Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Belang Hamilton

Posted: 23 Mar 2012 12:24 PM PDT

LEWIS Hamilton memberi amaran awal bakal mendominasi perlumbaan Grand Prix Formula Satu (F1) Malaysia selepas mengungguli sesi ujian bebas pertama dan kedua di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), semalam.

Bersama jentera Vodafone McLaren Mercedes, Hamilton nyata berada dalam kelas tersendiri apabila mencatat masa terpantas 1 minit 38.021 saat untuk mengungguli sesi latihan bebas pertama sebelum mencatat 1:38.172s pada sesi kedua di pusingan ke-19.


"Sudah tentu ia hari yang amat bagus untuk saya. Kami melakukan beberapa pertukaran untuk mencari keseimbangan kereta sejak perlumbaan pertama lalu dan saya gembira dengan perkembangannya.

"Saya akan cuba sebaik mungkin untuk mendapatkan penyelarasan terbaik pada sesi kelayakan esok (hari ini). "Sememangnya bermula di barisan depan adalah kedudukan terbaik untuk perlumbaan sebenar dan inilah yang mahu saya lakukan pada sesi kelayakan," kata Hamilton.


Menduduki tempat ketiga pada perlumbaan pertama musim ini di Litar Albert Park, Australia meskipun bermula dari petak pertama, Hamilton meninggalkan juara dunia tujuh kali, Michael Schumacher di tempat kedua pada sesi latihan bebas kedua semalam dengan catatan 1:38.533.


Schumacher yang sekadar menduduki tempat ketujuh musim lalu di Sepang dilihat lebih pantas musim ini dengan mempunyai pakej jentera yang amat bagus tapi malang menimpanya pada perlumbaan pembuka tirai di Australia apabila gagal menamatkan perlumbaan selepas mengalami masalah kotak gear meskipun bermula di petak keempat.

Sementara itu, rakan sepasukan Hamilton, Jenson Button yang muncul juara di Albert Park sekadar menduduki tempat ketiga dengan catatan 1:38.535s pada sesi latihan kedua, ketinggalan 0.363 di belakang Hamilton tetapi lebih baik berbanding catatan sesi pertama iaitu 1:39.323s untuk menduduki tempat kesembilan.


Juara dunia, Sebastian Vettel dari Red Bull pula gagal mempamerkan pemanduan memberangsangkan apabila menduduki tempat ke-10 pada sesi latihan kedua dengan catatan 1:39.402.

Ia jauh lebih teruk berbanding sesi latihan pertama yang menyaksikan pemandu dari Jerman itu menduduki tempat kedua di belakang Hamilton dengan catatan 1:38.535s.


"Secara keseluruhan agak memuaskan meskipun masih banyak perlu dilakukan. Suhu tayar turun dengan cepat di sini dan ia turut dialami pemandu lain.


"Kami memulakan saingan di sini dengan baik. Apapun, sama-sama kita saksikan apa yang boleh kami lakukan untuk sesi kelayakan," katanya.


Bukan saja gagal mempamerkan aksi memberangsangkan pada sesi latihan bebas semalam, juara dunia dua kali itu turut ditimpa malang apabila didenda 400 euro (RM1,631) oleh steward badan induk sukan permotoran dunia (FIA) kerana memandu laju di lorong pit pada sesi latihan bebas kedua.



Annuar jawab tuduhan

Posted: 23 Mar 2012 12:21 PM PDT

TIMBALAN Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Tan Sri Annuar Musa sudah menjawab surat pertuduhan semalam dengan memberikan hujah berhubung kenyataannya mengenai skuad negara, minggu lalu.

Katanya, hanya dua tuduhan yang dikenakan terhadapnya iaitu membuat kenyataan akhbar tanpa kebenaran dan melanggar titah seorang lagi Timbalan Presiden FAM, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, bukannya tiga seperti dilapor media sebelum ini.


Untuk tuduhan membuat kenyataan akhbar tanpa kebenaran, Anuar berkata: "Saya melakukannya dalam majlis rasmi FAM di mana saya dijemput ke sana atas tugas saya selain sidang media yang dipanggil FAM, tidak timbul saya membuatnya tanpa kebenaran.

"Bagi titah Tengku Abdullah pula, beliau berkata ia bukan keputusan mesyuarat, ia cuma ucapan alu-aluan. Kandungan titah ucapan dengan kenyataan saya tidak bercanggah. Saya tidak mempertikai dasar atau keputusan FAM manakala pandangan saya adalah mengenai skuad negara," katanya.


Annuar sebelum ini dikenakan pertuduhan oleh Jawatankuasa Tatatertib badan induk bola sepak negara selepas membuat kenyataan mengenai prestasi skuad negara selepas majlis penutupan Bengkel Pemasaran & Pembangunan Penyokong Kelab, Selasa lalu.


"Saya percaya dengan kewibawaan Jawatankuasa Disiplin dan sudah menunaikan peraturan untuk memberikan jawapan pada masa yang ditetapkan," katanya.

Mengenai pertimbangannya untuk mengupah peguam, Annuar berkata: "Terpulang kepada keadaan, pagi tadi (semalam) pun saya ada berbincang dengan peguam yang mempunyai pengalaman luas dalam AFC (Konfederasi Bola Sepak Asia) dan Fifa (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) yang banyak memberikan nasihat dan pandangan.


"Kita tengok dulu perkembangannya, namun buat masa ini kita pergi selangkah demi selangkah. Untuk tahap ini saya hanya perlu jawab mengikut masa ditetapkan".

Menurutnya lagi, keutamaan baginya adalah menjalankan tugas dengan cara terbaik untuk bola sepak yang difikirkan betul mengikut peraturan sedia ada.


"Tugas saya sebagai orang nombor dua adalah mempertahankan dasar FAM dan memastikan kebajikan dijaga," katanya.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan