Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Segera hantar laporan’

Posted: 14 Feb 2012 10:46 AM PST

PETISYEN yang dihantar semua jurulatih dan atlet olahraga negara, kelmarin dianggap sebagai satu kes besar dengan Pesuruhjaya Sukan, Datuk Mohd Yasin Mohd Salleh mengarahkan Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) dan Persatuan Angkat Berat Malaysia (PABM), supaya segera menghantar laporan lengkap berhubung kes itu.

Sekiranya gagal berbuat demikian, dua persatuan terbabit bakal menerima hukuman dan mungkin digantung.


Katanya, pihaknya sudah menghantar surat kepada dua persatuan itu kelmarin dan kini hanya menunggu laporan lengkap terhadap semua permasalahan yang timbul.

"Memang tidak mudah untuk menggantung persatuan namun kami mempunyai hak untuk menggantung sekiranya benar mereka mempunyai banyak masalah," katanya.


Kelmarin, sekumpulan jurulatih dan atlet hadir ke Majlis Sukan Negara (MSN) menyerahkan petisyen bertajuk 'Laporan dan Aduan Jurulatih dan Atlet Olahraga Kebangsaan kepada Presiden KOM' bertarikh 13 Februari.


Petisyen itu turut mengandungi luahan hati atlet terhadap kesalahan melarikan diri daripada ujian doping pada Mei lalu selain atlet disabit kesalahan positif dadah pada Sukan Sea, Indonesia, November lalu yang merujuk kepada Timbalan Presidennya, Datuk Karim Ibrahim.

Pengerusi Perubatan Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Dr M Jegathesan merangkap Pengerusi Jawatankuasa Anti Doping Komanwel Asia berkata, situasi yang berlaku dalam arena sukan negara ketika ini satu perkara yang serius.


Katanya, perkara ini perlu diambil tindakan segera pihak berkuasa yang boleh menjatuhkan hukuman kepada mereka yang terbabit yang mana kedua-dua pihak iaitu individu yang terbabit mengedarkan bahan terlarang untuk kegunaan atlet boleh digantung daripada tugas.

"Memang ada dalam peraturan anti doping. Semua yang terbabit iaitu mereka yang mengedarkan ubat atau memberikan kemudahan atau memberi alat kepada atlet boleh digantung," katanya.


Bagaimanapun Jegathesan menegaskan, situasi yang melanda KOM sekarang ini adalah dua situasi yang berbeza iaitu pihak yang bertanggungjawab, Persekutuan Sukan Sea (SGF) hingga kini masih lagi belum mengeluarkan sebarang surat rasmi berhubung keputusan sampel B dan yang kedua, pertuduhan atlet kepada individu yang terbabit dalam kes berkenaan iaitu Karim.


"Apa yang berlaku sekarang adalah dua situasi berbeza. Situasi pertama, adalah selagi keputusan rasmi tidak diumumkan, tiada mana-mana pihak yang berhak mengumumkan nama atlet yang terbabit termasuk MOM. Situasi kedua pula adalah pertuduhan yang dilakukan oleh atlet.


"Pertuduhan itu adalah satu dakwaan yang berat dan ia seharusnya disiasat dengan segera. Tidak perlu menunggu sehingga keputusan rasmi keluar sekiranya mahu menjalankan siasatan," katanya.



Impak Balaban

Posted: 14 Feb 2012 10:40 AM PST

PEMAIN import dari Croatia, Bosko Balaban melakukan impak menerusi penampilan pertama bersama Selangor apabila membantu pasukan yang sedang bergelut dengan prestasi itu menewaskan Kelantan 2-1 pada perlawanan tumpuan Liga Super di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Balaban 32, yang dibenarkan beraksi pada saat akhir selepas mendapat Sijil Perpindahan Antarabangsa (ITC) sebelum tempoh perpindahan pemain berakhir kelmarin menyumbat gol kedua selepas pemain tengah, Mohd Safiq Rahim terlebih dulu membuka tirai jaringan pada awal babak kedua untuk meleburkan rekod bersih juara bertahan, Kelantan musim ini.


Kejayaan mengutip tiga mata penuh itu memberi nafas baru buat skuad Gergasi Merah serta jurulatih Irfan Bakti Abu Salim yang terdesak selepas hanya mencatat dua kemenangan dalam tujuh perlawanan sebelum ini.

Dalam perlawanan itu, aksi seimbang dipamerkan pada awal permainan dengan kedua-dua pasukan saling mengatur gerak untuk mencipta peluang memburu gol pendahuluan.


Kelantan yang dibimbing jurulatih Peter Butler melakukan ancaman menerusi tandukan cantik bekas penyerang kebangsaan, Indra Putra Mahayuddin pada minit ke-29 yang mendapat hantaran Mohd Nurul Azwan Roya namun penjaga gol tuan rumah, Norazlan Razali tenang menyelamatkan keadaan.


Seminit selepas itu, giliran Balaban, bekas pemain Aston Villa, Dinamo Zagreb dan Panionios menguji ketangkasan penjaga gol nombor satu negara, Khairul fahmi Che Mat menerusi rembatan kencang di luar kotak penalti.

Bersambung babak kedua, Selangor seakan mendapat suntikan semangat baru apabila mengganas dengan jaringan gol Safiq pada minit ke-46 dengan rembatan deras dari luar kotak penalti menerjah ke jaring.


Ketika Kelantan sibuk mencari gol penyamaan, Balaban bijak melepasi perangkap ofsaid untuk menyempurnakan bola umpanan Safiq pada minit ke-75 bagi meletakkan Selangor selesa di depan dengan 2-0.

Bagaimanapun pasukan pelawat berjaya juga merapatkan jurang gol selepas pemain pertahanan, S Subramaniam menyepak masuk bola ketika situasi kelam kabut dalam kotak penalti Selangor di penghujung permainan.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan