Kosmo Online - Sukan

sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'KOM tidak ikut peraturan'

Posted:

'KOM tidak ikut peraturan'

'KOM tidak ikut peraturan'

Oleh HELMI TALKAH
helmi.talkah@kosmo.com.my

(DARI kiri) Norjannah, Siti Zubaidah, Nurul Sarah dan Yi Ling antara enam atlet olahraga negara yang 'melarikan diri' daripada menjalani ujian antidoping pada Mei tahun lalu.


ISU kontroversi membabitkan enam atlet olahraga negara yang 'melarikan diri' daripada menjalani ujian antidoping pada Mei tahun lalu kini kembali hangat.

Ia berikutan pendedahan Setiausaha Kehormat Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Datuk Sieh Kok Chi semalam.

Menurut Kok Chi, MOM mendapati hukuman yang dikenakan oleh Kesatuan Olahraga Malaysia (KOM) ke atas keenam-enam atlet terbabit tidak mengikut peraturan Agensi Antidoping Dunia (WADA).

Katanya, mengikut peraturan WADA, atlet yang terlibat perlu dikenakan hukuman penggantungan selama setahun dan bukan sekadar memberikan amaran keras seperti mana yang diputuskan oleh KOM.

Justeru, MOM telah menghantar satu laporan khas berhubung isu tersebut kepada Persekutuan Olahraga Antarabangsa (IAAF) pada April lalu untuk mendapatkan penjelasan, selain mahu badan induk dunia itu menilai tindakan sewajarnya yang harus dikenakan ke atas keenam-enam atlet terlibat.

"Perkara ini tidak ada kena-mengena sama ada atlet yang terlibat didapati positif atau negatif.

"Tetapi ia disebabkan tindakan mereka yang dilihat salah apabila 'melarikan diri' daripada menjalani ujian antidoping.

"Mengikut peraturan WADA, melarikan diri daripada menjalani ujian antidoping adalah salah.

"Hukuman yang dikenakan KOM ke atas enam atlet tersebut juga masih belum jelas.

"Cuma MOM hanya dimaklumkan yang jurulatih terlibat telah dikenakan penggantungan selama setahun.

"Enam atlet yang terlibat pula hanya dikenakan amaran keras oleh KOM," kata Kok Chi ketika ditemui pemberita selepas Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman (MOU) antara MOM dan Lembaga Promosi Kesihatan Malaysia (MySihat) di pejabat MOM di Kuala Lumpur semalam.

Pada 24 Mei tahun lalu, enam atlet pecut negara, Siti Zubaidah Adabi, Siti Fatimah Mohamed, Yee Yi Ling, Norjannah Hafiszah Jamaludin, Nurul Sarah Abdul Kadir dan Mohd. Imran Abd Hadi telah 'melari- kan diri' daripada menjalani ujian antidoping di Institut Sukan Negara (ISN).

Lantaran itu, KOM telah menubuhkan satu jawatankuasa siasatan pada September tahun lalu bagi mengetahui punca sebenar berhubung masalah tersebut.

Jawatankuasa itu telah diketuai oleh Naib Presiden KOM, Datuk R. Annamalai.

Ditanya apakah tindakan yang boleh diambil MOM jika IAAF mendapati KOM telah melanggar peraturan dengan tidak mengenakan tindakan yang sewajarnya ke atas keenam-enam atlet terbabit, Kok Chi berkata:

"Kita tunggu dahulu jawapan yang akan diberikan oleh IAAF.

"Meskipun semua pihak sedang sibuk dengan Sukan Olimpik 2012 tetapi MOM akan cuba menghantar surat untuk mendapatkan maklum balas daripada IAAF secepat mungkin."

'Saya bukan mahu mengungkit'

Posted:

'Saya bukan mahu mengungkit'

'Saya bukan mahu mengungkit'

Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa@kosmo.com.my


TINGGAL KENANGAN... Mat Zan (dua dari kanan) tidak akan membimbing skuad Terengganu apabila kontraknya ditamatkan pada 31 Mei ini.


PENGENDALI Terengganu, Mat Zan Mat Aris tampil menyuarakan rasa tidak puas hati di sebalik isu 'penyingkiran' yang dikenakan terhadapnya.

Secara terbuka, Mat Zan menempelak pihak pengurusan Terengganu yang seperti tidak menghormati kontrak asal antara beliau dan Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) sebelum ini.

"Saya bukan mahu mengungkit perkara lepas tetapi sebagai jurulatih yang berpegang kepada kontrak, saya perlu menun- tut hak saya.

"Lagipun, sehingga kini pada ketika Terengganu sudah melantik jurulatih baharu, saya masih belum menerima sebarang surat berkaitan pemecatan saya.

"Apa yang saya terima semalam (kelma- rin), hanyalah surat tunjuk sebab yang di- keluarkan oleh PBSNT yang mahu saya memberi alasan di sebalik kemerosotan prestasi pasukan Terengganu.

"Saya telah diminta untuk menjawab surat tunjuk sebab itu penghujung bulan ini," kata Mat Zan kepada Kosmo! semalam.

Kelmarin, masalah dalaman Terengganu memasuki episod baharu apabila melantik bekas pengendali Kelantan, Peter James Butler sebagai jurulatih baharu skuad Penyu.

"Sehingga kini saya langsung tidak mendapat surat hitam putih mengenai penamatan kontrak saya, malah mereka (PSB- NT) sebaliknya telah melantik jurulatih baharu.

"Saya memang ada bercakap dengan mereka (pengurusan PBSNT) dan bersetuju jika diberikan pampasan sehingga November tahun ini tetapi mereka hanya mahu memberi saya pampasan selama dua bulan iaitu Mei dan Jun.

"Jadi saya memang tidak bersetuju dengan keputusan ini kerana ia melibatkan maruah saya sebagai jurulatih," jelasnya.

Sebagai rekod, Mat Zan yang pernah mengemudi Terengganu pada 'era emas' 2001 dengan kejayaan menjulang Piala Malaysia, kembali diberi kepercayaan melatih skuad Penyu itu pada awal Januari lalu menerusi kontrak sehingga November 2013.

Sepanjang empat bulan bersama Terengganu, Mat Zan berjaya membawa pasukan dari Pantai Timur itu mara ke pusingan kedua Piala AFC, selain melangkah ke sepa- ruh akhir Piala FA.

Bagaimanapun, kekalahan mengejut kepada Sime Darby pada aksi separuh akhir Piala FA bulan lalu menjadi detik 'kejatuhan' Mat Zan apabila ribuan penyokong Tereng- ganu tampil mendesak pengurusan PBSNT dirombak, selain meminta Mat Zan berundur.

Ekoran itu, PBSNT telah membuat kepu- tusan untuk merehatkan Mat Zan selama dua minggu bermula 1 Mei, sebelum Presi- den PBSNT, Datuk Che Mat Jusoh menge- sahkan pemecatan jurulatih tersebut pada 7 Mei lalu.

Tiga ujian penting

Posted:

Tiga ujian penting

Tiga ujian penting


SAFEE dipanggil menjalani latihan pusat skuad kebangsaan bermula Isnin depan.


SKUAD kebangsaan berpeluang memperbaiki ranking Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA) apabila bakal mengharungi tiga perlawa- nan persahabatan kelas A bulan depan.

Minggu lepas, skuad Hari- mau Malaya itu melonjak tiga anak tangga dan menghuni tangga ke-153 dunia selepas terperosok ke tangga ke-156 dunia awal tahun ini.

Justeru, skuad kendalian Datuk K. Rajagobal pastinya tidak memandang mudah tiga perlawanan tersebut bagi memperbaiki kedudukan mereka dalam ranking dunia.

Bagi perlawanan pertama, skuad kebangsaan bakal melayan kunjungan Filipina di Stadium Shah Alam pada 1 Jun depan.

Mereka kemudiannya akan berkunjung ke Stadium Jalan Besar berdepan Singapura pada 8 Jun sebelum kembali menghadapi pasukan yang sama di Stadium Shah Alam empat hari kemudian.

Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam satu kenyataan memaklumkan bahawa seramai 26 pemain yang dipanggil menjalani latihan perlu melaporkan diri di Hotel Grand Blue Wave, Shah Alam pukul 3 petang Isnin depan.

"FAM telah mengatur jadual latihan untuk skuad kebangsaan sebagai persiapan untuk perlawanan-perlawanan persahabatan antarabangsa yang akan datang," menurut kenyataan FAM.

Dalam senarai 26 pemain, tiada kejutan ketara dilakukan Rajagobal apabila beliau menyenaraikan beberapa muka lama seperti Safee Sali, Norshahrul Idlan Talaha, Khairul Fahmi Che Mat, Safiq Rahim dan Mohamad Aidil Zafuan Abd Razak.

Tiga tonggak Harimau Muda iaitu Wan Zack Haikal Wan Nor, Mahalli Jasuli dan Mohd. Fadhli Mohd. Shas juga mendapat kepercayaan Rajagobal.

Pemain Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Amiridzwan Taj Tajudin dan pemain T-Team, Mohd. Faiz Subri turut dipanggil menjalani latihan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan