Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Bryan lakar sejarah

Posted: 21 Feb 2012 12:53 PM PST

BUKAN mudah untuk layak ke Olimpik. Namun Bryan Nickson Lomas membuktikan kehebatannya dengan melakar sejarah sebagai atlet pertama negara meraih tiga tiket ke temasya berprestij dunia itu, awal pagi semalam.

Bryan bersama rakan segandingan, Huang Qiang kini menggenggam satu lagi tiket ke Olimpik menerusi acara 3 meter papan anjal seirama selepas cemerlang memenangi pingat gangsa dengan catatan 432.09 mata di saingan Piala Dunia Fina di London.


Kedua-dua jaguh terjun negara itu tewas tipis di belakang Russia, Evgeny Kuznetsov dan Illya Zackarov yang mencatat 439.83 bagi pingat perak manakala China selaku pendahulu menerusi gandingan Qin Kai dan Lou Yutong, 445.71 meraih emas.

"Pertama kali bergandingan dengan Huang Qiang, kami berjaya melakukannya dengan bagus. Saya amat puas hati dengan prestasi di final dan kejayaan ini satu permulaan yang baik buat semua atlet terjun negara yang bersaing di London.


"Kini, kami lebih bersemangat memburu lebih banyak kejayaan dan menempa nama di London serta di mata dunia," kata Bryan yang biasanya bergandingan dengan Yeoh Ken Nee sebelum ini.


Berikutan kemenangan Bryan dan Huang Qiang itu, skuad terjun kini mengumpul enam tiket keseluruhan ke Olimpik setakat ini.

Selain kejayaan semalam, Bryan sebelum ini meraih dua tiket ke London dalam acara 3m papan anjal dan 10m platform individu bersama dua lagi penerjun, Ken Nee 3m papan anjal individu serta Pandelela Rinong (10m platform individu) di kejohanan Piala Dunia Shanghai, tahun lalu.


Setiausaha Kehormat Kesatuan Renang Amatur Malaysia (Asum), Edwin Chong berkata, pihaknya bangga dengan kejayaan Bryan yang melakar sejarah selaku atlet pertama negara meraih tiga tiket ke Olimpik.

"Kami amat bangga dengan kemenangan Bryan, bukan mudah mencapai tahap ini dan dia melakar sejarah buat Malaysia. Bryan dan Huang bekerja keras untuk saingan Piala Dunia ini sejak dua bulan lalu.


"Oleh itu, mereka berdua layak meraikan kejayaan membanggakan ini. Kemenangan dua atlet di hari pertama kejohanan mampu menaikkan lagi semangat penerjun lain terutama muka baru untuk beraksi lebih hebat di sini (London)," katanya selepas tamat final acara 3m papan anjal seirama lelaki, kira-kira jam 6 pagi waktu Malaysia, semalam.


Sementara itu, ratu terjun negara, Pandelela Rinong bersama Traisy Vivien Tukiet layak ke separuh akhir acara 10m platform individu dan final yang dijangka berakhir jam 3 pagi tadi.



Perlis wajah baru

Posted: 21 Feb 2012 12:37 PM PST

SEBAHAGIAN pemain disenaraikan dalam skuad Liga Perdana Perlis mungkin digugur andai gagal memenuhi kriteria ditetapkan pada sesi pemilihan selama tiga hari di Stadium Utama Negeri di Kangar bermula Jumaat ini.

Langkah drastik itu dilakukan bagi memastikan skuad jolokan Singa Utara itu bukan saja bakal berwajah baru tapi mampu bangkit dengan aksi lebih mantap dan cemerlang pada saingan Liga Malaysia.


Justeru, setiap pemain pasukan perlu membuktikan keupayaan masing-masing pada sesi pemilihan bagi memikat pengurusan untuk terus disenaraikan.

Setiausaha Eksekutif Persatuan Bola Sepak Perlis (PFA), Ku Besry Ku Aziz berkata, sesi pemilihan kali kedua itu bagi membentuk pasukan baru yang lebih mantap pada baki saingan liga.


Menurutnya, selain pemain sedia ada dalam skuad itu, ia juga terbuka kepada mana-mana pemain atau bekas pemain negeri atau kelab seluruh negara yang berhasrat menyarung jersi Perlis.


"Kami mengalu-alukan pemain dan bekas pemain negeri dan kelab seluruh negara menyertai atau mencuba nasib pada sesi pemilihan itu.

"Pemain yang berjaya memenuhi syarat ditetapkan berpeluang disenaraikan selepas ini. Yang terbaik saja akan disenaraikan," katanya.


Ku Besry berkata, pemilihan itu selaras dengan matlamat pengurusan PFA untuk memastikan bekas juara dua kali Piala Malaysia dan tiga kali naib juara Piala FA itu menyenaraikan barisan baru lebih berwibawa.

Katanya, antara fokus utama sesi itu ialah mencari pemain yang mampu beraksi cemerlang untuk memantapkan cabaran pasukan khususnya di posisi pertahanan selain posisi penjaga gol yang dilihat kurang meyakinkan.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan