Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Konspirasi terancang’

Posted: 06 Mar 2012 10:00 AM PST

"BUKAN soal baca atau tidak artikel yang dikeluarkan di surat khabar, (Ng) Chin Chai sebagai Pengerusi Jawatankuasa Kejurulatihan dan Latihan (C&T) seharusnya tahu apa alasan sebenar pengguguran Mohd Arif Latif dari Seluruh England, bukan sekadar memberi alasan sudah diputuskan C&T," kata bekas ketua jurulatih kebangsaan Razif Sidek.

Menurut Razif, beliau melihat tindak tanduk BAM dalam isu Arif itu bagaikan satu konspirasi terancang untuk menidakkan tempat pemain muda itu di pusingan akhir Piala Thomas yang akan berlangsung di Wuhan, China pada 20-27 Mei ini.


"Saya tidak nafikan ada rancangan untuk memastikan Arif tidak beraksi di Wuhan. Jika tidak mengapa Arif digugurkan daripada menyertai pertandingan di Eropah, bukan hanya Seluruh England, malah Terbuka Switzerland.

"Cuba beritahu saya, kejohanan apakah yang C&T mahu menilai prestasi Arif? Terbuka Australia? "Seluruh England dan Terbuka Switzerland adalah pertandingan berprestij, semua pemain badminton mahu beraksi di kejohanan itu dan dengan menggugurkan Arif daripada dua kejohanan itu sudah tentu mengendurkan semangatnya untuk terus bermain.


"Kenapa terlalu kejam menghukum pemain hanya berdasarkan persembahannya di satu kejohanan, bagaimana pemain boleh meningkatkan prestasi dengan hanya menyertai kejohanan dua atau tiga bulan sekali.


"Jika benar Arif tidak beraksi dengan baik, saya minta Chin Chai beritahu sumbangan Liew Daren hingga dia bebas daripada hukuman? "Sebagai Pengerusi C&T, beliau tidak boleh hanya mendengar cadangan daripada jurulatih Rashid Sidek dan Tey Seu Bock. Tidak adil bagi Arif kerana dia dan jurulatihnya Hendrawan tidak dipanggil mempertahankan diri.

"Sekarang jelas sekali Daren dan Chong Wei Feng adalah pemain yang dilatih Rashid dan mereka ada kelebihan untuk menyertai kejohanan," kata Razif.


Sebelum ini, Chin Chai mendakwa tidak membaca artikel mengenai pengguguran Arif dan enggan membuat komen berhubung tindakan BAM menggugurkan pemain itu daripada dua kejohanan besar di Eropah itu kecuali memberitahu keputusan pengguguran itu sudah dibuat dalam mesyuarat C&T, sebelum ini.

Razif turut menyelar Pasukan Prestasi Tinggi (HPT), satu lagi jawatankuasa yang dipengerusikan Chin Chai, kerana tidak memantau tindak tanduk C&T.


"Dua orang yang berada dalam HPT berada di Macau, apakah mereka beranggapan prestasi Daren baik walaupun gagal memenangi walau satu perlawanan? "Apa peranan HPT pada masa ini, mengapa mereka tidak memanggil pemain dan berterus terang dengan mereka apa yang perlu dipertingkatkan.


"BAM perlu ingat Arif juga harapan negara di masa akan datang. Mengapa BAM terlalu taksub dengan (Datuk) Lee Chong Wei? "Semua dilakukan atas nama Chong Wei, saya tidak nafikan negara mahukan kemasyhuran di Olimpik tapi mana pelan jangka panjang mencari pengganti Chong Wei? "Mengapa kita mahu tunggu Chong Wei bersara baru mahu bentuk penggantinya. Ini tidak betul," kata Razif yang berang dengan tindak tanduk BAM kerana jelas menunjukkan mereka tiada perancangan.



Pantau aksi Penyu

Posted: 06 Mar 2012 09:57 AM PST

ADA sesuatu yang tidak kena dengan kemenangan 1-0 Terengganu ke atas Kuala Lumpur di Stadium Hang Jebat, Melaka, Sabtu lalu.

Persembahan skuad Penyu dilihat terlalu pincang dan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said ingin memastikan Terengganu tidak terbabit dengan gejala rasuah bola sepak.


Bercakap di majlis Bicara Menteri Besar Terengganu Bersama Media di Kuala Terengganu kelmarin, Ahmad berkata, pengurusan persatuan perlu meneliti sebab juara Piala FA musim lalu itu bermain hambar dan cuma menang satu gol ke atas pasukan belasahan Liga Super musim ini.

"Walaupun kita menang malam itu, saya dan ramai lagi penyokong pasukan kecewa melihat persembahan Terengganu yang gagal menunjukkan permainan sebenar, seolah-olah ada yang tidak kena. Demi masa depan pasukan, pegawai dan pengurusan perlu mencari punca sebenar kepincangan mereka dan kita mesti pastikan yang persembahan buruk itu tiada kena-mengena dengan rasuah bola sepak," katanya.


Ahmad berkata, sebelum ini pegawai persatuan ada memberitahunya mengenai beberapa masalah yang timbul berikutan pengambilan pemain import.


"Ada kedengaran timbulnya beberapa puak dalam pasukan, termasuk pemain tempatan yang kurang senang dengan import.

"Ada juga kedengaran, pemain import mempunyai masalah menyesuaikan diri dengan pemain tempatan dan mungkin ini boleh menjadi punca mereka tidak dapat berfungsi dengan sempurna. Namun apapun masalahnya, penyelesaian perlu dicari segera," katanya.


Menurutnya, bagi kedua-dua pasukan, Terengganu dan T-Team, pemilihan pemain import perlu dilakukan dengan lebih sempurna untuk mengelak daripada membuat pilihan kurang tepat.

T-Team tersilap pilih apabila mengambil penyerang Zambia, Zachariah Simukonda dan akhirnya pemain itu terpaksa ditamatkan kontrak dan hingga kini pasukan itu terpaksa bermain dengan seorang pemain import.


"Kita tidak boleh terlalu mengharapkan ejen pemain saja kerana majoriti tidak memberitahu perkara sebenar terutama berkaitan kecederaan pemain. Sepatutnya, pemilihan dibuat di negara asal pemain supaya kualiti mereka dapat dinilai secara dekat dan disahkan pelbagai pihak di sana," katanya.


Ahmad juga menegaskan pemain import mestilah berkualiti tinggi dan pasukan tidak perlu risau sekiranya harga pemain yang ingin dimiliki terlalu mahal.


"Saya sudah berkali-kali mengatakan yang kerajaan negeri sanggup membayar gaji walaupun RM100,000 sebulan asalkan pemain yang diambil betul-betul berkualiti dan dapat membantu mencapai kejayaan," katanya.


Tahun lalu, Terengganu dan T-Team masing-masing menerima kira-kira RM3.5 juta daripada kerajaan negeri dan untuk musim ini, jumlah penajaan dijangka bertambah kerana adanya pemain import serta Terengganu bersaing dalam Piala AFC.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan