Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


‘Masih belum tamat’

Posted: 01 May 2012 12:23 PM PDT

MANCHESTER: Roberto Mancini mencabar pemain Manchester City untuk menamatkan kempen dengan bergaya selepas menewaskan Manchester United dan kini perlu mencipta dua lagi kemenangan untuk menjulang kejuaraan Liga Perdana.

Kemenangan 1-0 ke atas United membenarkan City kembali merampas kedudukan teratas liga menerusi perbezaan gol dan enam mata daripada baki perlawanan di gelanggang Newcastle dan QPR di arena sendiri akan memberikan mereka peluang merangkul trofi liga buat kali pertama sejak 1968.


Bagaimanapun ketika penyokong City dan pemain meraikan kejayaan selepas perlawanan dianggap penentu kejuaraan itu di Eastlands semalam, Mancini masih tetap fokus dengan baki saingan.

"Ia belum berakhir," kata Mancini sebagai amaran kepada anak buahnya selepas tandukan Vincent Kompany mengesahkan kemenangan bermakna itu. "Jika kami fikir saingan sudah berakhir, kami melakukan kesilapan." "Penting untuk berada di tangga teratas tapi lebih penting kami mengekalkan kedudukan itu selepas 13 Mei ini." Jika City menang baki dua perlawanan itu, United hanya boleh memintas musuh tradisi itu dengan melakar kemenangan besar ke atas Swansea dan Sunderland. City kini memiliki kelebihan 8 gol.


Sementara itu, pengurus United, Sir Alex Ferguson terbabit dengan perbalahan di tepi padang dengan Mancini hingga menyaksikan kedua-dua pengurus terpaksa ditenangkan pegawai perlawanan dan kelab kedua-dua pasukan.


Perbalahan itu berlaku selepas Ferguson tidak puas hati dengan kekasaran dilakukan pemain City, Nigel De Jong terhadap Danny Welbeck. Berikutan insiden itu, Welbeck meninggalkan Eastland dengan kaki yang berbalut.

"Dia berada di luar kawasan tepi padang untuk mempengaruhi pengadil, pegawai perlawanan keempat dan penjaga garisan," kata Ferguson mengenai tindakan Mancini.


"Ketika saya bangun dari tempat duduk selepas kekasaran De Jong ke atas Welbeck, dia sekali lagi di luar kawasan tepi padang. Dia tidak boleh berbuat demikian.

"Dia kerap membidas pengadil musim ini namun dia pastinya tidak akan membidas pengadil malam ini (semalam)." Sementara itu, legenda United, Gary Neville berkata, Ferguson kini berdepan 'mimpi ngeri' jika terlepas kejuaraan menerusi perbezaan gol.


"Saya tahu kerana saya berada dalam bilik persalinan selama 20 tahun, ia mimpi ngerinya," kata Neville.


"Terlepas kejuaraan menerusi perbezaan gol adalah perkara yang sering dia katakan dalam setiap musim.


"Pada Januari, Februari, Mac dan tidak kira bulan apa, dia akan menyatakan, jika mendahului 1-0, 2-0, anda harus menjaringkan tiga atau empat gol.


"Anda tidak akan tahu sama ada perebutan kejuaraan akan dikira menerusi perbezaan gol. Ini adalah mimpi ngerinya." - AFP


Wira makin mantap

Posted: 01 May 2012 12:17 PM PDT

PERUBAHAN peraturan teknikal terhadap saiz injap enjin kategori Wira bawah 17 tahun Kejuaraan Cub Prix AAM Malaysia Petronas membawa impak menakjubkan apabila pelumba-pelumba kini mampu merapatkan jurang catatan masa mereka dengan pelumba senior CP115.

Saiz injap enjin kategori Wira kini dibenarkan kepada 26mm, hanya 3mm lebih kecil berbanding saiz injap yang digunakan dalam kategori CP115. Pada musim 2011, hanya injap asal pada jentera sahaja digunakan, bermaksud ia mempunyai saiz yang berbeza mengikut pengeluar jentera masing-masing.


Selepas diselaras kepada 26 milimeter pada musim ini, ia menghasilkan pengaliran kuasa yang lebih lancar bagi jentera kelas Wira yang lebih rendah dari segi kuasa kuda.

Ditambah dengan faktor berat badan pelumba yang lebih ringan serta berat motosikal yang kurang daripada 5 kilogram berbanding motosikal CP115, perubahan ini membolehkan para pelumba membuka pendikit minyak dengan lebih cepat semasa keluar dari selekoh.


Selepas aksi tiga pusingan setakat ini, kesan perubahan ini dapat dilihat dengan jelas pada perlumbaan di litar sempit dan pendek yang digunakan dalam perlumbaan Cub Prix.


Sewaktu Pusingan 3 di Kangar, minggu lalu, catatan terpantas 43.596s kategori Wira milik Mohd Hafiz Nor Azman (Team Mos Track Pro Yamaha Racing)hanya ketinggalan 0.127s berbanding catatan terpantas CP115, 43.469s yang dilakukan Mohd Amirul Ariff Musa (Pachie Yuzy Honda Racing).

Bukan sahaja Hafiz, malah Tengku Amirul Haffiruddin (Motul Yamaha YY Pang Racing) juga berjaya menghampiri catatan pelumba senior apabila turut melakukan catatan sekitar 43 saat dengan catatan terbaik 43.870s. Lebih menarik, kedua-dua pelumba yang masih berada di peringkat pendedahan dan baru berusia 16 tahun sahaja.


Pengurus pasukan Motul Yamaha YY Pang Racing, Pang Yoke You menjelaskan antara sebab lain mengapa pelumba kategori Wira mampu memberikan saingan lebih kompetitif berbanding prestasi kelas lebih tinggi adalah kerana mereka berfikiran lebih terbuka dan sentiasa bersedia untuk belajar perkara baru yang dihidangkan.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan