Utusan Online - Sukan

sumber :-

Utusan Online - Sukan


Sengaja kalah?

Posted:

Sengaja kalah?

Sengaja kalah?

Oleh TAN MING WAI
tan.mingwai@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Hasrat peminat tempatan untuk menyaksikan final impian antara Datuk Lee Chong Wei dengan Lin Dan pada Terbuka Malaysia Ahad ini tidak menjadi kenyataan berikutan kekalahan jaguh China itu kepada pemain Denmark, Jan O Jorgensen semalam.

Kekalahan 21-14, 15-21, 15-21 menimbulkan persoalan sama ada dia 'sengaja' kalah demi memberi laluan kepada pemain senegara, Chen Jin untuk menambah mata kelayakan Olimpik.

Skuad badminton China sebelum ini beberapa kali dikecam kerana cuba memanipulasi sistem ranking untuk membolehkan penyertaan maksimum tiga pemain perseorangan lelaki pada Olimpik.

Peraturan Olimpik menyatakan, sesebuah kontinjen negara boleh menghantar penyertaan maksimum tiga pemain perseorangan dengan syarat semuanya berada pada ranking empat terbaik dunia.

Salah satu kontroversi yang pernah berlaku termasuk penarikan Lin Dan atas alasan 'tidak sihat' pada final Terbuka Singapura, Jun lalu, bagi memberi kemenangan percuma kepada Chen Jin.

Juara empat kali, Lin Dan sepatutnya dijadual bertemu Chen Jin pada suku akhir hari ini jika menewaskan Jorgensen semalam.

Usaha media untuk mendapatkan komen Lin Dan mengenai kekalahannya gagal, apabila dia terus ke bilik persalinan.

Pemain No.16 dunia, Jorgensen, mengakui Lin Dan tidak beraksi pada tahap terbaik tetapi menyifatkan dia menang kerana lebih cergas berbanding lawannya.

"Saya pernah berentap dengannya beberapa kali, itu bukan kehebatan sebenarnya dan dia mampu beraksi lebih hebat.

"Saya rasa dia mungkin keletihan selepas bertanding dalam banyak kejohanan sedangkan saya tidak," katanya.

Jorgensen tidak dapat menyembunyikan kegembiraan selepas mencapai kemenangan yang disifatkan terbesar dalam kariernya.

"Dapat menewaskan Lin Dan umpama 'mimpi jadi kenyataan'.

"Saya masih terkejut, memang satu situasi yang gila, memandangkan saya dapat mengembalikan sentuhan secepat ini selepas dihantui masalah jantung," ujarnya.

Sementara itu, Chong Wei mara ke suku akhir untuk bertemu sahabat karibnya, Taufik Hidayat setelah menang 21-8, 21-18 ke atas pemain Jepun, Kazushi Yamada.

Menang mudah set pertama, Chong Wei mencemaskan kira-kira 3,000 penyokong apabila ketinggalan 4-11 pada set berikutnya.

Dia bagaimanapun tenang dan bangkit untuk menafikan perlawanan diheret ke set ketiga.

"Saya hilang tumpuan pada set kedua kerana permainan diganggu angin kuat. Saya terlalu bimbang bulu tangkis keluar gelanggang, mujur ia berjaya diatasi," katanya.

Mengenai pertembungan dengan Taufik hari ini, Chong Wei menjangkakan akan menerima tentangan sengit.

"Taufik berada pada prestasi terbaik pada kejohanan ini. Dia menewaskan dua lawannya sebelum ini (termasuk menundukkan Nguyen Tien Minh 21-11,21-14 semalam) dengan mudah, ini bermakna dia bermain dengan penuh keyakinan," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

FAM tak berlembut 'gertakan' Terengganu

Posted:

FAM tak berlembut 'gertakan' Terengganu

FAM tak berlembut 'gertakan' Terengganu

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN
dayne.ghazali@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) tidak menunjukkan tanda akan berlembut berhubung 'gertakan' Terengganu dan T-Team untuk menarik diri daripada Liga Malaysia (Liga-M) berhubung isu pemain import.

Pengerusi Jawatankuasa Pertandingan Tempatan (JKPT) FAM, Datuk Hamidin Mohd. Amin dalam reaksinya berhubung amaran keras Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said kelmarin, berkata isu pendaftaran pemain import sudah diperjelaskan berulang kali.

Jelas Hamidin yang juga Naib Presiden FAM, lantaran itu beliau juga tidak mahu mengeruhkan lagi isu tersebut.

"Sebagai salah seorang exco FAM, saya memahami dan mengambil berat apa yang dinyatakan oleh Menteri Besar Terengganu semalam.

"Jika mahu mendapatkan komen terhadap apa yang beliau perkatakan semalam (kelmarin), saya telah pun berikan penjelasan berulang kali kepada media mengenai isu berkenaan (pendaftaran pemain import).

"Jadi, tidak perlu saya nyatakan sekali lagi terhadap isu ini. Apabila tiba masa yang sesuai, saya akan berikan maklum balas mengenai pendirian FAM, " katanya.

FAM akan mengadakan sidang media selepas mesyuarat khas JPKT di Wisma FAM petang ini.

Mesyuarat itu dijangka menjawab segala persoalan yang mahu dikemukakan PBSNT.

Kelmarin, Ahmad Said yang mewakili kerajaan negeri mahu FAM membenarkan dua pemain import yang telah ditandatangani Terengganu iaitu Erison Da Silva Santos Carnieto dan Francis Forkey Doe beraksi dalam saingan Liga Super atau membayar ganti rugi kos pembayaran pemain.

Jika FAM enggan mengikut pilihan yang diberikan, Ahmad mengancam akan menarik penyertaan Terengganu dan T-Team dalam saingan Liga Malaysia.

Full content generated by Get Full RSS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan