua lagi.

"Selepas Olimpik London tahun hadapan, kami berharap dapat menjadi jurulatih," kata Ee Hui semalam.

Hanya 16 regu terbaik layak beraksi pada Olimpik London yang akan berlangsung dari 27 Julai hingga 12 Ogos depan.

Pei Tty, 30, dan Eei Hui, 29, menduduki ranking pertama dunia pada Mei 2009 selepas merangkul kejuaraan Terbuka Indonesia tahun tersebut.

Mereka baru kembali daripada menyertai kejohanan Terbuka India minggu lepas dan sekadar mara ke separuh akhir.

Gandingan itu juga pernah beraksi dalam dua Olimpik sebelum ini, di Athens pada 2004 dan Beijing pada 2008, tetapi tersingkir pada pusingan awal.

Mereka memenangi emas Sukan SEA di Filipina pada 2005, juga pada Sukan Komanwel di Melbourne 2006.

Eei Hui dan Pei Tty akan memulakan kempen tahun 2012 dengan menyertai Siri Super Terbuka Korea dari 3 hingga 8 Jan sebelum beraksi dalam Super Siri Terbuka Malaysia yang akan berlangsung di Stadium Putra, Bukit Jalil dari 10 hingga 15 Januari.

Full content generated by Get Full RSS.

Bekas penerjun China gandingan baru Bryan?

Posted:

Bekas penerjun China gandingan baru Bryan?

Bekas penerjun China gandingan baru Bryan?

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Jika penerjun veteran Yeoh Ken Nee bersara selepas Sukan Olimpik 2012, pengganti paling sesuai untuk bergandingan dengan Bryan Nickson Lomas adalah jurulatih mereka sendiri, Huang Qiang.

Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM) Datuk Sieh Kok Chi berkata, bekas penerjun handalan China itu yang sudah menjadi warganegara Malaysia bersedia untuk diturunkan bila-bila masa dan kembali bergelar atlet.

"Dia sudah lima tahun membantu Kesatuan Renang Amatur Malaysia (ASUM) dan dia boleh mewakili negara dalam acara terjun termasuk Sukan Olimpik 2012 London," katanya ketika dihubungi semalam.

Jelasnya, Huang Qiang sesuai bergandingan dengan Bryan dalam acara 10 meter platform serentak andai diberi peluang oleh ASUM, tatkala umurnya juga baru mencecah 28 tahun.

"Jika kita lihat objektif asal pengambilan Huang Qiang, kita bukan sahaja mahu dia menjadi jurulatih skuad elit tetapi mewakili negara dalam acara terjun sebaik sahaja pulih dari kecederaan," katanya.

Huang Qiang yang merupakan bekas juara kebangsaan China dan pernah memenangi pingat perak Sukan Asia 1998 Bangkok, mengalami kecederaan selepas Sukan Olimpik 2000 di Sydney, seterusnya mengambil keputusan untuk menjadi jurulatih di Malaysia.

"Sekarang dia sudah pulih dan bukan sahaja menjadi jurulatih tetapi mempersiapkan diri kembali beraksi sebagai atlet, cuma kita belum tahu bilakah masa yang sesuai untuk dia menjadi atlet," katanya.

Sementara itu, Setiausaha ASUM, Edwin Chong berkata, pihaknya belum menetapkan sebarang pelan untuk Huang Qiang termasuk kejohanan apa yang boleh disertainya, tetapi berpeluang mewakili negara.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan