Harian Metro: Arena

sumber :-

Harian Metro: Arena


Luka lama terubat

Posted: 12 Jun 2012 11:04 AM PDT

LUKA lama dipendam akhirnya sedikit terubat apabila skuad kebangsaan menumpaskan Singapura 2-0 dalam aksi persahabatan antarabangsa malam tadi bagi menamatkan badi lapan tahun tanpa kemenangan ke atas musuh tradisi itu.

Biarpun tidak mampu mengatasi kekecewaan kekalahan timbal balik 6-4 pada aksi kelayakan Piala Dunia pada Julai tahun lalu, jaringan Ahmad Shakir Ali dan Mohd Safiq Rahim sekurang-kurangnya menjadi tonik terbaik buat anak buah Datuk K Rajagobal untuk terus positif dalam misi mempertahankan Piala Suzuki AFF November ini.


Kemenangan ke atas Singapura yang beraksi dengan 10 pemain selepas Mustafic Fahrudin menerima kad merah di babak kedua adalah yang pertama buat Malaysia dalam 10 pertemuan sejak menumpaskan skuad Singa itu 2-0 dalam aksi persahabatan di Stadium Cheras, pada 12 Julai 2004.

Sedikit rombakan dilakukan dalam skuad negara selepas seri 2-2 pada aksi pertama di Stadium Jalan Besar, Jumaat lalu dengan menurunkan Azamuddin Mohd Akil, Amiridzwan Taj Tajudin dan Shakir bagi mengisi posisi Shahurain Abu Samah, Mohd Azmi Muslim dan Mohd Safee Sali.


Beraksi di Stadium Shah Alam, Harimau Malaya tampil agresif dengan melancarkan serangan awal ke kubu Singapura.


Malaysia hampir di depan, namun lambungan Norshahrul Idlan Talaha sekadar melepasi palang gol selepas melakukan hantaran 1-2 dengan kapten, Safiq.

Saat yang dinantikan lebih 20,000 penyokong Malaysia hadir di minit ke-18 apabila Norshahrul yang bergerak di sebelah kiri membuat hantaran kepada Shakir yang bijak menanduk ke belakang yang menewaskan penjaga gol Singapura, Mohamed Hyrulnizam Juma'at.


Satu-satunya percubaan bahaya skuad Singa kendalian jurulatih Serbia, Radojko Avramovic dicipta penyerang berusia 41 tahun, Aleksandar Duric di minit ke-21, namun Khairul Fahmi Che Mat pantas menyelamatkan keadaan.

Malaysia hampir menambah jaringan selepas Azamuddin menyepak masuk bola hasil sepakan sudut, namun pengadil dari Thailand, Teetichai membatalkan jaringan itu atas kesalahan dilakukan pemain Malaysia dalam kotak penalti.


Skuad negara menambah gol kedua pada minit ke-62 selepas Safiq sekali lagi membuktikan status sebagai pakar sepakan percuma dengan rembatan deras yang menerjah ke gawang seperti dilakukannya ketika aksi pertama di Kota Singa.


Keadaan Singapura semakin tertekan selepas terjahan keras Mustafic ke atas Norshahrul membawa padah apabila dia dilayangkan kad merah oleh Teetichai di minit ke-67.


Biarpun beraksi dengan 10 pemain, pasukan pelawat ampuh bertahan untuk kedudukan 2-0 memihak kepada Malaysia.




Kisah dua seteru

Posted: 12 Jun 2012 11:01 AM PDT

PERMUSUHAN antara Belanda dan Jerman mungkin dapat disimpulkan dengan baik oleh bekas pengurus Belanda, Rinus Michels apabila beliau berkata "bola sepak antara kedua-dua negara bagaikan peperangan."

Ada ketikanya sejak empat dekad lalu, garisan yang memisahkan antara metafora dan realiti menjadi kabur apabila kedua-dua pasukan itu bertemu. Perbalahan yang membabitkan keganasan, saat-saat luar biasa serta sejarah sentiasa menyelubungi perlawanan membabitkan kedua-dua negara itu. Yang pasti, luka lama mungkin sudah mula sembuh tapi parutnya kekal.


Awal pagi esok, kedua-dua pasukan itu akan bertemu bagi perlawanan kedua masing-masing dalam Kumpulan B di Euro 2012. Seperti sudah ditakdirkan, pertemuan itu membawa makna besar sebelum Belanda tewas kepada Denmark pada aksi pembukaan Sabtu lalu.

Kekalahan kepada Jerman hampir pasti menyaksikan Belanda bakal tersingkir daripada kejohanan itu ketika ramai meramalkan mereka akan muncul juara kali ini.


"Aksi Jerman dan Belanda sentiasa menjadi perlawanan istimewa," kata jurulatih Belanda, Bert van Marwijk. "Kini kami perlu menewaskan mereka tapi ia tidak mudah." Bekas kapten Jerman, Franz Beckenbauer yang menjadi tonggak ketika permusuhan meletus pada 1970-an menyifatkan perlawanan itu menjanjikan aksi bola sepak terbaik.


"Perlawanan menentang Belanda menyebabkan saya kehilangan beberapa tahun," katanya. "Tapi, saya tidak akan menukarkannya untuk apa-apa sekalipun. Perlawanan itu sentiasa menampilkan bola sepak bermutu penuh emosi dan ketegangan memuncak." Patrick Kluivert membesar dengan melihat permusuhan itu melonjak. Ketika bekas penyerang Ajax dan Barcelona itu mengakui ketegangan antara kedua-dua negara itu mungkin sudah menurun, kesan daripada perlawanan itu masih lagi dirasai.

"Ia ada kaitan dengan sejarah," katanya. "Atas padang, kami menghormati satu sama lain - tapi bukan selalu. Permusuhan itu akan sentiasa kekal dan pada sesuatu ketika, situasi seperti itu boleh dianggap baik. Tapi, paling penting atas padang, pemain bermain dengan baik dan adil selain menunjukkan rasa hormat terhadap satu sama lain kerana itulah bola sepak sebenar." Bagi pihak Belanda, perasaan itu masih kekal. Belanda masih mempunyai 18 muzium yang menggariskan dengan begitu terperinci sejarah bola sepak mereka dengan Jerman.


Permusuhan yang bermula pada 1974 apabila pasukan Belanda yang hebat, diketuai Johan Cruyff dan Neeskens serta dibimbing Michels - tewas final Piala Dunia kepada Jerman Barat. Ia kali pertama kedua-dua negara itu bertemu secara kompetitif sejak Jerman menduduki Belanda. Emosi ketika itu begitu tinggi.

Vogts, bekas pengurus Scotland, mengawal Cruyff sepanjang perlawanan itu dan masih mengingati insiden selepas wisel penamat.


"Dia enggan bersalam dengan saya tapi tiga tahun selepas itu kami bertemu di satu acara penaja dan dia berkata "Tahniah. Saya minta maaf. Kami mempunyai pemain yang lebih baik tapi kami tewas." Mereka bertemu sekali lagi empat tahun kemudian. Karl-Heinz Rummenigge masih ingat perlawanan peringkat kumpulan Piala Dunia 1978.


"Tekanan ketika itu begitu tinggi. Media pula membakar semangat dengan kisah permusuhan lama. Agak malang kerana Belanda menggunakan bola sepak sebagai alat menyalurkan rasa benci mereka dengan apa yang berlaku ketika Perang Dunia Kedua," kata Rummenigge.


Perlawanan itu berakhir seri 2-2 dan Belanda kemudiannya ke final - hanya untuk tewas kepada Argentina. Jerman menang semula di Naples dalam laluan menjulang takhta Kejohanan Eropah kedua mereka.


Selepas itu, pada 1988, permusuhan itu sekali lagi meletus. Pada petang Jun yang nyaman di Hamburg, Ruud Gullit, Frank Rijkaard dan Marco van Basten menampilkan persembahan menakjubkan untuk mara ke final Kejohanan Eropah dengan kemenangan 1-0 ke atas Jerman. Mereka menjulang trofi berprestij itu empat hari kemudian.


Sembilan juta orang, hampir 60 peratus daripada penduduk Belanda, membanjiri jalan raya untuk meraikan kemenangan itu - paling ramai sejak kemerdekaan.


Gullit masih ingat perasaannya ketika itu. "Kami memberikan kegembiraan kepada generasi lama, saya lihat mereka begitu emosi, melihat air mata mereka." Sejak itu, kedua-dua pasukan bertemu tiga kali dan yang paling diingati adalah ketika pertarungan hebat Piala Dunia 1990 apabila Rijkaard dan Rudi Voller diperintah keluar padang selepas pemain Belanda itu meludah rambut pemain Jerman itu.


Kini, perasaan itu tidak lagi tegang tapi Wesley Sneijder tetap menganggap pertemuan awal pagi esok penting. "Perlawanan itu pasti menarik. Saya membesar dengan melihat perlawanan membabitkan negara kami dan Jerman di televisyen. Saya sentiasa bermimpi untuk bermain dan menjaringkan gol kemenangan ke atas Jerman." - Agensi




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan