Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Ariff perlu RM14,000

Posted: 01 Jan 2012 09:35 AM PST

BEKAS kapten skuad bawah 17 tahun negara, Muhd Ariff Zulkifly berpeluang untuk mengejar cita-citanya menjadi pemain profesional bersama kelab di luar negara apabila ditawarkan menjalani ujian dengan Akademi Bola Sepak Ole di New Zealand.

Ariff, 18, yang mengetuai skuad Sekolah Sukan Bukit Jalil (SSBJ) menjuarai Piala Presiden pada 2010 menerima tawaran itu pada 16 Disember lalu selepas pencari bakat akademi itu tertarik dengan kebolehan yang dimilikinya.


Bagaimanapun, dia yang baru saja mengikat kontrak bersama skuad Piala Presiden Selangor selepas membuat keputusan meninggalkan Harimau Muda B berdepan masalah kewangan bagi menampung perbelanjaan selama enam bulan di sana bermula awal Mac depan.

"Saya amat berharap untuk menjalani ujian di akademi itu kerana jika berjaya saya akan ditawarkan kontrak dengan kelab seperti di New Zealand, Australia dan Amerika Syarikat.


"Cuma masalah yang saya hadapi ketika ini adalah untuk mencari wang untuk menampung bayaran di sana. Sekurang-kurangnya saya perlu membayar lebih kurang RM14,000 bayaran yang ditetapkan itu," kata Ariff yang beraksi di posisi pertahanan tengah.


Dia yang pernah mewakili negara di Piala Nike di Old Trafford, England pada 2008 memaklumkan sudah menyuarakan hasrat kepada pihak pengurusan Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) untuk mendapatkan pelepasan serta meminta sedikit bantuan dengan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM).

"Abang saya (Effendy) banyak membantu menguruskan hal ini, saya fikir Selangor tidak ada masalah untuk melepaskan saya sementara ke New Zealand," katanya.


Ariff pemain kelahiran Ampang, Selangor mengakui semakin bersemangat berhijrah ke luar negara selepas membaca Harian Metro sebelum ini yang menyiarkan artikel mengenai saranan bekas pemain import Sabah, Scott Ollerenshaw supaya mencuba nasib bersama kelab luar.

Dan dia tidak kisah jika ada pihak memperlekehkan usahanya itu kerana hanya menjalani ujian di akademi di New Zealand dan bukannya kelab-kelab ternama di Liga Perdana Inggeris.


"Apa yang dinyatakan oleh Ollerenshaw itu mencetus inspirasi kepada saya supaya mencari jalan sendiri untuk mencari tempat di kelab luar. Tempat untuk saya di sana belum lagi terjamin, apa yang penting saya mencuba dan berusaha keras. Saya berharap ada pihak tampil untuk membantu saya menyertai Akademi Ole," jelas Ariff.



Full content generated by Get Full RSS.

Rusa enggan terperangkap

Posted: 01 Jan 2012 09:33 AM PST

SEKALIPUN Kelantan tampil dengan reputasi besar selaku pasukan yang diperkuatkan dengan tiga pemain import, ia tidak meletakkan Negeri Sembilan dalam situasi bimbang menjelang pertembungan aksi pembuka tirai saingan Liga Malaysia (Liga M) 2012, merebut Piala Sumbangsih, di Kota Bharu, 7 Januari ini.

Sebaliknya juara Piala Malaysia musim lalu itu bukan saja bersedia untuk berdepan segala rintangan, malah sudah menanam tekad untuk memberikan persembahan terbaik dalam misi mereka melakar kemenangan walaupun beraksi di gelanggang lawan. Ketua jurulatih, Mohd Azraai Khor Abdullah, mengakui skuad The Red Warriors memiliki reputasi besar dari segi persiapan mereka menghadapi musim baru ini, dengan membariskan tiga pemain import, berbanding Negeri Sembilan yang menyandarkan harapan kepada sebahagiannya pemain muda.


Namun anak buahnya sudah sedia untuk memulakan cabaran dalam misi melakar kemenangan dan bakal mempertaruhkan gandingan penyerang utama, Mohd Firdaus Azizul dengan pemain import dari Cameroon, Jean Emmanauel Effa Owona.

"Saya akui Kelantan lebih berwibawa berbanding musim lalu, namun itu bukan bermakna Negeri Sembilan akan memberi laluan mudah.


"Walaupun kekuatan kita kali ini disandarkan kepada sebahagiannya pemain muda, kita masih ada beberapa pemain berpengalaman seperti Mohd Shukor Adan, Idris Karim, Norhafiz Zamani Misbah, Shahurain Abu Samah, S Kunanlan dan Mohd Farizal Marlias.


"Mereka adalah antara tonggak utama pasukan selain Effa Owona yang akan memastikan kemenangan dan saya berharap pemain dapat memberikan persembahan lebih cemerlang sebaik turun di Kota Bharu nanti," kata Azraai semalam.

Pengendali berpengalaman itu yang sudah mengenal pasti pemain terbaik untuk disenaraikan dalam kesebelasan utama, mengakui anak buahnya akan turun sebagai pasukan 'underdog' tetapi sudah mengingatkan setiap pemain supaya lebih berhat-hati untuk memastikan setiap perancangan membuahkan hasil.


Beliau mengakui lega dengan kemajuan pasukan apabila pemain menunjukkan komitmen tinggi sepanjang persiapan, malah prestasi mereka juga semakin meningkat, justeru beliau yakin pemain bakal menyerlahkan kemampuan masing-masing untuk melakar kejayaan sepertimana diharapkan.

"Dengan persiapan yang sudah memasuki fasa akhir, semua pemain sudah sedia untuk menggalas cabaran dan saya yakin mereka bakal memulakan saingan itu dengan persembahan cemerlang," katanya yang memaklumkan Negeri Sembilan akan melengkapkan siri perlawanan persahabatan menentang Harimau Muda B, di Paroi, malam esok.



Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan